A Kvalikon Kft. néhány napja az ITD Hungary, a Joint Venture Szövetség, a Pannon Autóipari Klaszter, Lean Center, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara, az ISO Fórum, MAJOSZ és közreműködésével 94 fő részvételéve rendezte meg a 2009. évi Lean Fórumot.
A konferencián az üzleti élet számos területének (AUDI, GE, GM, JABIL, ROTO, HAJDU, MNB, Autoliv, MKB Euroleasing, Media Markt, IBM, RECA, National Instruments, Eissmann..) kiváló vezetőjétől hallhattunk előadásokat a hatékonyságnövelés módszereinek gyakorlati alkalmazásáról.
A konferencia házigazdájaként, Dr. Németh Balázs, a Kvalikon Kft. ügyvezető igazgatója konkrét vállalati példákon keresztül mutatta be a Lean menedzsment alapelvek alkalmazását, amely megoldások mind a termelő, mind a szolgáltató vállalatok részére jelentős költségcsökkentési és rugalmasságnövelési lehetőséget jelentenek a jelenlegi gazdasági környezetben.
Pintér János, ROTO vezérigazgató előadásából a stratégiai alkalmazkodás egy sikeres példáját hallhattuk, ahol Pintér Úr felhívta a figyelmet a piacszegmentálás és az egyes piac szegmensekre vonatkozó célirányos fejlesztési programok, valamint a Lean menedzsmentben lévő konkrét költségcsökkentési lehetőségek jelentőségére. Harsányi József, HAJDU Autóipari Zrt. műszaki igazgató előadásából egy a válság által erősen érintett autóipari beszállító vállalat sikeres alkalmazkodásának példáját láthattuk a belső képességek hozzáadott érték teremtő felhasználására irányuló fejlesztés (szerszámüzem) megvalósítására és a veszteségek szisztematikus csökkentésére, amely intézkedésekkel sikerült megőrizni a vállalat likviditását.
Seregi Miklós, General Motors, TPM vezető előadásából, kiderült, hogy a magyarországi GM Powertrain gyár, világszínvonalú gyakorlatokkal rendelkezik a Total Productive Maintenance (Teljeskörű Hatékony Karbantartás területén), amely módszer alkalmazásával a vállalat jelentős költségeket tudott megtakarítani az utóbbi években ezzel is növelve a kiváló motorgyár versenyképességét és elnyerve a japán JIPM intézet 2. szintű elismerését. Dr. Kovács Viktor, Magyar Telekom, minőségügyi vezető értékes előadásából megismerhettük a szolgáltatói területen dolgozó vállalatok hatékonyságnövelésének lehetőségeit és specialitásait a belső szabályozások egyszerűsítésének példáján keresztül.
Dr. Bárdosi Zsolt - Media Markt Saturn Holding és Németh Csongor – Kvalikon közös előadása rámutatott arra, hogy egy szolgáltató vállalatnál milyen lehetőségek vannak a folyamatok lean szemléletű hatékonyság növelésére a folyamatos információ és anyagáramlás megteremetésén keresztül és egy szolgáltató vállalatnál milyen jellegű eszközök és megközelítés használható a veszteségek feltárására és csökkentésére.
A hazai nagyvállalatok képviselőinek prezentációja során kiderült, hogyan használják a "Lean" filozófiát és módszereket vállalatuk versenyképességének és hatékonyságának javítására. Számos vállalat jelentős (50-100 MFt-os) költségmegtakarításokról és a piaci igényekre való rugalmas reagálás képességének fejlődéséről számolt be az előadások során.
A fórum során lehetőség nyílt a Lean bevezetéssel kapcsolatos konstruktív szakmai párbeszédre is, melyből kiderült, hogy jelenleg leginkább még a gyártás/termelés területén használják a Lean módszereket, de igen nagy az érdeklődés az Office (szolgáltatói és irodai) területen való alkalmazás iránt.
(x)