3p

Amerikai szakértők szerint az üzleti és a nonprofit szférában dolgozók egyaránt hasznát láthatják a reality showk-nak, mivel vezetési ismeretek elsajátítására is alkalmasak lehetnek.

Steven C. Ibbotson amerikai szakértő szerint az üzleti és a nonprofit szférában dolgozók hasznát láthatják a reality showk-nak, mivel vezetési ismeretek elsajátítására is alkalmasak lehetnek.

Az egyik legfontosabb tanulsága a reality show-kban zajló szociálpszichológiai eseményeknek a csapatépítés fontossága. A sorozat elején a szereplő férfiak és nők még teljesen idegenek egymásnak. Azok kerülnek ki nyertesen a játékból, akik képesek másokkal stratégiai szövetségre lépni. A kialakult hálózatokból elsősorban a csapatjátékoknál tudnak hasznot húzni a játékosok, ahol valamilyen feladaton szervezetten kell dolgozniuk, és előre eltervezett módon érdemes a meglevő emberi erőforrásokat kihasználni.

A valóságshow-kban a sikeres szereplés feltétele, hogy az adott szereplő bekerüljön a fináléba magát közös erővel bejuttató párosba, vagy trióba. Ha valaki a játék során egy-egy ilyen hatékonyan együttműködő kis közösséget tud kialakítani, az már fél győzelem.

A szervezetszociológia szempontjából a tanulság: a szociális-emberi kapcsolatok növelik a hatékonyságot a végrehajtandó projektek során, és erősítik a szervezet belső konzisztenciáját, emellett a minimálisra csökkentik a fluktuációt, és az azzal járó költségeket.

A reality show-kból az is kiderül, hogy a vezetői szerepet betöltő játékosoknak hűnek kell lenniük bizonyos elvekhez. Ha valamelyik szövetségesük hátba támadja őket, akkor meg kell szakítaniuk a kapcsolatot vele, és a csapatukkal is el kell fogadtatniuk, hogy akik nem tartanak be bizonyos szabályokat, azokat szankciók sújtják. A vezetőnek azt azonban számításba kell vennie, hogy követőinek más elgondolásai és más prioritásai is lehetnek, mint neki.

További tanulság, hogy az egyik legtöbb energiával járó vezetői feladat a sokféle ember irányítása és összefogása. A valóságshow-ban a játék alapkoncepciójából következik, hogy különböző nemű, foglalkozású, korú, habitusú embert terelnek össze.

A munkahelyen, épp így sok különböző nézőponttal rendelkező embert kell közös nevezőre hozni, és lehetőleg a sokféleségből előnyt kovácsolni. A játékban a különböző emberek közti súrlódások a néző számára szórakoztatóak, egy dolgozó szervezetben azonban a különböző munkatársak együttműködését menedzselni nehéz, felelősségteljes, és feszültséggel járó feladat.

Megfigyelhető a valóságshow-kban, hogy a nem eléggé együttműködő játékosokat valamilyen módon megbüntetik, adott esetben kirekesztik a társaik. Akik nem adnak bele mindent a játékba, előbb-utóbb csomagolnak. Ugyanígy egy munkahelyen sem engedhető meg, hogy valaki a vezetővel tartósan szembehelyezkedjen.

(Menedzsment Fórum)

Kapcsolódó anyagok
Kapcsolatok a vállalati szervezetben - szociometria
Mi tesz valakit dinamikus vezetővé? - A kapcsolat
Megtalálni a 21. század menedzsereit

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!