Ahogy a Telex.hu cikke is kezdi: eddig is különös volt a Nemzeti Koncessziós Iroda 35 éves autópálya-koncessziója, most is az. Publikus lett ugyanis, hogy kik adhatnak be árajánlatot. Az Elektronikus Közbeszerzési Rendszer honlapján megjelent adatok szerint az osztrák Strabag, a Themis Magántőkealap és a lábatlani Dömper Kft. vannak a listán.
A lap emlékeztet: egy olyan 35 éves feladatról van szó, amelyben a hazai, többségében meglevő és egyes létrejövő gyorsforgalmi úthálózattal (1662 km alaphálózat + 381 km kiegészítő hálózat) kapcsolatban kell a pályázónak tervezési, felújítási, építési, ennek ellenőrzési, továbbá üzemeltetési, karbantartási és e tevékenységek finanszírozására vonatkozó feladatokat ellátnia.
A Dömper Kft. egyedül indulna, de a Strabag egy olyan osztrák–francia konzorcium lenne, amelyben több Strabag- és Colas-vállalkozás is részt venne.
A Themis Magántőkealap több más, hazai magántőkealappal (Konzum PE, Opus Bridge, Opus New Way, Cronus; Vesta, Via), illetve a tőzsdén jegyzett Opus Global Nyrt.-vel indulna. A nevek egyértelműen utalnak arra, hogy a Mészáros-csoport itt erős szereplő lenne, de természetesen a titokzatos magántőkealapoknál azt nem lehet biztosan tudni, hogy ki mekkora súllyal lenne benne.
A Telex.hu cikke egyúttal kitér arra: a magántőkealapok tulajdonosai nem nyilvánosak, így egy ilyen csapat indulása önmagában is problematikusnak, a hazai közbeszerzési szabályokkal ellentétesnek tűnik. Közbeszerzésen nem indulhat az, aki nem tudja megnevezni a tényleges tulajdonosát. Természetesen ahol ennyi pénzről van szó, az indulók majd biztosan körbejárják, hogy miképpen tudnak szabályosan részt venni a pályázaton - jegyzi meg a lap.
(Telex.hu)