Minőségi porcelántermékekből túlkínálat van, a hagyományos, kézzel vagy géppel festett termékek helyett egyre inkább az olcsóbb, főként távol-keleti tömegtermékeket keresik. Ezek berakhatók a mosogatógépbe és a mikrohullámú sütőbe is, így a következő években sem számolnak a hazai gyártók a kereslet újbóli növekedésével.
A pécsi Zsolnay manufaktúránál és a hollóházi porcelángyárnál máris jelezték: a struktúraváltás elbocsátásokkal járhat. A Herendi Porcelánmanufaktúra Rt.-nél az 1350 főből 220 személy leépítését helyezték kilátásba. A helyzetből kivezető másik út a versenytársak közti együttműködés lehet. A pécsi és a hollóházi gyárnál a jövőben szeretnék szorosabbá tenni a vállalatok közti kapcsolatot.
A 2004-ben 1,2 milliárd forintos árbevételt elérő Zsolnay Porcelánmanufaktúra Rt. 2005-ben mindössze 920 milliós forgalomra számít, ezért várhatóan jelentős veszteséget könyvel majd el a társaság. A vállalat energiafelhasználása a versenytársakhoz képest 40 százalékkal magasabb, s ez évek óta 50 millió forintos többletkiadást jelent. Egymilliárd forint körüli árbevételre számít a Hollóházi Porcelán Rt., a vállalat forgalma az elmúlt öt esztendőben folyamatosan 1-1,2 milliárd között mozgott, veszteségük pedig átlagosan 50 millió forint volt. Ez összesen mintegy negyedmilliárdos kumulált hiányt jelent.
Várhatóan több százmillió forintos veszteséggel zárja az idei üzleti évét a Herendi Porcelánmanufaktúra Rt. is, az árbevétel pedig a 2005-re tervezett 7,2 milliárdtól legalább másfél milliárddal marad el, írja a Világgazdaság.