Eddig az első három hónapban 79 milliárd forinttal maradt el a kiskereskedelmi forgalom a tavalyi, ugyancsak gyenge évtől. Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint ez eddig "siralmas", annak ellenére is, hogy márciusban a tartós fogyasztási cikkeknél nem 20, hanem csak 10 százalékkal csökkent a forgalom. Úgy véli, az iparcikkeknél jó darabig hektikusan, hol nagyobb, hol kisebb mértékben változhat a forgalom. Ez a "pattogás" azt is jelentheti, hogy a kiskereskedelem e szegmense a gödör alján van. Az élelmiszernél viszont a következő két hónapban akár gyorsuló ütemben is visszaeshet a forgalom. Várhatóan az aszályos időszak is áremelkedést hoz, amit "megfejel" az áfaváltozás is. Vámos továbbra is úgy látja, hogy az áfaemeléssel az állam nem jut nagyobb bevételhez a kiskereskedelemből. A mostani adatok alapján azt sem zárja ki, hogy még kevesebb folyik be az áfából a központi kasszába.
Semmi kétség afelől, hogy a nyári áfaemelést követően a nemzetközi láncok újabb agresszív árversenybe kergetik az élelmiszer-kereskedelmi piacot, ezért már többen jelezték, hogy megindult a gyártókkal való egyezkedés a forgalmiadó-növekedés utáni időszakra beszállítandó termékek áráról. A helyzet azért érdekes, mert a kereskedők a korábbi évekkel szemben csak nemrég zárták le a beszállítókkal a hosszabb távú tárgyalásokat, így a megkötött szerződéseket újra kell gondolniuk.
Az áfaemelés alapvetően nem okoz gondot a kereskedelemben, a láncoknak elég tapasztalatuk van, hogyan hajtsák végre zökkenőmentesen az évközi átállást. Hackl Mónika, a Tesco Global Áruházak Zrt. szóvivője lapunknak elmondta, komplett operatív tervet dolgoztak ki az átállásra, ami azt jelenti, hogy az első körben minden terméken érvényesítik az áfanövekményt. Az átárazás nagyjából százezer terméket érint, vagyis az átállás nem egyszerű. Ezt követi a finomhangolás, vagyis a kereslethez igazítják az árakat, ami azt jelenti, hogy lesz olyan termék, amelynél nem érvényesül teljes egészében az áfahatás. A lapunk által megkérdezett kereskedők zöme egyébként így gondolkodik. Alighanem a fogyasztók is tisztában lesznek az átállási időszakkal, ezért elhalaszthatják vásárlásaikat, erősen rontva az aktuális forgalmi statisztikát, írja a Napi.
MTI/Menedzsment Fórum