Az IMS Health Inc. gyógyszeripari információs társaság jelentése rámutat, hogy az amerikai gyógyszeripari felügyelet, az U.S. Food and Drug Administration (FDA) által a nevirapine AIDS-gyógyszer kínai generika változatára kiadott forgalmazási engedély új korszakot nyitott meg. Kína már jelenleg is a legnagyobb "aktív gyógyszeripari alapanyag" (active pharmaceutical ingredient, API) gyártónak számít a világon, de a késztermékek terén még nem rendelkezik jelentős exporttal. Ez már nem sokáig lesz így.
A Zhejiang Huahai Pharmaceutical Co. Ltd. tavaly júliusban megkapta az engedélyt az FDA-tól a nevirapine generika forgalmazására az Egyesült Államokban amint a Boehringer Ingelheim szabadalma lejár 2012-ben. Az IMS legalább tíz további kínai vállalatról tud, amelyek engedélyeztetni kívánják saját generika termékeiket. Ezek közül néhány akár már az idén is piacra kerülhet. Következésképpen tovább fokozódhat a verseny a már jelenleg is a csökkenő árakkal küszködő generikus gyógyszerpiacon.
"A piaci siker biztosítása érdekében a kínai vállalatok minden bizonnyal alákínálnak majd a jelenlegi áraknak" - írja az IMS évi rendes "Intelligence.360" piaci jelentésében. "A kínai értékesítési stratégia tovább hajtja majd lefelé az árakat, amelynek messzemenő következményei lesznek a kutató-fejlesztő vállalatokra és a nemzetközi generika-gyártókra nézve."
A kínai generika gyártói hasonló módon jelennek meg a nemzetközi piacon, mint annak idején az indiai cégek, például a Ranbaxy Laboratories Ltd., amely maga is API-beszállítóként kezdte, majd egy évtizeddel később átállt késztermékek gyártására. Az IMS szerint a kínai vállalatok az indiai cégek piaci pozíciójának megrendítésére törekszenek, megcélozva a főbb piacokat, az Egyesült Államokat, Európát és a feltörekvő régiókat.
A kínai generika-ipar előtt azonban még nehezen leküzdhető akadályként tornyosul a minőség terén meglévő rossz híre. A kínai alapanyagból gyártott heparin szerrel kapcsolatban nemrégiben felmerült biztonsági problémák miatt folt esett a kínai gyógyszeripar hírnevén. "Az indiai gyógyszeripar felemelkedését jóval kevesebb negatív sajtónyilvánosság kísérte... és ez az a pont, ahol eldőlhet a piaci siker vagy a bukás" - írja az IMS tanulmánya.