3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A talpon maradás egyik eszköze lett a globális piacon az összeolvadás és a felvásárlás. Az aktuális varázsszó a szinergia, amikor két vállalat hatékonyan kombinálja az eltérő piacokon vagy résztevékenységekben meglévő erősségeit.

Lépésről lépésre

A fúzióra vagy felvásárlásra törekedő menedzsment számára rendkívül fontos, hogy reális jövőképe legyen, és ez jelenjen meg az üzleti tervben, mondja Margaret Dezse, a PricewaterhouseCoopers Kft. kelet-európai vállalati finanszírozásért felelős cégtársa. A kérdés mindig az, hogyan segíti a fúzió vagy a felvásárlás a vállalat céljait. Bármilyen M&A-ügylet előtt törekedni kell arra, hogy a cég minél jobb képet mutasson magáról, minél inkább látható legyen az, hogy a tranzakció révén többletérték jön létre. Így lehetséges a tranzakció során a cégértéket maximalizálni.

Ha a társaság pénzügyi befektető bevonására törekszik, figyelembe kell vennie, hogy elvárás a befektetés középtávú megtérülése. Szakmai befektető esetében inkább stratégiai lépésről van szó, az ilyen befektető hosszú távon, akár évtizedekben gondolkodik, és tapasztalatával, szakismeretével aktívan befolyásolja a megszerzett vállalat működését, s keresi a szinergiát az eddigi saját tevékenységével.

Az ügylet lebonyolítása több lépésből áll. Miután a vállalat meghatározta a tranzakció elképzelt struktúráját, és elkészítette a szükséges információs anyagot, eljuttat egy rövid ismertetőt a befektetők szélesebb köréhez. Az érdeklődők megkapják az információs anyagot, aminek előfeltétele a megfelelő titkossági nyilatkozatok aláírása (ez lényegében teljes hírzárlatot jelent a felek számára). Ezután a lehetséges befektetők rövid és nem kötelező érvényű ajánlatot nyújtanak be a cégnek, amely ennek alapján kiválasztja azt a jellemzően 2-3 partnert, akivel komolyan folytatja a tárgyalásokat.

A kiválasztott befektetők alaposabban átvilágítják az adott céget, leginkább a jogi, pénzügyi és adózási szempontokat vizsgálják, s ennek alapján mérlegelik, mennyire reálisak a tranzakcióhoz fűződő elvárásaik. Ezután kialakítják kötelező ajánlatukat, amelynek alapján a cég kiválasztja azt a befektetőt, akivel végül tárgyalásokat folytat és megállapodik. A folyamat lezárása a részletekben való megállapodás, illetve a szerződések aláírása. "Egy céget csak egyszer lehet eladni" - figyelmeztetett Margaret Dezse. Sokszor tapasztalja, hogy a cégvezetők elképzeléseikben előrébb tartanak, mint a cég maga, és már akkor kezdeményeznék a vállalatuk felvásárlását, amikor az még nem adható el. Ha elterjed a hír, hogy a céget nem tudták értékesíteni, az igencsak megnehezíti a későbbi tárgyalásokat, és jelentősen rontja az alkupozíciót.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!