3p

A magyar alapítású Wizz Airnek bejött az együttműködés az Airbusszal: tavaly a 200., pénteken pedig a 250. repülőgépüket mutatták be. A vállalat annak ellenére is Közép- és Kelet-Európára épít, hogy a szektorban őket érintette legsúlyosabban az orosz-ukrán háború.

Bemutatta 250. repülőgépét a magyar alapítású Wizz Air. A tavalyi, 200. repülőgépet jelentő mérföldkő után tehát újabb szintet lépett a vállalat. (A 100. gépről 2018-ban rántották le a leplet.) A 250. repülő speciális festést kapott, az egyedi dizájn Hauser Balázs pályaműve.

A vezérigazgató, Váradi József a repülőtéren tartott sajtótájékoztatón elmondta: a következő évtizedben megdupláznák a készletet, a vállalat hosszútávú célja egy 500 repülőgépből álló flotta üzemeltetése. Korábban a 2020-as évtized végére jelezte előre ennek a célnak az elérését, később 2032-re, most pedig úgy tűnik, még tíz évre van szükség. 

Váradi arról is beszélt, hogy a Wizz Airhez hasonló méretű légitársaságok közül az ő flottájuk átlagéletkora a legfiatalabb, az Airbus A321neo típusú gépnek pedig ők a legnagyobb felvásárlói globálisan. Ezt megerősítette az Airbus európai régiós elnöke, Johan Pelissier is. A tervek szerint 2029-re a teljes flottát ez a 239 üléses típus fogja kitenni. 

A légitársaság tavaly 62,8 millió utast szállított, az előzetes becslés szerint idén akár 72 millió utas is megfordulhat a Wizz Air gépein. A vezérigazgató arról is beszélt, annak ellenére sikerült bővülni, hogy az ő légitársaságukat érintette legmélyebben az orosz-ukrán háború. 2022 előtt Ukrajnában öt, Oroszországban három repülőtér volt elérhető Budapestről a Wizz Airrel. 

Az orosz-ukrán háború a Wizz Airt érintette legsúlyosabban a légitársaságok közül
Az orosz-ukrán háború a Wizz Airt érintette legsúlyosabban a légitársaságok közül
Fotó: Budapest Airport

Kevesebb a hosszú távra alkalmas gép

A magyar alapítású légitársaság korábban azt is bejelentette, hogy nagy hatótávolságú (XLR) repülőgépeket vásárolnak, végül azonban kevesebb ilyen típusú járművet vettek a tervezettnél. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter március 18-án arról beszélt, hogy a Wizz Air még idén közvetlen járatot indít Budapest és Mumbai között a hét minden napján, és utána Új-Delhi is elérhető lesz a magyar fővárosból. Azóta viszont nincs újabb hír az – XLR-gépeket igénylő – indiai járatokról.

Budapestről induló újabb járatok szinte biztosan várhatók a közeljövőben a Wizz Airnél. Jelenleg 74 útvonalon repülnek a magyar fővárosból, Váradi pedig több mint 100 útvonalat tűzött ki célként. A bővítés azonban nem lesz könnyű: a Wizz Air Hungary Légiközlekedési Zrt. bevétele harmadik éve csökkent tavaly, adózott eredménye pedig 14,9 milliárd forint volt. (2023-ban 238,4 milliárd forint profitot könyvelhettek el, ezt három veszteséges év előzte meg.) 

A vállalat részvényeseinek sem jutott sok öröm: az elmúlt két és fél évben a Wizz-papírok értéke a harmadára csökkent, 2021 óta pedig kevesebb mint ötödére esett vissza.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!