2018. április 11. 20:00
mfor.hu

A bútoráruház-lánc új globális vezérigazgatója több szokatlan dologra készül, ezeket a következő három évben fogják végrehajtani.

Az eddigi megszokott rendszerhez képest egészen váratlan újítások lesznek az Ikeánál. A vállalat új vezérigazgatója a megváltozott vásárlási szokásokra és az online értékesítésre való átállás miatt radikális változásokat ígért. A lapraszerelt bútorok királya ezzel felkavarja az állóvizet, és szeretné megújítani a hagyományos kiskereskedelmet.

Jesper Brodin, aki szeptember óta áll a világ legnagyobb bútoráruház-láncának élén a Financial Timesnek elmondta, hogy az új hároméves stratégia alapján az Ikea minden országban teljes digitális megoldásokat fog bevezetni. Kiterjesztik a házhozszállítást is, törekedve arra, hogy a vállalat mottójának megfelelően ez is "megfizethető áron" történjen. Ami azonban ennél is meglepőbb lehet, hogy komoly változások lesznek az áruházak elhelyezkedésében is. Eddig rendre a településeken kívüli üzletek helyett a városközpontokban is feltűnnek majd a boltjaik. Emiatt az eddig megszokott óriási alapterületű boltok helyett új üzleti formátumokat fognak kipróbálni.

Az Ikea olyan ötleteket is megvizsgál, mint például a bútorok vásárlása az ügyfelek számára. Ez a vállalat eddigi filozófiájához képest merőben új irány lenne, hiszen korábban a saját gyártású termékeiket kínálták csak. De olyan szolgáltatásokat is bevezetnek, mint a virtuális valóság segítségével történő belső tervezés.

Óriási változások elé nézünk, hangsúlyozta a vezető. A vállalat ugyan ma még közelebb van az eddig megszokott üzleti működéshez, ám ez már csak időleges Brodin szerint. A változás gyorsasága hihetetlen lesz a vezérigazgató szerint. Ennek jegyében döntött úgy a vállalat boardja, hogy a korábban rendre öt évre szabott tervek helyett most csupán három évre tekintenek előre.

Billy könyvespolcok vagy az Ektorp kanapék világában az Ikea eddig azon dolgozott, hogy minél alacsonyabb költségekkel kínálja a termékeit, aminek az volt az ára, hogy a vásárlóknak maguknak kellett a darabokat hazavinni és összeszerelni. Most azonban olyan kihívásokkal néz többek között szembe az Ikea, mint az, hogy egyre több nagyvárosi él autó nélkül. Legalább ekkora kihívás számukra, hogy az online kiskereskedelem jelentősen megváltoztatta a fogyasztói szokásokat. Az olyan játékosok pedig, mint például az Amazon igyekeznek minél több területre betörni. Ráadásul a vásárlók ma már gyakran a kényelmes megoldásokat preferálják, és ha megfelelő az ár-érték arány, akkor fizetnek a házhoz szállításért és összeszerelésért.

Az új üzlettípusokat 10 nagyvárosban tesztelik majd, többek között London, Tokió, New York is azok a helyek között lesz, ahol belvárosi kisebb alapterületű üzleteket nyitnak. Ezek koncepciója is eltérhet majd az eddig megszokottól, ennek jegyében már van olyan üzletük Stockholmban, amely például csak a konyára fókuszál. Míg Madridban kizárólag a gardróboknak és az ágyak matracainak nyitottak kisebb alapterületű üzletet.

Jesper Brodin szerint a következő 3 évben rengeteg újdonsággal találkozhatnak majd a vásárlók. Szerinte az Ikea tesztjei és reformjai számos új utakat fognak nyitni a vállalat számára. A reformokat reményei szerint a vásárlók is örömmel veszik majd, ahogy az Ikea igyekszik a tőlük jövő igényeknek is teret nyitni. Ilyen lehet a bútorok kölcsönzése, amelynek angliai bevezetését vizsgálja a cég.

Miből finanszírozzam a cégem? Mitől lesz versenyképes egy magyar KKV és honnan szerezhet fejlesztési forrásokat? Ki viheti tovább a családi vállalkozást?

KKV-finanszírozás - égető tulajdonosi dilemmák konferencia - jelentkezzen most!