Az egy évvel korábbi eredmény publikálása után felröppentek olyan híresztelések, hogy csődközeben van az RTL Klub (Magyar RTL Zrt.), miután a társaság veszteséges lett, 3,8 milliárd forintos mínusszal zárta az üzleti évet. A vállalat nettó árbevétele 2018-ban 32,7 milliárd forint volt (2017-ben 34,2 milliárd forint). A visszaesésnek és a veszteségnek az volt a magyarázata, hogy csökkenő reklámbevételek mellett emelkedtek a vállalat működési költségei, így a vásárolt tartalmak, vagy éppen a társaságnál nagy hangsúllyal kezelt sajátgyártású műsorok előállítási díjai.
Akkor a cég vezérigazgatója, Vidus Gabriella „magyarázkodásra” kényszerült, elmondása szerint az M-RTL csak egy részét fedi le a hazai tevékenységüknek, és az RTL Magyarország esetében sokkal jobbak a számok, összességében ugyanis 8 millió eurós EBITDA-t értek el.
Úgy tűnik, hogy idén ilyen probléma nem lesz, a most közzétett beszámoló szerint ugyanis a vállalat nem csak az árbevételét tudta növelni, de az eredménye is nyereségbe fordult. Mielőtt a tavalyi számokat részleteznénk egy kis kitérőt érdemes tenni a jelennel, illetve a közeljövővel kapcsolatban. Az RTL-t is drasztikusan érintette ugyanis a reklámpiac tavaszi leállása.
2020 ismét gyenge év lehet
A vállalat így már a beszámoló kiegészítő mellékletében megelőlegezi, hogy az idei év gyenge eredményeket hoz majd. Mint fogalmaznak, a 2020-as évben a COVID-19 járvány miatt a jelenleg kialakult helyzet időtartama és ebből adódó hosszú távú gazdasági következmények pontosan még nem előreláthatóak.
Ugyanakkor, azt jelezték, hogy a reklámbevételek kapcsán a társaság jelentős visszaeséssel számol, ezért szükségessé vált a produkciók átütemezése,
mely csökkentheti a ráfordításokat és a pénzkiáramlásokat. A műsorgyártás egyébként is korlátok közé szorul jelen helyzetben, így számolni kell egy-egy műsor ezen okból történő halasztásával is, azonban az ezekből adódó költségek csökkenése csak részben tudja kompenzálni a reklámbevételek kiesését, írta a beszámolójában a vállalat.
Megugró 2019-es árbevétel
A vállalat az egy évvel korábbi 29,6 milliárd forintos belföldi árbevételét 35,4 milliárdra tornázta fel. Ráadásul az exportárbevétel soron is magasabb számot láthattunk, hiszen az 4,56 milliárd lett, az egy évvel korábbi 3,14 milliárd forinthoz képest. Összességében így 20 százalék felett nőtt a társaság árbevétele a bázisidőszak 32,77 milliárdjáról 39,98 milliárdra.
Igaz, eközben a költségeik is emelkedtek, hiszen a személyi jellegű ráfordítások 4,06 milliárdhoz képest 4,78 milliárdot tettek ki. Az igénybe vett szolgáltatások soron viszont csak kisebb mértékű növekedés volt, hiszen tavaly 19,5 milliárdot tett ki az egy évvel korábbi 19,25 milliárdhoz képest.
A fentieknek köszönhetően az üzemi eredmény 904 millióra ugrott a bázisidőszak 3,78 milliárdos veszteségéhez képest. Az adózás előtti eredményt még közel 300 millió forintnyival növelték a pénzügy műveletek eredménye, így az adózott eredmény a 2019-as -3,793 milliárd után 1,14 milliárd lett.
A TV2 is jó évet zárt
A Magyar RTL legnagyobb ellenlábasa, a TV2 Média Csoport Zrt is eredményes évet zárt 2019-ben. Utóbbi társaság nem élt a járvány miatt biztosított halasztási lehetőséggel, és már május végén leadta a tavalyi eredménykimutatását. Akkor arról számoltunk be, hogy a vállalat belföldi értékesítés nettó árbevétele 37,5 milliárdról 39,5 milliárdra nőtt, míg az export árbevétele 1,5 milliárdról 1,6 milliárdra.
A társaság költségei is növekedtek, így például a bérköltség 2,7 milliárdról 3,3 milliárdra nőtt. Összességében viszont a bevételek bővülése meghaladta a kiadásokét, így a TV2 éves nyeresége 1,68 milliárdról 1,74 milliárd forintra nőtt. A vállalat nyeresége az eredménytartalékba került, a tulajdonosoknak nem fizettek osztalékot.