A kisvállalkozásoknak létfeltétel az online jelenlét, ami kiemelt versenyképességi tényezővé vált az elmúlt években – ismertette a Magyar Telekom kis- és középvállalkozások (kkv) szegmensének vezetője az Ipsos által a Telekom megbízásából készített reprezentatív kutatás eredményét. Sipos Tamás hozzátette: aki nincs az interneten vagy akinek a webes felülete nem rendelkezik a szükséges funkciókkal, az lemarad, mert „láthatatlan”.
A kisvállalkozást keresők közül tízből heten már az interneten teszik ezt. A megkérdezettek kétharmada, Budapesten háromnegyede, nem bízik meg olyan vállalkozásban, amelyről nem talál visszajelzést a neten. A többség szereti, ha a vásárlás, megrendelés, időpontfoglalás teljes folyamatát online intézheti.
Fotó: Depositphotos
Az online jelenléttel kapcsolatos vásárlói igények közül a legfontosabb az árak megjelenítése, majd az óradíj, a gyors válaszadás, az értékelések feltüntetése, a kedvezmények, akciók, a nyitvatartás, a telefonszámon kívül más elérhetőség, illetve az időpontfoglalás következik. Főként a fiatal válaszadóknak fontos, hogy az adott honlap ott legyen az első keresési találatok között, ami a keresőoptimalizálás jelentőségére hívja fel a figyelmet.
A leggyakrabban az interneten a kutatás szerint online kereskedelmi szolgáltatást, egészségügyi szolgáltatásokat, vendéglátást, utazást keresnek az emberek. Ügyvédeket, jogászokat elsősorban honlapokon keresnek, a sport, az oktatás és a vendéglátás esetében viszont inkább a közösségi média az alapértelmezett keresőcsatorna. A Telekom kutatása megmutatta azt is, hogy a sport- és fitneszszolgáltatásoknál a TikTok is egyre inkább megkerülhetetlenné válik.
Sipos Tamás ismertette: a közösségimédia-jelenléttel kapcsolatban az első számú elvárás a hitelesség, amibe a negatív kommentek felvállalása is beletartozik (85 százalék szerint). A naprakész információközlés (84 százalék) és a gyors válaszadás (82 százalék) itt is alapkövetelmény, a közvetlen, barátságos stílus 77 százalék szerint fontos. A legkedveltebb formátum az írott szöveget messze megelőzve a kép és a videó – közölte.
A kutatás szerint a lakás- vagy kertfelújítással, karbantartással, illetve az autószereléssel foglalkozó kkv-k több mint 40 százaléka használ weboldalt. A kereskedelemben, valamint a jogi vagy pénzügyi szolgáltatások terén a weboldalak jelenléte a vállalkozások működésében inkább az átlagos 40 százalék alatti.
Sipos Tamás hangsúlyozta: a kisebb vállalkozások „digitális tuningja” régóta kiemelt célja a Telekomnak, ezért is csatlakozott partnerként a kkv-k digitális fejlődését segítő Demján Sándor „Minden vállalkozásnak legyen saját honlapja” programhoz, amely a teljes hazai gazdaság digitális átalakulását felgyorsíthatja. A program nyújtotta lehetőségekkel a pályázó cégek gyakorlati segítséget kapnak a weboldalak és a közösségimédia-felületek arculati és tartalomfejlesztéséhez, a kibervédelmi, illetve az internetes értékesítést támogató szolgáltatások igénybevételéhez, vissza nem térítendő állami támogatással.
A kutatást – amely reprezentatív a 18-59 éves internetező magyar lakosságra – az Ipsos készítette a Telekom megbízásából 2025 februárjában 1016 fő online megkérdezésével.
(MTI)