Csütörtök reggel megnyitotta első üzleteit Bulgáriában a Lidl, adta hírül a Novinite helyi hírügynökség.
Lerohanják a bolgár piacot
A német diszkontlánc 14 bolttal 11 bolgár városban jelent meg egyszerre - többek között Szófiában, Plovdivban és Várnában tárta ki kapuit a vásárlók előtt. Ez azonban még csak a kezdet, a közeljövőben negyvenre szeretné növelné egységeinek számát a balkáni országban.
A hírügynökség megjegyzi, hogy a mintegy 100 millió eurós beruházással megnyitott üzletek "sokkolóan alacsony árak”-kal csábítják az embereket, ami tovább növeli majd a versenyt a piacon. A diszkontok közül jelenleg a Penny Market és a Kaufland van jelen Bulgáriában - utóbbi, a Lidlhez hasonlóan, Németország egyik legnagyobb élelmiszeripari konszernjéhez, a Schwartz-csoporthoz tartozik.
A Plusokat már elfoglalták
A Lidl pozícióját erősíti, hogy a szintén német Tengelmann-csoport év elején eladta számára balkáni érdekeltségeit - Bulgáriában 23, Romániában pedig 96 Plus áruház került a birtokába. A Plusok mindkét országban piacvezetők voltak.
Mint ismert, a Tengelmann a legtöbb európai országban már korábban túladott a Plus-üzleteken - Magyarországon a Spar Magyarország Kft. vette meg 174 boltból álló hálózatát 2008 nyarán.
Itthon már a Lidl a legnagyobb diszkont
Ami a Lidlt illeti, a német diszkontlánc 2004-ben lépett be a hazai piacra, és azóta dinamikusan terjeszkedik. Jelenleg már csaknem 130 üzletet működtet itthon - nagyjából ugyanannyit mint a Match, és több mint kétszer annyit, mint a magyar piacon csak évekkel később startoló Aldi.
A Nielsen piackutató intézet szerint a Lidl tavaly 191,2 milliárd forint árbevételt ért el hazánkban, amivel a nyolcadik legnagyobb élelmiszer-áruházláncnak és a legnagyobb diszkontláncnak számít. Utóbbiak közül a Penny Market 162, az Aldi 49, a Profi pedig mindössze 29 milliárdos forgalomra volt képes.
A Lidlnek a válság negatív hatásait is sikerült ellensúlyoznia - adózott eredménye a tavalyelőtti hárommilliárdos mínuszból csaknem tízmilliárd forintos pluszba fordult a 2009-es üzleti évben.
Arra viszont már kevésbé lehet büszke a cég, hogy - a Budapesti Corvinus Egyetem és a Hungarikum Szövetség felmérése szerint - majdnem az ő polcain van arányait tekintve a legkevesebb magyar áru a vizsgált 12 áruházlánc közül.
A Lidlnél rosszabb eredményt csak a nagy vetélytárs Aldi ért el, amelynél az áruk több mint kétötöde külföldről származik.
W. B.
mfor.hu