4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Eredményesen működött a MÁV-csoport tavaly, minden leányvállalat növelni tudta bevételeit - mondta Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a vállalatcsoport évértékelő sajtótájékoztatóján szerdán Budapesten.

A MÁV Zrt. 152 milliárd forint árbevételt ért el 2017-ben az előző évi 151 milliárd forint után. Adózott eredménye 7,8 milliárd forint volt, 4,2 milliárddal alacsonyabb az egy évvel korábbinál és 0,8 milliárddal több a tervezettnél - közölte az elnök-vezérigazgató. Hozzátette, 2016-ban egy nagy értékű ingatlan értékesítése emelte meg jelentősebben a nyereséget, tavaly ilyen egyszeri bevétel nem volt. Dávid Ilona kiemelte: a MÁV-csoport adósságállománya 240 milliárd forinttal csökkent 2010 óta. A meglévő 51 milliárd forint hitel döntően a járműparkhoz kapcsolódik.

Csépke András, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója ismertette: a vasúttársaságnak belföldön csaknem 139 millió utasa volt tavaly, a 2015-ösnél mintegy 3 millióval több. Az idei év legjelentősebb fejlesztései között említette az IC+ kocsik szolnoki sorozatgyártását, a járműfelújítások folytatását, újabb jegyértékesítő automaták üzembe állítását, valamint a jegyvásárlási lehetőség elindítását a Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazással.

Dávid Ilona a gazdálkodási eredményekről szólva jelezte, a MÁV Zrt. tavaly év végére már 47 vasúti társasággal kötött hálózat-hozzáférési szerződést. Az ebből származó díjbevétel mintegy 93,5 milliárd forint volt, 1,8 milliárddal több az előző évinél. A bevétel nagy része, csaknem 78 százaléka személyszállításból származik. Hozzátette ugyanakkor, hogy nőtt az árufuvarozás forgalma.

Kiemelte, hogy az elmúlt években teljes körű, 2030-ig kitekintő, komplex fejlesztési programot is tartalmazó pályaműködtetési stratégiát dolgozott ki a MÁV, ami a jövőbeli vasúti fejlesztések alapja. Az elnök-vezérigazgató elmondta: a vasúttársaság 2018-2020-as üzleti terve szerint folytatódik a tavaly megkezdett hároméves bérfelzárkóztatási program, az idei, 12 százalékos bérfejlesztés 36 ezer vasutast érint. Felidézte, hogy a munkaerő megtartása érdekében kormányzati támogatással a MÁV-csoport hároméves bérmegállapodást írt alá az érdekképviseletekkel, ennek alapján átlagosan összesen 30 százalékos béremelést kapnak a vasúttársaságnál dolgozók.

Fotó: MTI
Fotó: MTI

Az elnök-vezérigazgató hangsúlyozta ugyanakkor, hogy a hazai bérek más területeken is jelentősen emelkedtek, ezért próbálnak többletforrásokat bevonni, illetve több megoldást kidolgozni a munkavállalók megtartása és újak megnyerése érdekében. Hozzátette, dolgoznak azon is, hogy automatizálással és digitalizálással egyes tevékenységeket ki tudjanak váltani. Dávid Ilona a MÁV-HÉV Zrt.-re kitérve elmondta: tavaly 72,8 millióan utaztak a hat vonalon. A megörökölt infrastruktúrát kiemelkedő mutatók mellett üzemeltetik, de nagy nehézségek árán. Úgy fogalmazott, hosszú ideig ezek a jó eredmények nem tarthatók fenn, mert az infrastruktúra elavultsága el fog érni egy olyan szintet, amelyet már az üzemeltetéssel nem lehet kompenzálni.

Csépke András, MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója kiemelte: a társaság 99,9 milliárd forint árbevétellel és 3,2 milliárd forint adózott eredménnyel zárta a tavalyi évet. Felidézte, hogy 2017-ben írta alá a MÁV-Start az egyik legjelentősebb szerződését, a nagykapacitású motorvonatok szállítására vonatkozó keretmegállapodást, amely összesen 40 motorvonat megrendelésére biztosít lehetőséget. Ebből az első 11 darabot uniós források felhasználásával tavaly augusztusban megrendelte a vasúttársaság, 2019 őszétől érkeznek. A tervek szerint a saját fejlesztésű, Szolnokon gyártott IC+ kocsik közül 20 az év végére, 24 a jövő évben, 46 pedig 2020-ban készül el.

A jegyértékesítés fejlesztésére és az árérzékeny utasok megnyerésére nagy figyelmet fordítanak. Jelenleg 116 jegyértékesítő automata üzemel, ezt újabb 485 követi, a telepítések az idei negyedik negyedévben megkezdődnek - mondta el Csépke András.

Tavaly decemberben kedvezményeket vezettek be az online és a jegyautomatás vásárlásra, illetve a csúcsidőn kívüli utazásra, a kedvezményeket eddig 1,3 millió utas vette igénybe, akik így 287 millió forintot takarítottak meg - tette hozzá. Felhívta a figyelmet arra: a 2015 óta üzemelő Vonatinfó mobiltelefonos alkalmazás jegyvásárlási funkcióval bővül, júliustól már minden androidos készülékkel rendelkező használhatja, augusztustól pedig az iOS készülékekre is letölthetővé válik.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!