A jelek szerint ismét a Volkswagennek áll a zászló a Porschéért folytatott harcban. A Financial Times Deutschland (FTD) és a Die Welt egybehangzó értesülései szerint ugyanis a tulajdonosok, a Porsche család és Ferdinand Piëch - aki a Volkswagen Csoport felügyelő-bizottságának elnöke is - a fő kérdéseket tekintve már megegyezett abban, hogy integrálják a két céget. Ennek értelmében a VW 49 százalékos tulajdonrészt szerez a sportautógyártóban, amely jelenleg 51 százalékos tulajdonnal rendelkezik a VW-ban.
"Más út már nincs"
Bár végleges döntés egyelőre nem született, a Die Welt által idézett forrás szerint "a Porsche egyre közelebb kerül a VW-hez, más út már nincs". A végső döntés július 23-án születhet meg, erre a napra ugyanis mindkét vállalat rendkívüli felügyelő bizottsági ülést hívott össze.
Az egyelőre nyitott kérdés, mennyibe kerül majd a VW-nek a Porsche-üzlet. Korábbi hírek szerint Európa legnagyobb autógyártója eredetileg négymilliárd eurót kínált a sváb cégért.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a korábban befutónak tartott Katar teljes egészében elesik az üzlettől. Az arab emirátus a mostani hírek szerint húsz százalékos részt venne át a Porsche VW-ben birtokolt részesedéséből, azaz - a Porsche-család és Niedersachsen szövetségi tartomány mellett – a harmadik tulajdonos lenne az integrált konszernben.
Ötmilliárddal szállhat be Katar
A húsz százalékos tulajdonrészt szimbolizáló részvények értéke mintegy ötmilliárd euró, ez az összeg azonban nem a Porschéhoz, hanem a bankokhoz folyna be. Korábban egyébként még arról volt szó, hogy Katar 4-5 milliárd eurót adna a Porsche negyedéért.
Amennyiben a VW-Porsche integráció létrejön, az céges szempontból valószínűleg a véget jelenti Wendelin Wiedekingnek. A Porsche elnök-vezérigazgatója - aki eddig minden eszközzel próbálta megakadályozni az üzletet – ugyanis már nem kapna helyet az új konszernben.
Sajtóhírek szerint a Porsche adósságai mintegy 9 milliárd eurót tesznek ki. Új befektetőre már csak azért is szüksége van, mivel a német kormány elutasította a gyár pénzügyi megsegítését.
Tavaly a Porsche segített a VW-nak
Angela Merkelék annak ellenére döntöttek így, hogy a Porsche tavaly a kormány szándékaival összhangban közreműködött abban, nehogy külföldi kézbe kerülhessen a VW-csoport. Ennek azzal vette elejét, hogy megvásárolta a VW többségét - 74,1 százalékát, ezen belül a szavazati joggal járó törzsrészvények 50,76 százalékát. Emiatt "volt kénytelen" 9 milliárd eurós adósságot a vállára venni.
A történések hátteréhez hozzátartozik, hogy a német parlament tavaly novemberben módosítani kényszerült a VW-részvényesek jogait szabályozó törvényt, amely addig a csoport külföldi felvásárlását volt hivatva megakadályozni. Előzőleg ugyanis az Európai Bíróság helyt adott az Európai Bizottság azon panaszának, hogy a törvény ellentétes a tőke szabad áramlását szavatoló elvvel.
A Porschénél egyébként még 2007-ben létrehoztak egy holdingtársaságot, hogy megőrizzék az autógyár függetlenségét. A holdingé az autókat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG száz százaléka, illetve a Volkswagen-részesedés. A holding 50 százalékát kitevő törzsrészvények a Porsche és a Piëch család tulajdonában vannak.
Ferdinand Piëché - aki 2002-ig a VW elnök-vezérigazgatója is volt - közvetlenül a Porsche 13 százaléka. A holding másik 50 százalékát szavazati jog nélküli elsőbbségi részvények testesítik meg, ezek a tőzsdén vannak, de ezek egy része is a törzsrészvényeseké, írta korábban az MTI.
Piëch egyébként családi vonalon is kötődik a Porschéhoz, ugyanis a céget 1931-ben megalapító Ferdinand Porsche unokája. Ő tervezte a harmincas években az első "népautót", vagyis az első Volkswagent is, a később legendás "VW-bogár" ősét.
Júniusban már nőtt a VW
A két cég közötti szoros kapcsolatot jelzi az is, hogy a Porsche-autók átlagosan 30 százalékban VW gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.
A VW erejét mutatja, hogy bár az idei első félévben éves szinten 5,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, még így is nagyságrendekkel jobban teljesített az iparág egészénél, amelynek forgalma 18 százalékkal esett vissza.
A 2008 első félévi tényszámokból kiindulva a VW 3,1 millió gépjárművet adhatott el idén az első hat hónapban, júniusban pedig már növelni tudta forgalmát, a tavalyihoz képest hat százalékkal.
W. B.
Menedzsment Fórum