Horvát sajtóbeszámolók szerint a következő egy-két évben számos olyan kereskedelmi lánc veti meg a lábát, amely eddig még távol tartotta magát a horvát piactól. Az üzletnyitásokat legtöbben 2012-re, vagyis a tervezett európai uniós csatlakozás évére időzítik.
A Slobodna Dalmacija napilap beszámolója szerint 2012-ben Zágráb keleti felén nyitja meg első horvát áruházát az IKEA. A svéd lakberendezési áruház egy tervezett hatszintes bevásárlóközpontban szemelt ki magának 30 ezer négyzetmétert. Igor Stefanac, a IKEA horvátországi szóvivője a lapnak azt is elmondta: várhatóan 250 embert foglalkoztatnak majd. Az első áruházzal pedig nem áll meg a fejlesztés, mert a tervek szerint Splitben és Fiuméban (Rijeka) terjeszkedik tovább a svéd lakberendező.
A magyar Trigránit kezében lévő, várhatóan októberben megnyíló zágrábi Arena Centar bevásárlóközpontban az amerikai Gap nyit üzletet, amely a brandhez tartozó Banana Republic, Old Navy, Piperlime és Athleta márkáit is elérhetővé teszi a vásárlóknak. A horvát Lider üzleti lap korábbi beszámolója szerint az amerikai lánc megjelenése azért is számít nagy lépésnek, mert Európában ma még csak Nagy-Britanniában, Írországban és Franciaországban van jelen a ruházati kiskereskedelem egyik legnagyobb világcége. Ugyancsak bejelentette már piacra lépését a ruháival Magyarországon évek óta jelenlévő svájci Charles Vögele és a francia sportáruház, a Decathlon.
A gyorskiszolgáló üzletek nemzetközi márkái sem sokáig várnak, az index.hr közlése szerint a Horvátországban is egyre gyarapodó bevásárlóközpontokban nyitja első horvát üzleteit a Burger King, a Pizza Hut, a Kentucky Fried Chicken és a Taco Bell, de a Starbucks is keresi már kávézóinak a helyet.
MTI