4p

Elon Musk eddig határozottan elzárkózott attól, hogy megemeljék a külső tőkét a vállalatban, de a siralmas eredmények miatt szerinte most ennek is eljött az ideje. Konkrétumokról azonban nem beszélt.

Szomorú számokat osztott meg Elon Musk egy szerdai konferenciahíváson. A Tesla első embere elemzőkkel beszélve felfedte, hogy autógyártó cége 1,5 milliárd dollárt "égetett el" az év első három hónapjában. Ez a gyászos eredmény végül úgy tűnik, arra sarkallja Muskot, hogy meghallja a hangokat, melyek már jó ideje a külső tőke emelésére kérlelik.

"Azt hiszem, ezen a ponton érdemes lenne tőkét emelni"

- mondta Musk, de hogy mennyit és mikor, azt már nem osztotta meg a közönségével.

Ideje kalapozni

A Tesla év eleji bajait többek között az okozta, hogy most először problémás volt leszállítani a megrendelt Model 3 autókat a tengerentúli vásárlóknak - késtek a szállítmányok - , a korábbi, S és X modellek eladásai pedig hirtelen bezuhantak.

A tőkeemelés valóban irányváltás a Teslánál. Musk és a new yorki tőzsde közti súrlódásoknak is az volt a melegágya, hogy egészen a szerdai telefonhívásig az üzletember hevesen ellenállt a további tőkeemelésnek - Musk kritikusai szerint szükségtelen kockázatvállalással nagyon közel sodorta a céget a pénzügyi krízishez az, hogy ugyan az egész világ leigázására készülnek, de ennek nagyobb pénztartalék nélkül vágtak neki.

Musk a tavalyi évben még sikeresen félresöpörhette a bírálatokat, mert a cég tevékenységéből befolyó összeg elég volt a szükséges költések teljes finanszírozására. Március végére azonban 2,2 milliárd dollárra apadt a Tesla pénztartaléka, miután kifizettek 920 millió dollárnyi adósságot, az eladásaik pedig visszaestek. Három éve nem volt ilyen kevés pénzük.

Musk a tőkeemeléstől való kitartó idegenkedését azzal indokolta, hogy így akart szigorúbb pénzügyi fegyelmet meghonosítani a cégénél, valamint ezzel szerette volna a kiadások mérséklésére sarkallni a Teslát. A híváson azt mondta, ez mind sikerült is, úgyhogy "valószínűleg ez a megfelelő idő" a további pénzek felhajtására.

A híváson Musk megint kifejezte, hogy nem ő a Wall Street első számú rajongója.

"Meg fogom ezzel lepni, de azt kívánom, bárcsak magáncég lennénk"

, mondta, amikor feltették a kérdést, milyen nyomás nehezedik rá egy nyilvános cég vezetőjeként.

Így égett el a pénz

A logisztikai problémákon túl is folyamatosan kopott a cég idei profitja. Csökkentették a kocsijaik árát, hogy betömjék azt a lyukat, melyet az amerikai ügyfelektől elvett adójóváírási lehetőség ütött, és azért is árat csökkentettek, hogy megfizethetőbbé tegyék a népautónak szánt Model 3-at. Várhatóan a második negyedév is veszteséges lesz, annak ellenére, hogy a kiszállítástól azt várják, az első három hónap 63 ezréről visszatornázzák magukat 90-100 ezer autóra. Ezért további költségcsökkentés és egyéb intézkedések várhatók.

Az eladások visszaesése miatt 702 millió dolláros veszteséggel zárult a Tesla első negyedéve, ráadásul úgy, hogy az előző kettő összesen 450 millió dolláros adózott nyereséget hozott. A veszteség jóval meghaladta azt, mint amire a Wall Street elemzői számítottak.

A járművek kiszállítása 31 százalékkal esett vissza az előző negyedévéhez képest. Ezt csak részben okozta a Model 3-ak tengerentúli kiszállításának nehézsége, a másik oka az volt, hogy az S és X modellekből kevesebb, mint felét szállították ki, mint amennyit az előző év utolsó három hónapjában.

Musk a robotaxitól várja a megváltást

A Tesla vezére hétfőn jelentette be, hogy cége belép az önvezető autós személyszállítás piacára, és várhatóan 2020-ban elindítja saját robottaxi-hálózatát. A szolgáltatás az Uberhez hasonló üzleti modellel állna fel. A Tesla-tulajdonosok a tervek szerint csatlakozhatnak majd a projekthez, amennyiben már olyan modelljük van, mely technikailag készen áll a feladatra, de a cég külön már a robottaxizásra is gyárt majd járműveket. A Tesla az elmúlt hónaptól fogva már olyan kocsikat szállít, melyek saját, házi gyártású mesterségesintelligencia-csipekkel vannak felszerelve. Ezek hardveresen képessé teszik a járműveket az autonóm működésre, év végéig pedig frissítésként megérkezik a kocsikba a szoftver is, mely már tényleges önvezetést tesz lehetővé. Musk ígérete szerint a következő év közepéig pedig teljesen biztonságos lesz az önvezető rendszer. Így jöhet el a szolgáltatás startja már 2020 vége előtt, ha a regulátorok is rábólintanak. A Tesla semmilyen nyereségre nem számít, amíg a flotta a kiépülési szakaszában van, utána viszont nagy és tartós profitot vizionál.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!