Annyira vonzó üzleti lehetőség ma az útépítés- és üzemeltetés Magyarországon, hogy nem elég egyetlen saját cég sem, mindjárt két újabb is kell hozzá. Erre juthatott Szíjj László milliárdos, a kormány közeli barátja, mert augusztus 16-dikai keltezéssel bejegyeztette a Duna Aszfalt Építési Zrt.-t, továbbá életet adott a Duna Aszfalt Vállalkozási Zrt.-nek is – derül ki a cégközlönyből.
Mindkét új társaságot öt-ötmillió forintos tőkével jegyzik, a fő tevékenységük az út-és autópályaépítés. A 4. leggazdagabbnak számító hazai milliárdos azonban biztosra akart menni és további, több mint 70 tevékenységet is megjelölt. Ezek zöme kapcsolódik az építőiparhoz, amelyben otthon van, de a kiskereskedelem, a gépkölcsönzés, a hulladékkereskedelem, az építmények üzemeltetése és még a szállítás és munkaerő-kölcsönzés terén is szeretne aktivizálódni.
A két új társaságot egyedüli tulajdonosként birtokolja a közbeszerzésekben rendkívül sikeres vállalkozó, ő maga az egyszemélyes igazgatóság is. Feltétlen bizalma lehet Tóth László iránt, aki vezérigazgatóként dolgozik a cégeknél, ő irányította a tavaly nevet és társasági formát váltott Duna Aszfalt Kft.-t is.
Szíjj László éppen egy évvel ezelőtt jutott arra az elhatározásra, hogy az addigi Duna Aszfalt Kft.-t zrt.-vé alakítja. A cégközlöny szerint a társaságot már Duna Aszfalt Út-és Mélyépítő Zrt. (DA) néven találjuk meg 2020 októberétől, a jegyzett tőkéje 103 millió forint. Mindegyik átalakulást a Szíjj és Társai Ügyvédi Iroda ellenjegyezte.
A hazai infrastrukturális beruházások egyik kikerülhetetlen alakja a Szíjj által vezetett Duna Group. Legalábbis az elmúlt évtizedben. Jelenleg is több állami építkezésen dolgoznak a hozzá tartozó cégek. A fővárosban egyebek mellett az új déli vasúti híd fővállalkozója, ezen kívül a Kalocsa és Paks közötti híd és a kapcsolódó utak építője. Ne feledkezzünk meg arról sem, hogy kulcsszerephez juttatták a BMW leendő debreceni gyára körüli közúti infrastruktúra megteremtésében is. Az ő cége vásárolta fel a legnagyobb hajdúsági betongyárat, hogy így szűkítse a közbeszerzési versenyzők körét.
Néhány napja arról adhattunk hírt, hogy Zalaegerszeghez közel, a ZalaZone tesztpályát 500 millió forintért építheti tovább a Duna Aszfalt. Korábban pedig arra derült fény, hogy Szíjj László cégéhez került Tiborcz Istvántól egy félbehagyott visegrádi szálloda, a munkákat a DA tulajdonosa fejezi be.
A Duna Aszfalt szóvivője sokatmondó nyilatkozatot adott az után, hogy június elején kiderült: a kormány 35 évre koncesszióba adna csaknem 2000 kilométernyi autópálya-szakaszt. A magyarepitok.hu-val azt közölte: „A szakértőink számára jelenleg az az eldöntendő kérdés, hogy a koncesszióval járó rendkívüli kockázatokra felkészülve, a jövőben is a hazai lakosság biztos „útszolgáltatói” tudunk-e maradni".
Ha a cég részt akart venni, akkor az előzetes dokumentációt július 6-ig kellett beadnia. Arról még nincs hír, hogy ez megtörtént-e. Vagyis nem zárható ki, hogy beszállt a koncesszióért folytatott versenybe. Tapasztalatot egyébként éppen most gyűjt egy afrikai koncesszió végrehajtásán. Közbeszerzési szakértők szerint a valójában közbeszerzésnek tekinthető koncessziós pályázatra jelentkezőkről várhatóan szeptember végén vagy október elején lehet részleteket megtudni, eddig a Dömper Kft. erősítette meg közvetve, hogy indult.
A g7.hu szerint, ha az üzemeltetést és a későbbi építéseket és bővítéseket is beszámítjuk, akkor mintegy 3000 milliárd forintnyi szerződéses értékről lehet szó. Ez mintegy tízszerese a Duna Aszfalt tavalyi konszolidált nettó bevételének.