Egy évvel elhalasztja a BMW a debreceni gyárának felépítését. Ezt Oliver Zipse, a BMW Csoport igazgatóságának elnöke jelentette be az autógyártó első negyedéves eredményének a közzétételét követő sajtótájékoztatón, melyről a Portfolio számolt be.
"Számunkra mindig a várható kereslet a releváns, ezért egy évvel elhalasztjuk a magyarországi gyár üzembe vételét. Alapvetően a jelenlegi helyzetben minden projektet felülvizsgálunk, ebbe beletartoznak az építkezések és a termékekkel kapcsolatos döntések is,"
mondta Zipse. A magyarországi BMW-üzemen kívül más projekteket is elhalasztunk, tette még hozzá Nicolas Peter igazgatósági tag.
Szijjártó Péter a Facebookon cáfol
1. A vállalat vezetőivel ma is egyeztettünk, arról biztosítottak minket, hogy természetesen továbbra is elkötelezettek a debreceni gyárépítés mellett.
2. Jövő pénteken Debrecenbe jönnek a gyár leendő vezetői és a beruházás irányítói, akikkel személyesen is fogunk megbeszélést folytatni.
3. A gyár építési munkálatai már most is zajlanak.
Mindkét állítás akár igaz is lehet, hiszen Zipse az üzembe vétel időpontjáról beszélt, míg a magyar külügyminiszter pedig arról, hogy az építkezés folyik és folytatódni is fog.
Odacsapott a korona
A BMW beszámolója szerint az első negyedévben jelentősen csökkentek a BMW csoport autóeladásai, az értékesítési árbevétel viszont kissé nőtt, de az elért nyereség némileg mérséklődött. A világgazdasági visszaesés és az autópiaci forgalom várható csökkenése tükrében a konszern az idén eladásainak és eredményének jelentős csökkenésére számít.
A BMW AG csoport értékesítési árbevétele 3,5 százalékkal 23,252 milliárd euróra emelkedett 22,462 milliárd euróról. Az adó előtti eredmény 4,7 százalékkal 798 millió euróra nőtt 762 millió euróról. A csoport 574 millió euró nettó nyereséget könyvelt el az első negyedévre, 2,4 százalékkal kisebbet a tavalyi 588 millió eurónál.
Az első negyedévben a BMW AG 477,1 ezer BMW márkájú autót értékesített, 20,6 százalékkal kevesebbet az egy évvel korábbi 600,6 ezernél. A motorkerékpár eladások száma 9,9 százalékkal 34,7 ezerre csökkent 38,6 ezerről.
A MINI márkájú autók eladása 23,4 százalékkal csökkent 64,4 ezerre 84,1 ezerről, a Rolls-Royce eladásai 27,2 százalékkal csökkent 853-ra 1172-ről. A BMW AG összesen 477,1 ezer autót értékesített az első negyedévben,
20,6 százalékkal kevesebbet az előző évi 600,6 ezernél.
A különböző elektromos modellekből a BMW 13,9 százalékkal többet értékesített mint az előző évben, 30,6 ezret. Az első negyedévben legyártott autók száma 584,1 ezer volt, 13,1 százalékkal kevesebb a tavalyi első negyedévi 672,0 ezernél.
Európában 221,0 ezer autót szállított le a BMW konszern az első negyedévben, 18,3 százalékkal kevesebbet a tavalyi 270,6 ezernél. Ezen belül Németországban 66,0 ezerre csökkent 8,8 százalékkal 72,3 ezerről a konszern eladott márkáinak a száma.
Az Egyesült Államokban 17,4 százalékkal 64,9 ezerre, Kínában 30,9 százalékkal 116,5 ezerre csökkent az első negyedévben eladott autók száma.
A BMW a világpiaci autóeladások 22 százalékos csökkenésére számít az idén.
Ezen belül az Európai Unióban 25 százalékkal, Németországban 21 százalékkal, Franciaországban 28 százalékkal, Olaszországban 35 százalékkal, Spanyolországban 32 százalékkal szűkül a piac. A brit piaci forgalom 23 százalékkal, az amerikai 27 százalékkal, a kínai 16 százalékkal csökkenhet az idén. A BMW ennek tükrében tavalyi 2,538 milliós autóeladásainak "jelentős" csökkenését várja. Hasonlóképpen motorkerékpárból is "lényegesen kevesebbet" fog értékesíteni a tavalyi 175 ezernél. Az éves adó előtti eredmény "jelentősen" elmarad majd a tavalyi 7,118 milliárd eurótól. A konszern alkalmazottainak száma pedig a tavalyi év végi 133 ezerről 126 ezerre csökken.
Az előkészítést a járvány sem szakította félbe
A gyár helyének tereprendezése után február közepén indulhattak el a cölöpözési, alapozási munkálatok. Márciusban, már a veszélyhelyzet kihirdetése után Salgó András a BMW Group Magyarország kommunikációét felelős vezetője azt nyilatkozta, hogy a pandémia ellenére sem állnak le a munkákkal.
A gyár dolgozóinak toborzását is nagy lendülettel végezték, már tavaly április elsején megjelentek az első álláshirdetések, a dolgozók keresését októberre még inkább felpörgették.
(Portfolio, MTI)