9p

A napokban Magyarországon járt Jerry Ruzicka, a Starkey Laboratories, Inc. Elnöke. A hallókészülékek világpiacának vezető cégének története igazi sikersztori, hiszen néhány millió dolláros vállalkozásból milliárdos forgalmú globális társasággá nőtt. Az iparág ikonikus figurája a siker tényezőiről és a pénzügyi válság tanúságairól is beszélt az mfor.hu-nak adott exkluzív interjúban.

Jerry Ruzicka

Az elmúlt két év alaposan felforgatta a világgazdaságot, ugyanakkor az egészségügyi vállalkozások kisebb károkat szenvedtek. Mekkora visszaesés volt a hallást segítő eszközök piacán, hogy élte meg a Starkey ezt az időszakot?

A pénzügyi válság első szakasza az egészségügyi, orvosi eszközöket gyártó vállalatokat is súlyosan érintette. A visszaesés a szektorunkban 10 százalék feletti volt, mely nagyon jelentősnek mondható. A válság már csak azért sem hagyott minket érintetlenül, mert napjainkban az egészségbiztosítók mellett az egyéni vásárlók igen komoly arányát adják a forgalmunknak. A cégek közötti verseny igen éles, miközben a legújabb fejlesztések viszonylag drágák, ráadásul a fogyasztók rendelkezésére álló jövedelme sem nőtt.

Egyre több tekintélyes szakértő figyelmeztet, hogy a gazdasági válságot még nem hagytuk magunk mögött, sőt a visszaesésnek akár egy második hulláma is jöhet. Mit tehet Ön szerint egy cégvezető ebben a helyzetben, a Starkey miként készül egy ilyen esetre?

Véleményem szerint, ha konzervatív módon menedzselik a cégeket, az sokat segíthet. Ez alatt azt értem, hogy a költségeket folyamatosan kontrollálni kell, és nagyon nagy szerepe van most a cash menedzsmentnek. Mi ezekre kiemelt figyelmet fordítunk.

Mi a helyzet a kutatás-fejlesztéssel? Úgy tartják, az Önök vállalata rendelkezik a hallókészülékek piacán a legfejlettebb technológiával, a mostani időszakban is jelentős erőforrásokat mozgósítottak, vagy sok vállalathoz hasonlóan az ilyen jellegű kiadásokat is megvágták?

Nem, nem csökkentettük a kutatás-fejlesztésre fordítható összegeket, éppen ellenkezőleg növeltük azt. Úgy látjuk a lehetőség, hogy a mostani időszakban is továbbfejlesszük a termékeinket és az általunk hasznát technológiai megoldásokat a jövő szempontjából fontos. A vállalatunk remek állapotban van, kiegyensúlyozott mérleggel rendelkezik, jól áll a cash menedzsmentünk, semmi okunk, hogy ne tekintsünk előre. Már csak azért is, mert a demográfiai folyamatok a piac bővülését jelzik előre. Az észak-amerikai, az európai, de még az ázsiai is öregedő társadalmak, mindez azt jelenti, hogy a jövőben egyre több embernek lesz szüksége hallókészülékre. A tipikus vásárlónk a hatvanas éveinek a második felében jár, minél több 60 feletti ember él a világban, annál többen fognak hallást segítő eszközökre szorulni. Ha pedig a gazdasági helyzet javul, akkor egyre többen meg is fogják vásárolni a hallókészülékeket.

Az öregedő társadalmak a jövőben sok helyen komoly gazdasági problémát okozhatnak. Elképzelhető, hogy ez nem csak a kormányoknak, hanem a cégeknek is problémát okoz?

A helyzet régiónként eltérő, így a mi stratégiánk is kontinensenként változik. Észak-Amerikában, vagy Ázsiában az állami egészségügy nem finanszírozza a hallást segítő eszközök vásárlását, azt az emberek maguk vásárolják meg. A kihívás számunkra, hogy olyan versenyképes termékeket állítsunk elő, amit meg tudnak az emberek fizetni. Számunkra az lenne előnyös, ha erősödne a piaci szabadság, vagyis az állami elvonás mértéke alacsonyabb lenne, és a fogyasztók szabadabban dönthetnének arról, mire költik a pénzüket.

