2001. augusztus 15. 11:00

A talpon maradás egyik eszköze lett a globális piacon az összeolvadás és a felvásárlás. Az aktuális varázsszó a szinergia, amikor két vállalat hatékonyan kombinálja az eltérő piacokon vagy résztevékenységekben meglévő erősségeit.

Lépésről lépésre

A fúzióra vagy felvásárlásra törekedő menedzsment számára rendkívül fontos, hogy reális jövőképe legyen, és ez jelenjen meg az üzleti tervben, mondja Margaret Dezse, a PricewaterhouseCoopers Kft. kelet-európai vállalati finanszírozásért felelős cégtársa. A kérdés mindig az, hogyan segíti a fúzió vagy a felvásárlás a vállalat céljait. Bármilyen M&A-ügylet előtt törekedni kell arra, hogy a cég minél jobb képet mutasson magáról, minél inkább látható legyen az, hogy a tranzakció révén többletérték jön létre. Így lehetséges a tranzakció során a cégértéket maximalizálni.

Ha a társaság pénzügyi befektető bevonására törekszik, figyelembe kell vennie, hogy elvárás a befektetés középtávú megtérülése. Szakmai befektető esetében inkább stratégiai lépésről van szó, az ilyen befektető hosszú távon, akár évtizedekben gondolkodik, és tapasztalatával, szakismeretével aktívan befolyásolja a megszerzett vállalat működését, s keresi a szinergiát az eddigi saját tevékenységével.

Az ügylet lebonyolítása több lépésből áll. Miután a vállalat meghatározta a tranzakció elképzelt struktúráját, és elkészítette a szükséges információs anyagot, eljuttat egy rövid ismertetőt a befektetők szélesebb köréhez. Az érdeklődők megkapják az információs anyagot, aminek előfeltétele a megfelelő titkossági nyilatkozatok aláírása (ez lényegében teljes hírzárlatot jelent a felek számára). Ezután a lehetséges befektetők rövid és nem kötelező érvényű ajánlatot nyújtanak be a cégnek, amely ennek alapján kiválasztja azt a jellemzően 2-3 partnert, akivel komolyan folytatja a tárgyalásokat.

A kiválasztott befektetők alaposabban átvilágítják az adott céget, leginkább a jogi, pénzügyi és adózási szempontokat vizsgálják, s ennek alapján mérlegelik, mennyire reálisak a tranzakcióhoz fűződő elvárásaik. Ezután kialakítják kötelező ajánlatukat, amelynek alapján a cég kiválasztja azt a befektetőt, akivel végül tárgyalásokat folytat és megállapodik. A folyamat lezárása a részletekben való megállapodás, illetve a szerződések aláírása. "Egy céget csak egyszer lehet eladni" - figyelmeztetett Margaret Dezse. Sokszor tapasztalja, hogy a cégvezetők elképzeléseikben előrébb tartanak, mint a cég maga, és már akkor kezdeményeznék a vállalatuk felvásárlását, amikor az még nem adható el. Ha elterjed a hír, hogy a céget nem tudták értékesíteni, az igencsak megnehezíti a későbbi tárgyalásokat, és jelentősen rontja az alkupozíciót.