2p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

A meglévő gödi és a tervezett debreceni óriás akkumulátor-gyárak is felelősek az uniós piacra gyártott akkumulátorok visszagyűjtéséért, ártalmatlanításáért, újrahasznosításáért - azt egyelőre nem tudni, hogyan oldják meg. 

Az érvényben lévő szabályozás szerint a magyarországi gyárak felelnek majd az EU piacaira kerülő akkumulátorok ártalmatlanításáért - írja friss cikkében a Népszava.

Az uniós szabályok szerint az akkumulátor visszagyűjtése és feldolgozása egyértelműen az első forgalomba hozó felelőssége lesz, vagyis azé a vállalaté, amely legyártja, és az EU területén működő autógyáraknak átadja, vagy bármilyen más formában értékesíti az akkumulátorokat. Márpedig az első forgalomba hozó – a magyarországi gyárak vonatkozásában – nem a dél-koreai Samsung vagy a kínai CATL anyacége, hanem a hazánkban létrehozott leánycég, amely az itteni gyárat működteti - írja a lap.

A gyártóknak ingyenesen vissza kell venniük az elektromos járművek elhasznált akkumulátorait, és könnyen elérhető gyűjtőpontokat kell létrehozniuk, illetve finanszírozniuk. 

Használtakku-feldolgozás: csinálhatnák máshol is, de miért tennék?

Elméletben az elhasznált akkumulátorok feldolgozását másik országban is végezhetnék a gyártók, de - ahogy Jávor Benedek volt EP-képviselő, az EP környezetvédelmi bizottságának korábbi alelnöke a Népszavának elmondta - a cégek jelentős ipari kapacitással lesznek jelen Magyarországon (akár úgy is, hogy ez lesz az egyetlen vagy a legnagyobb európai bázisuk), és kevéssé valószínű, hogy valahol máshol, ahol drágább a munkaerő és szigorúbbak a környezetvédelmi szabályok, új kapacitásokat építenek ki a hulladékkezelés kedvéért.

A CATL kínai gyár környezetvédelmi engedélyezési eljárása ügyében készült tanulmányban mindössze az olvasható, hogy a gyártás során keletkezett selejt akkumulátorokat a gyár telephelyén kell megsemmisíteni. Arról viszont nincs benne szó, hogy az eladott, majd később elhasználódott akkumulátorokat ide kellene visszaszállítani és itt kell a belőlük kinyert anyagot újrahasznosítani – mondta a Népszavának Gondola Zsolt, az ellenzéki Civil Fórum Debrecen Egyesület önkormányzati képviselője. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!