A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben írt ki közbeszerzési eljárást 102 darab gépjármű beszerzésére. Kihirdették a nyertest: 1,4 milliárdos ajánlatával a Mészáros Lőrinc céghálójába tartozó Mészáros M1 Kft. nyert - derül ki az Átlátszó írásából.
A kiírásban az is szerepelt, hogy a gépjárműveket 1-365 nap közötti szállítási határidővel kell leszállítani, és az Átlátszó szerint ez nem véletlen, ugyanis az oknyomozó portál szerint a rövid szállításai határidők kínálják az egyik legjobb lehetőséget arra, hogy a "megfelelő" cég nyerje az ilyen tendereket. Ha ugyanis az egyik ajánlattevő - egészen véletlenül - már raktáron tart a kiírásban szereplő felszereltséggel és tulajdonságokkal rendelkező autókat, akkor más ajánlattevők nem tudnak versenyezni a bevállalt rövid határidőkkel, különösen az autóiparban mostanában szokásos gyártási, szállítási határidők mellett.
A mostani kiírás értékelési szempontjaiban ráadásul aránytalanul nagy súlyt kapott a szállítási határidő. A Magyar Közút a következő pontkiosztási rendszert alkalmazta:
- 1 és 15 nap között 100 pontot,
- 16 és 30 nap között 20 pontot,
- 31 és 60 nap között 5 pontot,
- 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.
Így aztán nem is akkora meglepetés, hogy a bevételeit az elmúlt öt évben megtízszerező, rendszeresen meglepően rövid határidőket vállaló Mészáros M1 Kft. lett a nyertes.