4p

Újabb fordulat látszik körvonalazódni a Porschéért folytatott küzdelemben. Míg eddig úgy tűnt, hogy arab befektetők kezébe kerülhet az eladósodott sportautógyártó, addig ma reggeli hírek szerint egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a Volkswagen (VW) száll majd be a cégbe. A Porsche jelenleg 51 százalékot birtokol Európa legnagyobb autógyártójában, azaz a mostani üzlettel gyakorlatilag egy közös VW-Porsche konszern jön létre.

A jelek szerint ismét a Volkswagennek áll a zászló a Porschéért folytatott harcban. A Financial Times Deutschland (FTD) és a Die Welt egybehangzó értesülései szerint ugyanis a tulajdonosok, a Porsche család és Ferdinand Piëch - aki a Volkswagen Csoport felügyelő-bizottságának elnöke is - a fő kérdéseket tekintve már megegyezett abban, hogy integrálják a két céget. Ennek értelmében a VW 49 százalékos tulajdonrészt szerez a sportautógyártóban, amely jelenleg 51 százalékos tulajdonnal rendelkezik a VW-ban.

"Más út már nincs"

Bár végleges döntés egyelőre nem született, a Die Welt által idézett forrás szerint "a Porsche egyre közelebb kerül a VW-hez, más út már nincs". A végső döntés július 23-án születhet meg, erre a napra ugyanis mindkét vállalat rendkívüli felügyelő bizottsági ülést hívott össze.    

Az egyelőre nyitott kérdés, mennyibe kerül majd a VW-nek a Porsche-üzlet. Korábbi hírek szerint Európa legnagyobb autógyártója eredetileg négymilliárd eurót kínált a sváb cégért.     

Mindez azonban nem jelenti azt, hogy a korábban befutónak tartott Katar teljes egészében elesik az üzlettől. Az arab emirátus a mostani hírek szerint húsz százalékos részt venne át a Porsche VW-ben birtokolt részesedéséből, azaz - a Porsche-család és Niedersachsen szövetségi tartomány mellett – a harmadik tulajdonos lenne az integrált konszernben.

Ötmilliárddal szállhat be Katar

A húsz százalékos tulajdonrészt szimbolizáló részvények értéke mintegy ötmilliárd euró, ez az összeg azonban nem a Porschéhoz, hanem a bankokhoz folyna be. Korábban egyébként még arról volt szó, hogy Katar 4-5 milliárd eurót adna a Porsche negyedéért.

Amennyiben a VW-Porsche integráció létrejön, az céges szempontból valószínűleg a véget jelenti Wendelin Wiedekingnek. A Porsche elnök-vezérigazgatója - aki eddig minden eszközzel próbálta megakadályozni az üzletet – ugyanis már nem kapna helyet az új konszernben.         

Sajtóhírek szerint a Porsche adósságai mintegy 9 milliárd eurót tesznek ki. Új befektetőre már csak azért is szüksége van, mivel a német kormány elutasította a gyár pénzügyi megsegítését.

Tavaly a Porsche segített a VW-nak

Angela Merkelék annak ellenére döntöttek így, hogy a Porsche tavaly a kormány szándékaival összhangban közreműködött abban, nehogy külföldi kézbe kerülhessen a VW-csoport. Ennek azzal vette elejét, hogy megvásárolta a VW többségét - 74,1 százalékát, ezen belül a szavazati joggal járó törzsrészvények 50,76 százalékát. Emiatt "volt kénytelen" 9 milliárd eurós adósságot a vállára venni.

A történések hátteréhez hozzátartozik, hogy a német parlament tavaly novemberben módosítani kényszerült a VW-részvényesek jogait szabályozó törvényt, amely addig a csoport külföldi felvásárlását volt hivatva megakadályozni. Előzőleg ugyanis az Európai Bíróság helyt adott az Európai Bizottság azon panaszának, hogy a törvény ellentétes a tőke szabad áramlását szavatoló elvvel.

A Porschénél egyébként még 2007-ben létrehoztak egy holdingtársaságot, hogy megőrizzék az autógyár függetlenségét. A holdingé az autókat gyártó Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG száz százaléka, illetve a Volkswagen-részesedés. A holding 50 százalékát kitevő törzsrészvények a Porsche és a Piëch család tulajdonában vannak.

Ferdinand Piëché - aki 2002-ig a VW elnök-vezérigazgatója is volt - közvetlenül a Porsche 13 százaléka. A holding másik 50 százalékát szavazati jog nélküli elsőbbségi részvények testesítik meg, ezek a tőzsdén vannak, de ezek egy része is a törzsrészvényeseké, írta korábban az MTI.

Piëch egyébként családi vonalon is kötődik a Porschéhoz, ugyanis a céget 1931-ben megalapító Ferdinand Porsche unokája. Ő tervezte a harmincas években az első "népautót", vagyis az első Volkswagent is, a később legendás "VW-bogár" ősét.   

Júniusban már nőtt a VW

A két cég közötti szoros kapcsolatot jelzi az is, hogy a Porsche-autók átlagosan 30 százalékban VW gyártmányú alkatrészeket tartalmaznak.

A VW erejét mutatja, hogy bár az idei első félévben éves szinten 5,1 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el, még így is nagyságrendekkel jobban teljesített az iparág egészénél, amelynek forgalma 18 százalékkal esett vissza.

A 2008 első félévi tényszámokból kiindulva a VW 3,1 millió gépjárművet adhatott el idén az első hat hónapban, júniusban pedig már növelni tudta forgalmát, a tavalyihoz képest hat százalékkal.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!