4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Meglehetősen szokatlan, hogy egy tervezett adásvételről több mint egy év múltán tájékoztatják a felek a Gazdasági Versenyhivatalt (GVH). Most ez történt a GVH honlapjának tanúsága szerint a gépjárműüzemanyag-kiskereskedelemmel foglalkozó Cívisbusz Kft. esetében.

Érdekes bejelentésre bukkantunk a Gazdasági Versenyhivatal honlapján. Eszerint a DKV Debreceni Közlekedési Zrt. 2021. augusztus 31-én adásvételi szerződést kötött az Inter Tan-ker Tanácsadó és Kereskedelmi Zrt.-vel a Cívisbusz Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 4 millió forint névértékű üzletrészének eladásáról. Mint írták, a tervezett tranzakció eredményeként a Cívisbusz felett az Inter Tan-ker egyedüli közvetlen, a Mol Magyar Olaj- és Gázipari Nyrt. és az ITK Invest Kft., mint az Inter Tan-kert magában foglaló ITK Csoport közös irányítói pedig közvetett közös irányítást szereznek. 

Kérdés, ha a tranzakciót tavaly augusztus végén ütötték nyélbe a felek, akkor miért csak közel egy és egynegyed évvel később, 2022. november 29-én jelentették be a Gazdasági Versenyhivatalnak, hogy összefonódnak.

Tulajdonosi részesedések – üzletrészek, részvények – adásvételéről akkor kell a feleknek kikérniük a GVH véleményét, amikor nem tudni pontosan, együttes szerepvállalásuk tekinthető-e versenyt korlátozó összefonódásnak. Cikkünk írásáig a Versenyhivatal még nem határozott e kérdésben.

A Cívisbusz Kft. 2008-ban alakult. Mint saját magát jellemezve a cég írja, „létrehozásának célja, hogy az erőforrások fejlesztésével, bővítésével, a működés optimalizálásával a piaci részesedés növekedjen, a jövedelmezőség megfelelő szintű legyen, a vagyon gyarapodjon”. Ami az ársapkák miatt kialakult benzin- és gázolajmizéria kapcsán érdekes lehet, az az, hogy a Cívisbusz főtevékenysége a gépjárműüzemanyag-kiskereskedelem.

A társaságot a tulajdonosváltásig, azaz 2021. augusztus 31-ig 80 százalékban a DKV Debreceni Közlekedési Zrt., 20 százalékban pedig az Inter Tan-Ker Zrt. birtokolta. Másnaptól, azaz 2021. szeptember 1-jétől viszont a DKV kivásárlásával már csak az Inter Tan-Ker, amelynek az ITK Holding Zrt. az egyedüli tulajdonosa. Ezt a változást a cégbíróság 2021. szeptember 6-ai hatállyal jegyezte be. 

Kérdés, vajon a DKV-t az ösztökélte-e a kiszállásra, hogy a Cívisbusz a korábbi évek nyereségét követően a 2021-es esztendőt testesnek minősíthető veszteséggel zárta.

Az ITK Holding személye vezet el a Molhoz. Magyarország legnagyobb árbevételű cége ugyanis 2018 júliusának végén jelentette be, hogy az autóbuszos közösségi közlekedés piacára lép, többségi részesedést vásárol az ITK Holdingban, amelynek fő tevékenysége a közösségi közlekedésben részt vevő autóbuszok üzemeltetése és karbantartása. A bejelentés szerint a Mol biztosítja az ITK Holding növekedési stratégiájához szükséges forrásokat, multinacionális hátteret és stabilitást. A lépés jól illeszkedik a Mol 2030-as mobilitási stratégiájához.

A szokásosnál hosszabb megálló. Fotó: MTI
A szokásosnál hosszabb megálló. Fotó: MTI

A 2002-ben alapított ITK a hazai közösségi közlekedés egyik meghatározó szereplője. A cég teljes körű megoldásokkal segíti több város közlekedését. Tevékenységei között a legmeghatározóbb az autóbuszok üzemeltetése és karbantartása, illetve utastájékoztató, valamint forgalomirányító rendszerek fejlesztése, üzemeltetése.

A négy évvel ezelőtti bejelentés szerint az ITK Holdingnak fontos szerepe van a hazai közösségi közlekedés megújításában is. A német Daimler magyarországi leányvállalatával közösen fejlesztette ki például a Reform 500 LE elnevezésű elővárosi autóbuszt, melynek prototípusát 2017-ben mutatták be Debrecenben. 

A Mol 2030 stratégiájában leszögezte, hogy nagyobb fókuszt helyez a jövőben a mobilitási szolgáltatásokra. Ennek jegyében szerezte meg az ITK Holding többségi, 74 százalékos részesedését, amely hivatalosan a Mol E-mobilitás Vagyonkezelő Kft. nevén van. A többi, 26 százalékos pakett pedig az ITK Invest Kft.-é, amely egy magánszemély, a budapesti illetőségű Kossa György Géza jegyzi, aki egyúttal az ITK Holding igazgatósági elnöke.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!