4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A New York Times szerint a botrányos lejáratókampányt megalapozó kutatás Sheryl Sandberg vezérigazgató-helyettes nevéhez fűződik, aki akkor állította rá az embereit Sorosra, amikor a milliárdos nyilvánosan kritizálni kezdte a céget. A Facebook ugyanakkor azt közölte, Sandberg kérésekor már folyt Soros feltérképezése. De korábban még azt mondták, Sandberg nem is tudott az egészről semmit.

Maga Sheryl Sandberg, a Facebook vezérigazgató-helyettese volt az, aki megkérte a vállalat kommunikációs csapatát, hogy térképezzék fel Soros György pénzügyi érdekeit, amikor a magyar-amerikai milliárdos nyilvánosan beleszállt a nagy techcégekbe, írja a New York Times az ügyre rálátó forrásokra hivatkozva. Eszerint a Facebook második embere igenis közvetlenül benne volt a cég legutóbbi, botrányos ügyében, mely során lejáratókampányokkal igyekeztek ellehetetleníteni a velük kritikus csoportokat, Soros-ügynöknek bélyegezve őket. A Facebook korábban mind Sandberg, mind a fővezér Mark Zuckerberg közvetlen érintettségét tagadta, azt állították, az antiszemita botrányról ők már csak a sajtóból értesültek.

Sheryl Sandberg (Fotó: New York Times)
Sheryl Sandberg (Fotó: New York Times)

Sandberg e-mailben kért információkat Sorosról, rögtön a milliárdos Világgazdasági Fórumon előadott beszéde után, melyben az üzletember a Facebookot és a Google-t a társadalomra nézve fenyegetésnek nevezte, és a regulációjuk szükségessége mellett érvelt. Sandberg tudni akarta, miért szállt bele Soros a cégébe, és hogy származik-e ebből pénzügyi haszna, vagyis hogy shortolni akarja-e a Facebook-ot. Ebben az időben esett az első komolyabb csorba a Facebook hírnevén, mert teret adott az orosz propaganda és egyéb gyűlöletkampányok terjedésének. A Definers Public Affairs nevű republikánus pr céget ezután bérelték fel arra, hogy Soros nevének felhasználásával besározza a Facebook-kritikus csoportokat.

A Facebook közleményben azt állítja, már folyamatban volt Soros feltérképezése, amikor Sandberg elküldte a levelét. Azt is írják, hogy Sandberg teljes felelősséget vállal a tettéért, de tagadják, hogy személyesen ő rendelte volna el a Facebook-kritikus csoportok lejáratását.

A vállalattal kritikus Freedom from Facebook közösség szóvivője, Eddie Vale szkeptikus. Azt mondta, annak fényében, hogy Sandberg folyamatosan változtatja a történetét a Soros-nyomozással kapcsolatban, nem lehet készpénznek venni azt, amit a lejáratókampányokban betöltött szerepükről állítanak. Vale felszólította a Facebookot, hogy azonnali hatállyal hozza nyilvánosságra az összes e-mailt és kutatást, ami a Freedom from Facebook közösség és bármely tagcsoportja kapcsán született.

Sandberg a Definers-botrány kirobbanásakor először tagadta, hogy bármit is tudott volna a lejárató kampányokról, később elismerte, hogy voltak a pr cégnek olyan, a Facebook számára összeállított dokumentumai, melyeket ő is látott. Ekkor Sandberg nyíltan nem tagadta, hogy ő lett volna a kutatások megrendelője. Helyette a Facebook volt kommunikációs vezetője, Elliot Schrage vitte el a balhét, aki egy posztban azt állította, ő bízta meg a Definerst, bár a cég az antiszemita eszközeivel túllőtt a célon. Az továbbra sem tiszta, hogy Sandbergenk mi volt a teljes szerepe a Soros-ellenes kutatásban és a lejáratókampányokban.

Sandberg csütörtökön magánbeszélgetésen fogadta a Color of Change nevű Facebook-kritikus csoport vezetőjét, Rashad Robinsont. Robinson azt mondta a Timesnak, hogy Sandberg a találkozón tagadta, hogy ő bérelte volna fel a Definerst, illetve hogy ő irányította volna a cég kutatómunkáját. Sandberg minden felelősséget a távozott Schrage-re tolt, és arról igyekezett biztosítani Robinsont, hogy a Facebook globális politikáért felelős alelnökének, Joel Kaplannak sem volt köze a Definers-ügyhöz. Viszont amikor Robinson további részleteket akart megtudni a Definers és a Facebook közös munkájáról, akkor Sandberg csak azt hajtogatta, hogy a céget már kirúgták. Robinson közölte: nem elégedett a válasszal.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!