Ez azt jelenti, hogy Önöknek az egészségbiztosítókat nehezebb meggyőzni, mint a magánszemélyeket?

Az egyéni vásárlókat elég könnyű meggyőzni. Ami az egészségügy kormányzati finanszírozást illeti sokkal bonyolultabb kérdés. Sok helyen mérsékelt összegeket fordítanak a kormányok erre, illetve az utóbbi időben jellemzően csökkentették az ilyen irányú kiadásaikat, ami elvileg negatív hatással lehet az iparágunkra. Én azonban úgy látom, hogy ha ebben a szektorban is erősödik a szabadpiac, abból profitálhatunk. A termékeink ugyanis színvonalukat, és árfekvésüket tekintve is széles spektrumot fognak át, így mindenki számára tudunk olyan megoldást kínálni, melynek köszönhetően az életminősége emelkedik.

Említette, hogy növelték a K+F ráfordításaikat, hogy piacvezető pozíciójukat biztosítsák. Az élet más területein is nap mint nap új eszközökkel, technológiákkal, megoldásokkal, szoftverekkel találkozunk, hogyan hat ez a hallókészülékek piacára?

A fejlesztéseinket két irányból lehet megközelíteni, egyrészt egyre többet tudunk a hallásról, illetve arról, hogy az agyunk hogyan dolgozza fel a fülünkbe érkező hangokat. A kutatásokat a Berkeley Egyetem szakembereivel közösen végezzük. Ezzel párhuzamosan zajlik egy tőlünk független technológiai fejlődés, melynek eredményeit mi is használjuk. A technológiai fejlettség jelenleg hozzávetőleg másfél évente lép eggyel magasabb szintre, aminek köszönhetően félévente mutatunk be egyre fejlettebb termékeket. A fejlesztéseink életciklusa erősen kötődik a félvezetők fejlesztéséhez, ahogy a chipek egyre kisebbek és gyorsabbak lesznek, úgy tudunk mi is fejleszteni. A fülbe helyezhető eszközök nagysága fizikailag erősen korlátozott, miközben – a kutatások során szerzett ismereteknek köszönhetően - egyre bonyolultabb eszközöket tudunk alkotni, aminek jelenleg a rendelkezésünkre álló technológia szab határt. Azt is figyelembe kell venni, hogy az egészségügyi eszközök piacának nagyon kis szeletét adják a hallókészülékek, így a rendelkezésre álló, „megfizethető” technológiát építjük a készülékeinkbe. A következő lépés a vezeték nélküli (wireless) technológia széleskörű használata lesz, amikor például a hallókészülék segítségével hallgathatja valaki a televízió hangját, miközben ezzel a környezetét nem zavarja.

Az Önök cége igazi sikersztori, hiszen néhány millió dolláros vállalkozásból milliárdos forgalmú globális vállalattá vált, az Ön vezetése alatt. Visszatekintve miben látja a siker titkát?

Minden vállalatnak tisztában kell lenni azokkal az alaptényezőkkel, melyre építeni kell, amit karrierem során tettem erről szólt. Feltérképeztük a kulcsterületeket, és arra koncentráltunk, a mi esetünkben a fejlesztés, a minőségbiztosítás, a piacfejlesztés is ilyen fundamentális tényező. Ahhoz, hogy a vállalatunk előre jusson, a kulcsterületeket folyamatosan fejleszteni kell. A stratégiánkat úgy alakítjuk, hogy figyelembe vegye azokat az alaptényezőket, mely a fejlődésünk motorját jelentik. Miközben persze nem szabad elfeledkeznünk arról sem, hogy az ügyfeleink igényeit kell kielégítenünk, azért kell dolgoznunk, hogy az életminőségük javuljon. Menedzsment filozófiám szerint -, melyet alkalmazva vezettem a Starkeyt -, ha a fentieket szorgalmasan, kellő elhivatottsággal végezzük, akkor a vállalatunk folyamatosan fejlődni fog.

Minden vállalatnál más-más alapelemek vannak, vagy véleménye szerint léteznek olyan kulcstényezők, melyek általánosságban jellemzik a vállalatokat?

