4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mark Zuckerberg egy itthon is igazán ismerős módszerrel igyekezett megóvni cége hírnevét a New York Times értesülései szerint.

A Facebook nemrég úgy igyekezett megóvni a hírnevét, hogy felbérelt egy pr-céget, amely összeesküvés-elméleteket kezdett el terjeszteni a cég kritikusairól, és Soros-ügynöknek állította be őket, írja a New York Times.

A lap értesülései szerint a közösségimédia-óriás akkor fordult a Magyarországon már unásig ismert lejárató eszközhöz, amikor megsokszorozódtak a szájtot ért kritikák a 2016-os amerikai elnökválasztás orosz befolyásolásában betöltött szerepe miatt. A Facebook ekkor fordult a washingtoni központú, republikánus kötődésű Definers Public Affairs nevű tanácsadócéghez, mely a politikai ellenfelek hátterének felkutatására specializálódott.

Mark Zuckerberg az amerikai szenátus igazságügyi és kereskedelmi bizottsága előtti meghallgatásán, 2018. áprilisában. (fotó: Getty)
Mark Zuckerberg az amerikai szenátus igazságügyi és kereskedelmi bizottsága előtti meghallgatásán, 2018. áprilisában. (fotó: Getty)

A DPA egyik módszere az volt, hogy tucatjával jelentetett meg lejárató cikkeket más techóriásokról, köztük a Google-lel és az Apple-lel, annak érdekében, hogy eltereljék a figyelmet a Facebook a választási kampány orosz befolyásolása miatti felelősségéről. A pr ügynökség az NTKNetwork.com nevű oldalon publikálta a szövegeket - ez a weblap híroldalnak tűnik, de valójában a DPA működteti. Innen aztán ezeket az álhírket számos konzervatív lap átvette, köztük az alt-right legnagyobb portáljával, a Breitbarttal.

A másik taktikájuk az volt, hogy Soros Györggyel hozták összefüggésbe a Facebookot kritizáló csoportokat, például a Freedom from Facebook-ot és a Color of Change-et. A DPA elkezdett keringetni egy dokumentumot, mely Sorost összekötötte egy "széleskörű Facebook-ellenes mozgalommal", és arra ösztökélte az újságírókat, hogy vizsgálják meg a magyar-amerikai milliárdos Facebook-kritikus csoportokhoz fűződő pénzügyi kapcsolatait.

Soros, mint ismert, eközben komoly összegekkel támogatta a demokrata pártot, melyhez egyébként a Facebook is erősen húz. A milliárdos már régóta célpontja a szélsőjobbos, antiszemita támadásoknak, de az utóbbi években ez az összeesküvéselmélet-gyártás átszivárgott a politikai fősodorba is, és a republikánusok is folyamatosan ilyen eszközökkel támadták. A Soros-ellenes kampány emlékezetes módon az amerikai félidős választások közeledtével erősödött fel az USA-ban, amikor a milliárdost azzal vádolták meg, hogy pénzeli a mexikói határ felé közeledő migránskaravánt (ezt persze a hazai kormánymédia is lelkesen átvette). A kampány hatására egy fanatikus, szélsőjobbos gyűlölője csőbombát helyezett el Soros, valamint több demokrata képviselő házánál is.

Az újságírók befolyásolásáról Joe Gabriel Simonson, a Daily Caller nevű amerikai jobboldali lap riportere számolt be. Simonson szerdán arról twittelt, hogy körülbelül fél évvel ezelőtt egy pr szakember folyamatosan arra kapacitálta, hogy fűzze bele Sorost és a "Soros-tervet" egy készülő, Facebookról szóló cikkébe. Simonson azt írja, nagyon furcsa volt ez az egész, és nem is vitte el ebbe az irányba a szövegét.

Rashad Robinson, a Soros-ügynökséggel megvádolt Color of Change csoport vezetője a Guardiannak nyilatkozva azt mondta, nagyon aggasztja ez a narratíva, mert "igazán veszélyes, antiszemita módon azt sugallja, hogy a zsidók irányítják a világot." Robinson szerint emellett ez nagyon mélyen fekete-ellenes is, mert azt is sugallja, hogy a csoport ideológiáit és stratégiáját nem ők maguk, hanem egy bábmester találta ki. "Hogy a Facebook felbérelt egy jobboldali céget, hogy ezt terjesszék, az nagyon riasztó" - mondta Robinson.

A Color of Change vezetője leszögezte, csoportja egy non-profit szervezet, mely kap pénzt Sorostól - de számos más szponzortól is. Hogy a történet még csavarosabb legyen, egyik támogatója a Facebook-társalapító Dustin Moskovitz Open Philanthropy Project nevű alapítványa. Robinson azt is elmondta a Guardiannek, hogy az elmúlt egy évben számtalan alkalommal érdeklődtek arról az újságírók, hogy támogatja-e Soros a csoportját. "Azt senki sem kérdezi meg a hívás végén, hogy a Ford Foundation támogat-e?" - fűzte hozzá.

Soros nemrég maga is nyíltan kritizálta techóriásokat. Januárban, a davosi világgazdasági fórumon arról beszélt, hogy a Facebook és a Google fenyegetést jelent a társadalomra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!