5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A koronavírus-járvány hatására a televíziós hirdetési piacon komoly visszaesést mértek. A márciusban indult zuhanás után júniusban már kismértékű élénkülés volt havi összevetésben, éves alapon azonban óriási volt az eltérés.

Aki nézett tévét, fogott a kezébe újságot, vagy böngészett a neten az elmúlt hónapokban, annak talán feltűnt, hogy a kormányzati propaganda és Győrfi Pál felhívásainak árnyékában a korábban megszokotthoz képest kevesebb hirdetéssel találkozhatott. Az NMHH havonta publikált adatai is megerősítik az, hogy a televíziós hirdetési piac koronavírus-járvány alatt számottevően visszaesett.

2020 májusában a magyarországi televíziós hirdetési piacon - a márciusban és áprilisban megfigyeltekhez hasonlóan - jól kimutathatók voltak a koronavírus-járvány hatásai. A hirdetések volumenében a csökkenő tendencia ugyan megállt, de a mutatók jócskán alatta maradtak az egy évvel korábban tapasztaltaknak. Az értékesített reklámpercek alakulása is erős visszaesést mutatott: márciusban a napi átlag még 238 órát tett ki, áprilisra ez a mutató napi 205 órára csökkent, míg májusban már csak 151 óra volt kimutatható. Júniusban ugyanakkor az enyhítésekkel párhuzamosan fordulat következett be. Ekkor ugyanis megállt a folyamatos csökkenés, májushoz képest pedig némi emelkedés is észlelhető volt, de a mutatók az egy évvel korábban tapasztaltakhoz képest még mindig alacsonyak.

A karantén idején sokan néztek tévét, a hirdetők mégis leálltak (Képünk illusztráció)
A karantén idején sokan néztek tévét, a hirdetők mégis leálltak (Képünk illusztráció)

Júniusban előbújtak a hirdetők

Hogy a hirdetők milyen defenzív stratégiára váltottak, és emiatt a reklámpiac milyen erőteljesen zsugorodott, azt a fenti adatoknál jobban jelzi az új, elsőként adásba kerülő hirdetések száma. 2019 májusában 64 százalékkal több új reklámfilm került sugárzásra, mint 2020-ban (546 vs. 332 darab) – a márciusi értékek között még csak 13, az áprilisiak között 51 százaléknyi eltérést regisztráltak. A június ebből a szempontból is fordulatot hozott, és örvendetes módon nagyon sok új kampány indult. Ebben persze vélhetőleg közrejátszott az is, hogy nagyon sok szektor ébredt fel júniusban a három hónapos Csipkerózsika álomból, és próbálta visszaszerezni a fogyasztókat, illetve számos, a korábbi hónapokban elhalasztott kampány anyagai kerülhettek ekkor adásba.

Az NMHH-tanulmánysorozata így kimutatta, hogy 2020 júniusában 22-28 ezer, míg tavaly ugyanekkor 38-41 ezer reklámszpotot adtak közre. Ezen belül az új reklámfilmekből idén júniusban szinte ugyanannyi jelent meg (361 vs. 371 darab). Összességében ugyan megállt a folyamatos csökkenés, májushoz képest pedig némi emelkedés is észlelhető, de a mutatók az egy évvel korábban tapasztaltakhoz képest még mindig alacsonyak.

Az NMHH honlapján elérhető adatok szerint a megjelenő reklámoknál alapvetően az FMCG termékekkel összefüggésbe hozható szektorok (élelmiszer, kereskedelem, gyógyhatású készítmények, szépségápolás, háztartási cikkek) dominanciája volt jellemző, míg mások (szabadidő, pénzintézetek, szolgáltatás) jelentősen visszaestek. A júniusi adatok nem ismertek, de feltételezhető, hogy a lemaradó szektorok aktivizálódása is segíthetett a piac újjáéledésében.

A kormány a baráti médiában hirdetett

A járvány talán legsúlyosabbnak számító hónapjában, áprilisban az emberek úgy érezhették, hogy Győrfi Pál beköltözött a nappalijukba, és az ő útmutatásait követve kell a négy fal között eltölteni az idejüket. Ezzel szemben az enyhítések első komolyabb lépései miatt májusban már egészen más helyzetet mutattak a statisztikák.

Érdekes képet mutattak az áprilisi számok heti bontásban. A 2020-ban bemutatott társadalmi célú reklámok volumene a 15. héten érte el a csúcspontját, a 2019-ben regisztrált értékek csaknem hatszorosával. A 16. héten az azt megelőző periódushoz képest 38 százalékos csökkenés volt tapasztalható, majd nagyságrendileg kiegyenlített hetek következtek (ugyanakkor a mérséklődéssel együtt is a 2019-es esetszámok három-négyszerese volt regisztrálható). A csökkenés jól láthatóan összefügg a kormányzati hirdetések számának visszaesésével, de például az M-RTL Zrt. koronavírus-járvánnyal összefüggő tematikájú és saját gyártásban készített társadalmi célú reklámjai is megritkultak a 16. hétre. Az áprilisi számokat nézve a statisztikák szerint 2019 azonos időszakában az összes közreadott társadalmi célú reklám 58 százaléka Magyarország Kormányának megbízásából készült, 2020-ra ez a mutató alig változott, 60 százalékot tett ki.

Májusban a társadalmi célú hirdetések a korlátozásokkal párhuzamosan csökkentek. A 15-18. hét közötti intervallumhoz képest kevesebb, mint felére esett vissza a társadalmi célú reklámok darabszáma (9779 vs. 4263 db). Ez a 2019 hasonló időszakához (5554 db) képest is visszaesést jelent, igaz sokkal kisebb mértékűt. A kormányzati hirdetések száma a járvány kezelését könnyítő intézkedések május második felében történő bevezetésével indult újra emelkedésnek. A júniusi adatok hiányában legfeljebb empirikus tapasztalatokra támaszkodhatunk, melyek alapján úgy tűnt, hogy a kormányzati kampány júniusban is aktív volt a preferált csatornákon.

Azt pedig talán nem nehéz kitalálni, hogy melyek azok a tévécsatornák, amelyeken a kormányzati hirdetések a leggyakrabban láthatók. Ahogy az az NMHH táblázatából is kiderül a baráti médiumokban futnak ezek a reklámok.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!