6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A használt buszok bérlésére vonatkozó közbeszerzési eljárást még a koronavírus-járvány első hullámának idején bonyolították le, de az eredményre csak a napokban derült fény. A nyertes kiléte nemcsak első, de sokadik ránézésre is meglepő.

A Budapesti Közlekedési Zrt. még április utolsó napjaiban, 28-án írt ki közbeszerzési eljárást használt, dízelüzemű alacsonypadlós, csuklós autóbuszok bérlésére. A kiírás szerint 6 darab, legfeljebb 12 éves légkondicionált, EURO IV-es környezetvédelmi besorolásnál nem rosszabb osztályú autóbuszt bérelne 12 hónapra a fővárosi közlekedési vállalat.

Az ajánlattételi határidőig, május 25-ig három cég adott be pályázatot:

  • a székesfehérvári székhelyű Truck-Trailer & Parts Haszongépjármű és Alkatrész Kft.,
  • az esztergomi Infinitours Kft., melynek ajánlatát érvénytelennek nyilvánította a kiíró,
  • valamint a budapesti CR-Facilities Vagyongazdálkodó Zrt.

A kép csak illusztráció (Fotó: MTI)
A kép csak illusztráció (Fotó: MTI)

A BKV Zrt. a legkedvezőbbnek utóbbi cég ajánlatát találta, így ezzel a társasággal kötötte meg a bérleti szerződést, melynek összértéke az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény alapján nettó 342,72 millió forint.

A nyertes társaság nemcsak a nevében - vagyongazdálkodó - tűnik meglepő választásnak, de ha elmélyedünk a cég hátterében, csak fokozódik a meglepettség.

A CR-Facilities Zrt. ugyanis még egy évet sem tudhat maga mögött, hiszen idén május 11-én alapították és pontosan 7 nappal azelőtt, május 18-án jegyezte be a cégbíróság, hogy lejárt volna a BKV tenderének ajánlattételi határideje.

A 17 millió forint jegyzett tőkével létrehozott társaság fő tevékenység vagyonkezelés, aminek bár látszólag nem sok köze lehet a buszok bérbeadásához, de a felvett egyéb tevékenységek között találni ebből a szempontból relevánsat. Például foglalkozhat a cég közúti gépjármű gyártásával, gépjárműjavítással, -karbantartással, személygépjármű-, könnyűgépjármű-kereskedelemmel is, és más építőipari tevékenység végzésére feljogosítő tevékenységi köröket is felvettek, mint például lakó- és nem lakóépület építés.

A CR-Facilities Zrt. cégkivonata szerint a vezérigazgató egy vecsési magánszemély, Tóth Erika, aki az Opten adatbázisa alapján ezen kívül más társaságban sem tulajdonosként, sem vezető tisztségviselőként nem érdekelt. A cégkivonatból a Zrt. alapítói ugyan nem derülnek ki, de a cégbírósági papírok már sokkal árulkodóbbak.

A BKV buszbérlési tenderén nyertes Zrt.-t három másik társaság alapította idén májusban:

  • a budapesti székhelyű Cratis Ingatlanbefektető Zrt.,
  • a telkiben székelő KD Properties Ingatlanfejlesztő Kft.,
  • valamint a szintén budapesti Olinda Pénzügyi Szolgáltató Kft.

A jegyzett tőkéhez való hozzájárulás alapján a többségi tulajdonos a Cratis Ingatlanbefektető, hiszen a 17 milliós jegyzett tőkébe 8,5 milliót adtak, a KD Properties Kft. 5,1, az Olinda Pénzügyi Szolgáltató pedig 3,4 millióval szállt be a CR-Facilitiesbe.

Az alapító cégek alaptevékenységét illetően sem mondható el egyébként, hogy sok rutinjuk lenne a buszok bérbeadását illetően. Közülük kettő fő tevékenysége az ingatlanpiachoz kapcsolódik és a többi felvett tevékenységi kör sem predesztinálja a cégeket a tender szempontjából releváns feladatok ellátására, a harmadik, legkisebb részesedéssel rendelkező cég pedig számviteli, pénzügyi tevékenységgel foglalkozik elsősorban.

