A karácsonyi szezonon is érezteti hatását a válság: az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy kevesebbet költünk, mint egy éve, emiatt kénytelenek a kereskedők akciózni. Korábban több elemzőcég is azt jósolta, hogy kevesebbet költünk majd idén ajándékra, az eddigi adatok szerint igazuk lehet a szakembereknek.
Vadászunk az akciókra
"Az utóbbi gyenge hónapokhoz képest emelkedett a forgalom december első felében, azonban az elmúlt évek karácsonyi forgalmához képest csökkenés figyelhető meg, ahogy arra számítani lehetett" - mondta el az mfor.hu kérdésére Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Az adatok szerint 2008-ban 856 milliárd forint volt a teljes kereskedelmi forgalom decemberben, Vámos György szerint idén jó esetben 825 milliárd forint körül alakulhat az utolsó hónap bevétele.
"Az figyelhető meg, hogy kisebb a kosárérték, azaz kisebb egy-egy vásárlás értéke, mint egy évvel ezelőtt. Az emberek jobban keresik az olcsó helyeket, illetve az akciós termékeket, ami részben a hipermarketek piaci részesedését növeli" - vélekedik a szakember.
"A szabadtéri karácsonyi vásárokkal kapcsolatban egyelőre kevesebb a tapasztalat, de annyit el lehet mondani, hogy ahol színvonalasan vannak megszervezve ezek a rendezvények, ott sok az érdeklődő, főleg hétvégenként" - válaszolta kérdésünkre az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára.
Visszaesés mutatkozik az ajándékozásra szánt összeg nagyságát tekintve is – derült ki a Kirakat.hu és az Ipsos december elején készített felméréséből. Míg 2008-ban a megkérdezettek 61 százaléka tervezett maximum 30 ezer forintot költeni ajándékokra, idén már 66 százalék szeretné ebből az összegből megoldani ezt, 50 ezer forintnál többet pedig csak alig hat százalékuk szándékozik költeni.
"Mi nem tapasztalunk jelentős visszaesést a forgalomban, igyekszünk széles választékkal állni a vásárlók rendelkezésére, hogy mindenki megtalálja a pénztárcájának megfelelő ajándékot" - mondta az mfor.hu kérdésére Hackl Mónika, a Tesco kommunikációs vezetője. Ugyanakkor az a Tesco esetében is megfigyelhető, hogy az akciós termékeket keresik az emberek, ezért a cég arra törekszik, hogy áruházaiban minden termékcsoport megtalálható legyen akcióban is.
Vámos György szerint az utóbbi években alakultak ki a karácsonyi akciók, melyek korábban egyáltalán nem voltak jellemzők. "A karácsonyi időszakban nem normális tömeges akciókat szervezni, mert akkor amúgy is vásárolnak az emberek. Az utóbbi három évben a forgalom fokozatos csökkenése volt megfigyelhető, ezért kényszerültek rá a kereskedők, hogy tömeges akciókat hirdessenek" - vélekedik a szakember.
A pálinka lehet az idei karácsony egyik slágere
"Azt figyeltük meg, hogy tudatosabban vásárolnak az emberek, több időt töltenek a vásárlással. Nem feltétlenül a legolcsóbb terméket választják, fontosabb az ár-érték arány" - mondta el Hackl Mónika.
A Tesco szakembere szerint az idei év egyik slágere lehet a pálinka. "Korábban is sokan vásároltak pálinkát, de inkább saját fogyasztásra. Most viszont megjelentek a díszcsomagolású magyar pálinkák, melyet egyre többen vesznek ajándékba is karácsonyra" - vázolta fel az áruházlánc szóvivője.
A másik sláger az idei szezonban a kozmetikai csomag lehet, ugyanis a tapasztalatok azt mutatják, hogy a vásárlók szívesen veszik a hasonló univerzális termékeket, melyeknek szinte mindenki örül a karácsonyfa alatt.
A Tesco azzal igyekszik felkészülni a karácsonyi rohamra, hogy a játék- és műszaki osztályokon szakképzett eladókat vetnek be, akik segítenek kiválasztani a megfelelő ajándékot. "A tapasztalatok azt mutatják, hogy az emberek nehezen választanak ajándékot, ha nem a saját gyermekükről van szó, a szakembereink abban próbálnak segíteni, hogy egy adott korú gyermek minek örülne legjobban" - vázolta fel Hackl Mónika.
Az időjárás is beleszólhat
"Hagyományosan az ezüst- és az arany hétvége szokott lenni a legerősebb a karácsonyi időszakban. Most azonban a hétvégére mínusz tíz fokot és havazást jósolnak a meteorológusok, ez is befolyásolhatja a vásárlási kedvet" - vélekedik Vámos György.
A Tesco nem számít arra, hogy az emberek tömegesen maradnának otthon a zord időjárás miatt. "Több éves tapasztalat, hogy ez nem nagyon befolyásolja az embereket. Arra lehet számítani, hogy kevesebbszer vásárolnak majd az emberek, inkább igyekeznek egyben lerendezni a karácsonyi bevásárlást" - vélekedik Hackl Mónika.
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a hipermarketekbe jellemzően autóval mennek vásárolni, azonban ezek az üzletek jórészt a városok közelében vannak, így havazás esetén is viszonylag könnyen megközelíthetők - tette hozzá a Tesco szakembere.
Beke Károly
Menedzsment Fórum