35 évre koncesszióba adna az állam mintegy 2 ezer kilométeres autópálya-hálózatot, írja a napi.hu. Ennek értelmében a felújítás, üzemeltetés, fenntartás és a bővítés kerülne magánkézbe. Az erről szóló felhívást a Nemzeti Koncessziós Iroda tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben.
Az indoklást később a Kormányzati Tájékoztató Központ tette közzé, már az MTI-ben. Eszerint a koncessziózásra azért van szükség, mert "az uniós tárgyalások eredményeképpen várhatóan sem az RRF (a járvány utáni helyreállítási csomag - a szerk.), sem az MMF (a következő hétéves ciklus költségvetése - a szerk.) keretéből Magyarország nem tud majd önállóan autópályát építeni."
Az érvelés szerint továbbá a koncessziós közbeszerzési eljárás eredményeképpen a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésére ezáltal gyorsabb ütemben kerülhet sor, a koncessziós modell finanszírozása az államadósság-kezelés konzervatív kormányzati kereteiben valósul meg, az államadósság érdemi növelése nélkül. A gyorsforgalmi utak használatával összefüggő jövőbeli állami útdíj bevétel fedezi az új koncessziós modell keretében felmerülő fejlesztési, fenntartási, üzemeltetési díjakat.
A tender szerint a koncesszió nyertesének a felújításokon, üzemeltetésen, finanszírozáson túl új utakat is kell építenie, mégpedig így:
- tervezetten 273 kilométer gyorsforgalmi út bővítése,
- továbbá tervezetten 272 kilométer gyorsforgalmi út kiépítése
A közbeszerzésen július 5-ig lehet pályázni.
A napi.hu emlékeztet: Orbán Viktor az autópálya-építés koncesszióba adásától egészen eddig mereven elzárkózott.
(napi.hu)