A Budapesti Közlekedési Zrt. még április utolsó napjaiban, 28-án írt ki közbeszerzési eljárást használt, dízelüzemű alacsonypadlós, csuklós autóbuszok bérlésére. A kiírás szerint 6 darab, legfeljebb 12 éves légkondicionált, EURO IV-es környezetvédelmi besorolásnál nem rosszabb osztályú autóbuszt bérelne 12 hónapra a fővárosi közlekedési vállalat.
Az ajánlattételi határidőig, május 25-ig három cég adott be pályázatot:
- a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kft.,
- az esztergomi Infinitours Kft., melynek ajánlatát érvénytelennek nyilvánította a kiíró,
- valamint a budapesti CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt.
A BKV Zrt. a legkedvezőbbnek utóbbi cég ajánlatát találta, így ezzel a társasággal kötötte meg a bérleti szerződést, melynek összértéke az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény alapján nettó 342,72 millió forint.
A nyertes társaság nemcsak a nevében - vagyongazdálkodó - tűnik meglepő választásnak, de ha elmélyedünk a cég hátterében, csak fokozódik a meglepettség.
A CR-Facilities Zrt. ugyanis még egy évet sem tudhat maga mögött, hiszen idén május 11-én alapították és pontosan 7 nappal azelőtt, május 18-án jegyezte be a cégbíróság, hogy lejárt volna a BKV tenderének ajánlattételi határideje.
A 17 millió forint jegyzett tőkével létrehozott társaság fő tevékenység vagyonkezelés, aminek bár látszólag nem sok köze lehet a buszok bérbeadásához, de a felvett egyéb tevékenységek között találni ebből a szempontból relevánsat. Például foglalkozhat a cég közúti gépjármű gyártásával, gépjárműjavítással, -karbantartással, személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelemmel is, és más építőipari tevékenység végzésére feljogosítő tevékenységi köröket is felvettek, mint például lakó- és nem lakóépület építés.
A CR-Facilities Zrt. cégkivonata szerint a vezérigazgató egy vecsési magánszemély, Tóth Erika, aki az Opten adatbázisa alapján ezen kívül más társaságban sem tulajdonosként, sem vezető tisztségviselőként nem érdekelt. A cégkivonatból a Zrt. alapítói ugyan nem derülnek ki, de a cégbírósági papírok már sokkal árulkodóbbak.
A BKV buszbérlési tenderén nyertes Zrt.-t három másik társaság alapította idén májusban:
- a budapesti székhelyű Cratis Ingatlanbefektető Zrt.,
- a telkiben székelő KD Properties Ingatlanfejlesztő Kft.,
- valamint a szintén budapesti Olinda Pénzügyi Szolgáltató Kft.
A jegyzett tőkéhez való hozzájárulás alapján a többségi tulajdonos a Cratis Ingatlanbefektető, hiszen a 17 milliós jegyzett tőkébe 8,5 milliót adtak, a KD Properties Kft. 5,1, az Olinda Pénzügyi Szolgáltató pedig 3,4 millióval szállt be a CR-Facilitiesbe.
Az alapító cégek alaptevékenységét illetően sem mondható el egyébként, hogy sok rutinjuk lenne a buszok bérbeadását illetően. Közülük kettő fő tevékenysége az ingatlanpiachoz kapcsolódik és a többi felvett tevékenységi kör sem predesztinálja a cégeket a tender szempontjából releváns feladatok ellátására, a harmadik, legkisebb részesedéssel rendelkező cég pedig számviteli, pénzügyi tevékenységgel foglalkozik elsősorban.
A CR-Facilitiest megálmodó cégek közül a többségi tulajdonos tűnik a legérdekesebbnek, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. tulajdonosa ugyanis egy ciprusi székhellyel bíró offshore-cég, az Agrina Holdings. Ennek a társaságnak a nyertes céggel ellentétben már szép kis múltja van, hiszen 2006 végén alapították. A tisztségviselők között pedig már találni olyan személyeket is, akik révén egyértelműen kiderül ki áll a tulajdonosi hálózat legvégén. De haladjunk sorban.
A ciprusi tisztségviselők mellett három magyar személy neve tűnik fel: Sasinszki Ágnesé, Temesvári Gáboré, valamint Jákó János Dezső. Utóbbi személy feltételezhetően az az ügyvéd lehet, aki a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. kézbesítési megbízottjaként szerepel a cégkivonatban.
Sasinszki Ágnes és Temesvári Gábor pedig Leisztinger Tamás cégbirodalmához szorosan kötődő személyek. Sasinszki jelenleg is Lesztinger zászlóshajó cégének, az Arago Zrt.-nek vezető tisztségviselője, sőt, egy másik ciprusi offshore-cégben, a Hartberg Investmentsben is igazgatói feladatokat lát el. Temesvári Gábor pedig a sajtóban megjelent információk szerint Leisztinger Tamás bányavállaltánál, az Ormosszén Szénkitermelő Zrt.-nél projektvezető.
Cikkünk megjelenése után szerdán a BKV Zrt. az alábbiakat közölte lapunkkal:
"A BKV Zrt. dízelüzemű, használt alacsonypadlós csuklós autóbuszok bérlése tárgyban uniós, nyílt közbeszerzési eljárást folytatott le. Az ajánlattételi határidőig, 2020. május 25-ig három ajánlattevő nyújtotta be ajánlatát. A bírálóbizottság - megfelelve a közbeszerzési törvényben előírtaknak - elbírálta az ajánlatokat. A szakmai értékelés kiterjedt a kizáró okok fennállásának vizsgálatára, a pályázó alkalmasságára, valamint az ajánlatok precíz és részletes kiértékelésére is. Míg az INFINITOURS Kft. nem nyújtott be szakmai ajánlatot, a két másik jelentkező, a CR-Facilities Zrt. és a Truck-Trailer&Parts Kft. ajánlatát érvényesnek minősítette a bizottság. Az érvényes ajánlatot benyújtó cégek a jogszabályban előírtaknak megfelelően igazolták, hogy megfelelnek az alkalmassági követelményeknek, illetve, hogy kizáró okok velük szemben nem állnak fenn.
Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az ajánlatkérőnek - így ez esetben a BKV-nak is - a közbeszerzési törvény és végrehajtási rendelete írja elő, milyen módon vizsgálhatja az ajánlattevők alkalmasságát, illetve a kizáró okok kapcsán való megfelelését. Mivel mindkét érvényes ajánlattevő a jogszabályban meghatározottak szerint igazolta, hogy megfelelnek az előírásoknak, így mindkettejük ajánlatát Társaságunk érvényessé nyilvánította.
A kedvezőbb ajánlatot a CR-Facilities Zrt. tette, ahol a bérleti díj: 1 190 000 Ft/hó/jármű, szemben a Truck-Trailer&Parts Kft. által megajánlott 1 290 000 Ft/hó/jármű ajánlati árral. Társaságunk így értelemszerűen a kedvezőbb ajánlatot benyújtó CR-Facilities Zrt.-vel írta alá a szerződést 2020. október 30-án.
Ismételten leszögezzük, hogy a szóban forgó beszerzés is a mindenkori jogszabályi előírások maximális betartása mellett zajlott, s a teljes folyamatot végig a teljes transzparencia jellemezte."