Az érvényben lévő szabályozás szerint a magyarországi gyárak felelnek majd az EU piacaira kerülő akkumulátorok ártalmatlanításáért - írja friss cikkében a Népszava.
Az uniós szabályok szerint az akkumulátor visszagyűjtése és feldolgozása egyértelműen az első forgalomba hozó felelőssége lesz, vagyis azé a vállalaté, amely legyártja, és az EU területén működő autógyáraknak átadja, vagy bármilyen más formában értékesíti az akkumulátorokat. Márpedig az első forgalomba hozó – a magyarországi gyárak vonatkozásában – nem a dél-koreai Samsung vagy a kínai CATL anyacége, hanem a hazánkban létrehozott leánycég, amely az itteni gyárat működteti - írja a lap.
A gyártóknak ingyenesen vissza kell venniük az elektromos járművek elhasznált akkumulátorait, és könnyen elérhető gyűjtőpontokat kell létrehozniuk, illetve finanszírozniuk.
Használtakku-feldolgozás: csinálhatnák máshol is, de miért tennék?
Elméletben az elhasznált akkumulátorok feldolgozását másik országban is végezhetnék a gyártók, de - ahogy Jávor Benedek volt EP-képviselő, az EP környezetvédelmi bizottságának korábbi alelnöke a Népszavának elmondta - a cégek jelentős ipari kapacitással lesznek jelen Magyarországon (akár úgy is, hogy ez lesz az egyetlen vagy a legnagyobb európai bázisuk), és kevéssé valószínű, hogy valahol máshol, ahol drágább a munkaerő és szigorúbbak a környezetvédelmi szabályok, új kapacitásokat építenek ki a hulladékkezelés kedvéért.
A CATL kínai gyár környezetvédelmi engedélyezési eljárása ügyében készült tanulmányban mindössze az olvasható, hogy a gyártás során keletkezett selejt akkumulátorokat a gyár telephelyén kell megsemmisíteni. Arról viszont nincs benne szó, hogy az eladott, majd később elhasználódott akkumulátorokat ide kellene visszaszállítani és itt kell a belőlük kinyert anyagot újrahasznosítani – mondta a Népszavának Gondola Zsolt, az ellenzéki Civil Fórum Debrecen Egyesület önkormányzati képviselője.