Történelmi helycsere következhet be négy éven belül a hazai médiapiacon: míg az internet részesedése a 2009-es 24-százalékról 37 százalékra növekedhet, addig a jelenleg még vezető televíziós szegmensé 26-ról 25 százalékra csökkenhet 2014-re a hirdetési és a hozzáférési típusú összesített bevételeket tekintve.
Ez azt jelenti, hogy utóbbi piac a második helyre csúszhat vissza, átadva eddig magabiztosan őrzött trónját az internetnek, derül ki a PriceWatehouseCoopers (PwC) tanácsadó cég kedden nyilvánosságra hozott tanulmányából. Rosszul jár az internet térnyerésével a sajtópiac is, amelynek részaránya a teljes piacon 20-ról 16 százalékra fog visszaesni.
Hetedével nő majd évente a netes piac
A hazai szórakoztatóipar és médiapiac összességében 4,3 milliárd dollárra bővül 2014-re a tavalyi 3,2 milliárd dollárról. Ezen belül az internetpiac 812 millió dollárról 1,577 milliárd dollárra ugrik majd, évi 14 százalékos növekedést produkálva.
A televíziós szegmens ennél jóval kisebb ütemben, négy (előfizetések), illetve öt (hirdetések) százalékkal bővül majd évente, így ezen piac nagysága a tavalyi 886 millió dollárról 1,136 milliárd dollárra emelkedik. A sajtópiacon még ennél is kisebb pluszt jósol a PwC: a tavalyi 665 millió dollárról mindössze 696 millió dollárra nőhet ez a szegmens 2014-re - ez az érték egyébként jóval elmarad a 2008-as 740 millió dollártól.
Az internetpiacon belül az előfizetések 14, a hirdetések 15 százalékos növekedést mutatnak majd Magyarországon évente. Előbbi területen - a mobilinternet terjedése ellenére - továbbra is a vezetékes szélessávú kapcsolat lesz a meghatározó: 2014-ben ez fogja lefedni az internetes előfizetések piacának 65 százalékát. Ez annak köszönhető, hogy a szélessávú előfizetéssel rendelkező háztartások aránya a 2009-es 51 százalékról 83 százalékra emelkedik majd - állítják a tanácsadó cég szakemberei.
Tovább híznak a keresők
A hazai internetes reklámpiacon belül egyre nagyobb szeletet fognak kihasítani maguknak a keresők, amelyek - a 2009-es 17 százalék után - a netes hirdetésre szánt pénzek 28 százalékát viszik majd el 2014-ben. Ez 27,1 százalékos éves növekedési rátát jelent, mondta el az mfor.hu kérdésére Sere Péter, a PWC távközlési és média csoportjának vezető menedzsere.
Jelentős növekedés várható a mobil hirdetéseket tekintve is: 2014-ben már hat százalékos részt kaphatnak az internetes hirdetési piacból a tavalyi két százalék után. A piac fennmaradó részét továbbra is az egyéb hirdetések (display, classified stb.) uralják majd.
"Digitális lemaradásban vagyunk”
Ami a teljes magyar médiapiacot illeti, a következő években, a globális trendeket követve, még inkább teret nyernek majd a digitális technológiák. Ráadásul ez várhatóan fokozott ütemben megy majd végbe, mivel a magyar társadalom "digitális lemaradásban" van, emelte ki Sere Péter.
A PwC szerint a digitalizáció terjedésének hajtómotorja a mobilinternet: míg öt évvel ezelőtt még csak 100 millióan, 2009-ben már 500 millióan szörföltek laptopon és smart phone-on, 2014-re pedig 1,4 milliárdra nő a felhasználók száma.
Wéber Balázs
Menedzsment Fórum