3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az első negyedévet, de főként a március hónapot követően már egyértelmű a lassulás az autópiacon, amit az áprilisi számok is alátámasztanak. Új autókból az előző évi mennyiség fele fogyott, a használtak iránti kereslet pedig a negyedével apadt – derül ki a Használtautó.hu elemzéséből.

Míg tavaly áprilisban 12 041 új személyautó kapott rendszámot hazánkban, idén mindössze 6170, azaz csaknem 50 százalékkal csökkent az új autók piaca – pontosabban a regisztrációk száma, ami ráadásul nem is az újonnani megrendeléseket, hanem sokkal inkább az átadásokat mutatja, akár korábbi szerződéskötések eredményeként. Emlékeztetőként: januárban még 4,1 százalékkal bővült, majd februárban 1,3, a világjárvánnyal sújtott márciusban pedig további 14,3 százalékkal apadt ez a szegmens. Most pedig már éves szinten is 16,9 százalékos mínusz látható a Datahouse Kft. adatai szerint.

Az újautó-piac visszaesése alighanem be fog gyűrűzni a használtpiacra is, kevesebb lesz a beszámított autó, miközben az importot az utazási korlátozások után is minden bizonnyal jelentősen vissza fogja vetni a forint gyengült árfolyama. Mintegy 3000 megkérdezett partnerünk 39 százaléka véli úgy, hogy a visszaesés miatt kénytelen lesz leépítéseket eszközölni, 37 százalékuk pedig már meg is lépte azt. Mindeközben a hazai tulajdonosváltások terén is további csökkenés várható, hiszen a veszélyhelyzet ideje alatt a vevők zöme jellemzően kivár. Aki viszont most tud új vagy használt modellt vásárolni, a fél évvel korábbinál jellemzően kedvezőbb áron teheti meg” – hangsúlyozta Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője.

Szintén a Datahouse adatbázisából látható az import és a hazai tulajdonosváltások alakulása is. A használtautó-behozatal, azaz az import kapcsán nagyjából ugyanaz a tendencia látható, mint az új autóknál, ám ott szerényebb mértékű a visszaesés: a januári 2,4 százalékos bővülést februárban 1,7, márciusban 12,3, áprilisban pedig 42,5 százalékos csökkenés követte. Április végéig így 13,7 százalékkal lassult az import, amivel ez a szegmens még mindig jobban áll, mint az új autók piaca.

A használt autók piaca túl van a mélyponton

A hazai használtautó-keresések kapcsán március 18. volt a mélypont, akkor a Használtautó.hu az előző évi keresési számok felét sem regisztrálta, míg március második felében is több alkalommal 30-40 százalékos visszaesést mutattak a keresési statisztikák. Április első hete után azonban már „csupán” 10-20 százalékos hiány mutatkozott, de még olyan nap is adódott (április 19. és 26., a húsvétot követő vasárnapok), amikor az előző évinél is jelentősebb, bőven 1 millió feletti keresési szám adódott. Április egészére a Használtautó.hu 26 százalékkal mérséklődött érdeklődést regisztrált, ami jól mutatja: ha csökkenő mértékben is, de használt autókra továbbra is van igény.

A hazai tulajdonosváltások alakulását ezzel szemben egyelőre csak március végéig láthatjuk: az első negyedév visszaesése mindössze 0,4 százalékos, ám mindez úgy adódhatott, hogy januárban 14,4, februárban pedig 10,5 százalékos bővülést láthattunk, majd márciusban jókora, 23,5 százalékos csökkenést, így a tulajdonosváltások terén is további visszaesés várható.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!