Tovább terjeszkedne a Tesco Távol-Keleten: a brit vállalat a Carrefour francia áruházlánc eladásra kínált ázsiai érdekeltségeit szeretné megszerezni, és már be is adta ajánlatát, írta a napokban a Financial Times.
Tucatnyian szállnak ringbe
Az üzleti napilap szerint a Tesco mellett több mint tíz cég jelezte részvételét a tenderen, köztük Japán második legnagyobb kereskedelmi hálózata, az Aeon, szingapúri és thaiföldi áruházláncok, a francia Casino, valamint további Ázsián kívüli cégek is. Sajtóértesülések szerint a világ legnagyobb áruházlánca, a Wal Mart nincs a pályázók között.
A Carrefour mintegy 800 millió és egymilliárd dollár közötti eladási árral számol, amit az elemzők a nagy érdeklődés láttán reálisnak tartanak. A francia kereskedelmi lánc összesen 61 üzletén ad túl Malájziában, Thaiföldön és Szingapúrban, mivel ezekben az országokban nincs esélye piacvezetővé válnia; kínai, indonéz és tajvani érdekeltségeit viszont megtartja.
A Tesco egyébként már több mint egy évtizede van jelen Ázsiában, Thaiföldön és Malájziában már piacvezető. Jelenleg több mint 1200 üzletet működtet a kontinensen, és 2011. februárig további 270 egység nyitását tervezi.
Karcsúsít a Carrefour
Ami a Carrefourt illeti, a francia vállalat komoly átalakításon megy keresztül, amelynek egyik fő célja a költségek csökkentése. Az idei évre tervezett 500 millió eurós megtakarításból 236 millió eurót már sikerült teljesíteni, ezzel azonban még nincs vége a nadrágszíj-meghúzásnak - 2012-ig összesen 4,5 milliárd euróval szeretnék a költségeket visszavágni.
A kiadások csökkentésének köszönhetően a cég épphogy, de ismét visszatért a nyereséges zónába az első félévben: a nettó profit 82 millió eurót tett ki az egy évvel korábbi 58 milliós veszteség után, az árbevétel pedig hat százalékkal 44 milliárd euróra emelkedett.
A Deloitte felmérése szerint a Carrefour a világ második legnagyobb kereskedelmi lánca a forgalom alapján, a német Metro és a Tesco előtt.
Nem kellett a magyar piac
A francia vállalat a kilencvenes évek végén tervbe vette, hogy Magyarországon is megjelenik, végül azonban a piaci viszonyok feltérképezése után úgy döntött, nem létesít üzleteket hazánkban.
A társaság korábban közvetve, a Corában birtokolt 42 százalékos tulajdonrészén keresztül még képviseltette magát Magyarországon, 2001-ben azonban eladta részesedését a Deutsche Banknak 850 millió euróért.
W. B.
mfor.hu