4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A közép-kelet-európai régióban, így Magyarországon is számítani lehet újabb virtuális mobilszolgáltatók megjelenésére a közeljövőben, ezzel a nemzetközi tapasztalatok szerint nemcsak a távközlési piac bővül, jól járhatnak vele a már piacon lévő szereplők is.

A virtuális mobilszolgáltatókkal még egy érett távközlési piac is képes további növekedést elérni, megjelenésükből pedig a partnerségek révén a már piacon lévő távközlési cégek is profitálnak - véli Takács Krisztián, a Business Telecom (BTel) Nyrt. elnök-vezérigazgatója.

A Budapesti Értéktőzsdén jegyzett alternatív távközlési szolgáltató vezetője szerint a régióban az új piaci szereplők közel egy éve készítik elő színrelépésüket, s egyre világosabban körvonalazódik az a három fő modell is, amelyek révén a virtuális mobilszolgáltatók meglévő ügyfélbázisaikra alapozva felépíthetik piaci jelenlétüket és sikerrel működhetnek.

A virtuális mobilszolgáltató (mobile virtual network operator, röviden MVNO) ugyan nem rendelkezik saját tulajdonú mobilhálózattal, mégis saját márkanév alatt kínál mobilszolgáltatást úgy, hogy a hálózatot egy partnertől bérli.

Takács Krisztián kifejtette: mivel Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában már megjelentek a virtuális mobilszolgáltatók, az itt új piaci szereplőknek számító cégek már jelentős tapasztalatokkal jelenhetnek meg a térségben. Hozzátette: bár kezdetben a piacnyitás komoly ellenállásba ütközött a saját hálózatot működtető mobilcégek részéről, már az első tapasztalatok világossá tették a kölcsönös előnyöket.

A nagy mobilszolgáltatók azóta kialakították azt a nagykereskedelmi modellt, amely mérsékli például az ügyfélszerzés költségeket, miközben stabil bevételt tesz lehetővé a korábban kihasználatlan kapacitásokból és piaci résekből. Amennyiben a virtuális távközlési szolgáltató saját maga képes kezelni a műszaki, ügyfélszolgálati, számlázási teendőket, úgy a nagykereskedelmi partnernek a távközlési MVNO-megállapodás jelentős erőforrás-befektetés nélkül hoz bevételt.

Takács Krisztián szerint a virtuális mobilszolgáltatók megjelenése jellemzően az alternatív távközlési cégek, a kiskereskedelmi láncok, illetve a pénzügyi szolgáltatók köréből várható. Bármilyen szektorban tevékenykednek is, közös jellemzőjük, hogy a mobil hangszolgáltatást kiegészítő szolgáltatásként nyújtják. Ezzel bővíthetik kínálatukat, ami a termékkapcsolások vagy csomagajánlatok révén válik egyedi versenyelőnnyé.

A kiskereskedelmi üzletláncok esetében elengedhetetlen az ismert név és a tömeges vásárlói bázis. Nem véletlen, hogy általában a legnagyobb nemzetközi szupermarketláncok vágnak bele a virtuális mobilszolgáltatásba, ahogyan azt a hazai példák is mutatják - mondja Takács Krisztián.

A pénzügyi szolgáltatók kínálatában a mobilszolgáltatás hagyományosan nemzetközi telefonhívásokhoz és pénzátutalásokhoz kapcsolódott, de mivel ezekre nincs tömeges igény, egyelőre nem terjedtek el. A szakértő azonban úgy véli, hogy a mobilfizetés, mobilbankolás és mobilkereskedelem térnyerésével ez a helyzet várhatóan meg fog változni. Reális lehetőségnek tartja, hogy az okostelefonok térnyerését kihasználva ezeket az új pénzügyi szolgáltatásokat mobilszolgáltatással együtt kínálják majd az ügyfeleknek.

Magyarországon jelenleg a Tesco és a Lidl kínál virtuális mobil hangszolgáltatást. A HWSW online informatikai hírmagazin értesülése szerint a kábeles szolgáltatásokkal rendelkező UPC is rövidesen piacra lép saját mobilszolgáltatásával. A távközlési szolgáltató ezt nem erősítette meg a portálnak, amely szerint a konkrét részletekről várhatóan a jövő héten számol be a szolgáltató.

A szakportál úgy tudja, hogy Magyarországon több, mobilszolgáltatással nem rendelkező távközlési cég is közel áll a megállapodáshoz, vagy legalábbis komolyan fontolgat mobilpiaci belépést, köztük a BTel is.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!