4p

Magyarország ragaszkodik ahhoz, hogy az európai uniós forrásokból "az egyértelmű módszertan alapján meghatározott és a tagállamokkal leegyeztetett közlekedési törzshálózat egésze" egységes támogatási lehetőségeket kapjon - hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára az uniós tagországok közlekedési minisztereinek csütörtöki luxembourgi találkozóján.

"A 10 milliárd eurós elkülönített forrásnak az európai jelentőségű vonalak fejlesztési szempontjait és a kohéziós támogatásban részesülő országok fejlődését egyszerre kell elősegítenie" - fogalmazott a magyar delegációt vezető államtitkár az ülés után kiadott NFM-közlemény szerint. 

Völner Pál az MTI-nek nyilatkozva kifejtette: az úgynevezett kohéziós tagállamok (a közép- és kelet-európai tagországok, illetve több déli tagállam) úgy látják, az Európai Bizottság legújabb javaslatai a közlekedési folyosók csoportosításáról "nem harmonizálnak" azzal a kétszintű hálózati rendszerrel, amelynek alapelveiben a miniszterek még magyar elnökség alatt, Gödöllőn megegyeztek. Az államtitkár egyúttal reményét fejezte ki, hogy a közeljövőben ismertetendő hivatalos javaslatában a brüsszeli bizottság figyelembe veszi ezt a véleményt.

Az EU a teljes Európára kiterjedő közlekedési hálózat (TEN-T) gyökeres átalakítását tervezi a kiépítés – elsősorban a pénzügyi források korlátozottsága okozta – lassú előrehaladása miatt. Az Európai Bizottság egy korábbi javaslata szerint egy kétrétegű hálózatot hozna létre, amelynek egyik rétege a közösségi szempontból legfontosabb elemeket tartalmazó törzshálózat, a másik pedig a fennmaradó, úgynevezett átfogó hálózat. A Gödöllőn februárban megrendezett informális miniszteri találkozón az akkor soros magyar elnökség elérte, hogy a bizottság ne csupán az átfogó, hanem a törzshálózat elemeit is egyeztesse a tagországokkal, így a javaslat körül konszenzus kezdett kibontakozni. Nyáron azonban a bizottság új kezdeményezést tett, amelynek keretében egy új alap, az úgynevezett európai összekapcsolási eszköz létrehozását jelentette be, és ehhez a korábbi "rétegektől" eltérő listát csatolt.

Az ezen kijelölt törzshálózati folyosók kiválasztása azonban alapvetően hátrányosan érinti az újabban csatlakozott, kevésbé fejlett országokat. Magyarország esetében például a lista mindössze két folyosót tartalmaz, a Ljubljana–Budapest–Záhony vasúti és a Rajka–Budapest–Lökösháza vonalú, több közlekedési módot magában foglaló projektet - derül ki a közleményből. 

Völner Pál Luxembourgban most kifejtette: "Magyarország nem támogatja a törzshálózati folyosók létrehozását, sem egyes határátmeneti vagy szűk keresztmetszetet jelentő projektek kiemelését és a többi fölé helyezését, vagy bármilyen külön előny biztosítását. Nem érthet egyet azzal sem, hogy a kohéziós alapból az európai összekapcsolási eszköz számára elkülönített pénzeket csak a törzshálózati folyosók kiépítésére használják a teljes törzshálózat helyett."

Az államtitkár a csütörtöki ülés után beszámolt arról is, hogy a miniszterek Luxembourgban vitát folytattak a közúti közlekedésben használt digitális menetíró készülékekre (tachográf) vonatkozó jogszabályok módosításáról. Az Európai Bizottság ezzel kapcsolatos új javaslatai közé tartozik egyebek mellett az, hogy távolról is ellenőrizni lehessen a tachográfok mozgását, lehetőség szerint hangolják össze a tagállamokban alkalmazott szankciókat, továbbá ellenőrizzék a készülékeket hitelesítő műhelyek megbízhatóságát. 

Völner Pál elmondta, hogy a tagországok alapvetően támogatták a terveket, bár néhány gyakorlati problémát felvetettek például a csalásokkal, a munkáltatói magatartással, valamint a tervezett költségmegtakarításokkal kapcsolatban. Magyarország is támogatásáról biztosította az előterjesztést - tette hozzá.
 
MTI 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!