A CR-Facilitiest megálmodó cégek közül a többségi tulajdonos tűnik a legérdekesebbnek, a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. tulajdonosa ugyanis egy ciprusi székhellyel bíró offshore-cég, az Agrina Holdings. Ennek a társaságnak a nyertes céggel ellentétben már szép kis múltja van, hiszen 2006 végén alapították. A tisztségviselők között pedig már találni olyan személyeket is, akik révén egyértelműen kiderül ki áll a tulajdonosi hálózat legvégén. De haladjunk sorban.

A ciprusi tisztségviselők mellett három magyar személy neve tűnik fel: Sasinszki Ágnesé, Temesvári Gáboré, valamint Jákó János Dezső. Utóbbi személy feltételezhetően az az ügyvéd lehet, aki a Cratis Ingatlanbefektető Zrt. kézbesítési megbízottjaként szerepel a cégkivonatban.

Sasinszki Ágnes és Temesvári Gábor pedig Leisztinger Tamás cégbirodalmához szorosan kötődő személyek. Sasinszki jelenleg is Lesztinger zászlóshajó cégének, az Arago Zrt.-nek vezető tisztségviselője, sőt, egy másik ciprusi offshore-cégben, a Hartberg Investmentsben is igazgatói feladatokat lát el. Temesvári Gábor pedig a sajtóban megjelent információk szerint Leisztinger Tamás bányavállaltánál, az Ormosszén Szénkitermelő Zrt.-nél projektvezető.

Cikkünk megjelenése után szerdán a BKV Zrt. az alábbiakat közölte lapunkkal:

"A BKV Zrt. dízelüzemű, használt alacsonypadlós csuklós autóbuszok bérlése tárgyban uniós, nyílt közbeszerzési eljárást folytatott le. Az ajánlattételi határidőig, 2020. május 25-ig három ajánlattevő nyújtotta be ajánlatát. A bírálóbizottság - megfelelve a közbeszerzési törvényben előírtaknak - elbírálta az ajánlatokat. A szakmai értékelés kiterjedt a kizáró okok fennállásának vizsgálatára, a pályázó alkalmasságára, valamint az ajánlatok precíz és részletes kiértékelésére is. Míg az INFINITOURS Kft. nem nyújtott be szakmai ajánlatot, a két másik jelentkező, a CR-Facilities Zrt. és a Truck-Trailer&Parts Kft. ajánlatát érvényesnek minősítette a bizottság. Az érvényes ajánlatot benyújtó cégek a jogszabályban előírtaknak megfelelően igazolták, hogy megfelelnek az alkalmassági követelményeknek, illetve, hogy kizáró okok velük szemben nem állnak fenn.

Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy az ajánlatkérőnek - így ez esetben a BKV-nak is - a közbeszerzési törvény és végrehajtási rendelete írja elő, milyen módon vizsgálhatja az ajánlattevők alkalmasságát, illetve a kizáró okok kapcsán való megfelelését. Mivel mindkét érvényes ajánlattevő a jogszabályban meghatározottak szerint igazolta, hogy megfelelnek az előírásoknak, így mindkettejük ajánlatát Társaságunk érvényessé nyilvánította.

A kedvezőbb ajánlatot a CR-Facilities Zrt. tette, ahol a bérleti díj: 1 190 000 Ft/hó/jármű, szemben a Truck-Trailer&Parts Kft. által megajánlott 1 290 000 Ft/hó/jármű ajánlati árral. Társaságunk így értelemszerűen a kedvezőbb ajánlatot benyújtó  CR-Facilities Zrt.-vel írta alá a szerződést 2020. október 30-án.

Ismételten leszögezzük, hogy a szóban forgó beszerzés is a mindenkori jogszabályi előírások maximális betartása mellett zajlott, s a teljes folyamatot végig a  teljes transzparencia jellemezte."
 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!