Úgy vélem, az egyes szektorokban más-más tényezők játszanak főszerepet, éppen ezért a vállalatoknak tisztában kell lenniük azzal, hogy kik ők, és mit szeretnének elérni. Amennyiben ezt tudják sokkal egyszerűbb megtalálni azokat a kulcstényezőket, melyek a fejlődésük alapját jelentik. Ugyanakkor még a versenytársak esetében sem egyezik meg, hogy mire mekkora figyelmet fordítanak, ez különbözteti meg a vállalatok, illetve az optimális arány biztosíthat versenyelőnyt.

Úgy tűnik a menedzsment filozófiája sikeres, melyet jelez az is, hogy Ön lett az egyik díjazottja az Egyesült Államokban az Ernst & Young Entrepreneur Of The Year idei kiírásának. Mit jelent egy ilyen elismerés?

Mindig jól esik, ha az ember kap egy mérvadó díjat. A probléma, hogy miután elismerik a teljesítményed, utána sem dőlhetsz hátra. Minden nap egy új nap, és folyamatosan előre kell lépni, le kell tenni valamit asztalra. Ha a teljesítményem, illetve a vállalatunk eredményei visszaesik, akkor mit sem ért, hogy egyszer elismertek. Emellett azt kell mondanom, hogy díjak nélkül is tudom mit értem el, mennyit ér a teljesítményem.

Mit gondol a válságból mi az, amit a menedzserek tanultak, vagy tanulniuk kellett volna?

Egyértelművé vált, hogy a pénz kezelésének kiemelt szerepe van. Az is kiderült, hogy a cégeknek meg kell tanulniuk válaszolni a váratlan kihívásokra, a dolgok ugyanis nagyon gyorsan változnak. Minden körülmények között körültekintően kell döntéseket hozni. Úgy vélem, hogy akik megtanulták a leckét, és túlélték a válságot, azok most egy, a korábbinál jobb, hatékonyabb vállalatot vezet. A Starkey biztosan ilyen, a válság utáni első teljes évünkben minden idők legjobb eredményét értük el.

És mit gondol azokról a cégekről, amelyek túlélték a válságot, ám milliárdos állami mentőövek segítségével.

Nem értettem egyet ezekkel az akciókkal. Az adófizetők pénzéből mentettek meg rosszul működő vállalatokat, ez nem éppen az a szabadpiaci filozófia, melyet jómagam képviselek. De vannak olyan cégek, melyek csődvédelmet kértek, rendezték a helyzetüket, és most egészségesebb, jobb vállalatok, mint a válságot megelőzően.

Idén ünnepli alapításának 20 évfordulóját a Starkey magyar leányvállalata. Hogy látja az itt elért eredményeket?

Húsz éve, amikor érkeztünk meglehetősen fejletlen volt a magyar piac. Ez idő alatt elkötelezetten tevékenykedtünk, hogy fejlesszük a piacot. Felépítettünk egy jó csapatot, akik méltán képviselik a vállalatunkat. Minden vállalatnak van egy kulturális háttere, alapértéke, mi azt valljuk, hogy segíteni kell a vásárlóinkat, és magas szinten ki kell őket szolgálni. Ha a magyar leányvállalatunkra nézek, elégedettséggel tölt el, hogy magukénak vallják ezeket az értékeket. Azt gondolom, hogy ha az ügyfeleket a versenytáraknál jobban szolgáljuk ki, akkor minket fognak választani.

Említett, hogy a szabadpiac híve, és a blogján pedig a közelmúltban a bürokrációval kapcsolatos ellenérveit fejtette ki. A magyar beosztottak nem panaszkodtak, az itteni hivatalok útvesztőire?

Sajnos bürokrácia minden országban jelen van. Tevékenységünk egyik, bár nem épp a legkellemesebb eleme, hogy megbirkózzunk ezzel. A kormányok szeretnek mindent szabályozni, ami komoly akadályt jelent a vállalatok számára, ám nekünk ennek ellenére el kell juttatnunk a termékeinket a fogyasztókhoz. Ráadásul – feltételezem ez világszerte így van- ha megoldottunk egy szabályozással kapcsolatos problémát, akkor hamarosan egy másikkal találjuk magunkat majd szembe.

KB

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!