A versenyhivatal egy állampolgár beadványa nyomán azt találta sértőnek, hogy a cég a csoport egyik cigarettamárkája vásárlói számára szervezett nyereményjátékban Japánba vezető utat ajánlott fel, s ennek illusztrációján a Kuril-szigeteket Japánhoz tartozónak ábrázolta. A hirdetés egy autós folyóiratban és egy moszkvai bevásárlóközpontban jelent meg.
A történtek a hivatal értékelése szerint a reklámtörvény azon paragrafusait sértik, amelyek tiltják a reklámokban a nemzetiséget, embert, állampolgárt és az állami jelképeket sértő ábrázolások közlését. Andrej Kasevarov, a hivatal helyettes elnöke szerint ebben az esetben fel lehet vetni a hazafias érzelmek megsértésének tényállását is.
A versenyhivatal szakértői tanácsában, ahol az eljárás indításáról szóló döntést meghozták, az egyik tag felvetette: az ő gyakorlatában előfordult már hasonló eset. Egy vállalat egész Oroszország területére ajánlotta szolgáltatásait, és az illusztrációs térképekről lemaradtak a Kuril-szigetek.
A BAT Russia (a British American Tobacco csoporthoz tartozó, Oroszországban a dohánymarketing területén tevékenykedő részvénytársaság) egyelőre nem kívánt nyilatkozni az ügyről.
A BAT 1994 óta van jelen Oroszországban, három dohánygyárral rendelkezik Moszkvában, Szaratovban és Szentpéterváron. Tavaly év végéig 802 millió dollárt ruházott be Oroszországban, és 2007-ben 82,5 milliárd cigarettát, az előző évinél két százalékkal többet állított elő.
A Kuril-szigetek közül négyet a második világháborút követően csatoltak Oroszországhoz. Japán azóta követeli vissza azokat, s emiatt a kétoldalú kapcsolatok sokáig „jegesek” voltak. Ma már azonban a gazdasági érdekek folytán az együttműködés szorosabb, bár a szigetek kérdése nem került le a napirendről.
MTI/Menedzsment Fórum