Majdnem a felére esett vissza a Rába nettó árbevétele az első negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához képest, a nettó veszteség pedig több mint 2 milliárd forint lett. Az egyetlen pozitívum, hogy a működési eredmény alig csökkent 2008-hoz képest.
2,183 milliárd forintos veszteséget termelt az év első három hónapjában a Rába, ez a tavalyi 363 milliós nyereség után jelentős visszaesés. A cég árbevétele majdnem a felére esett vissza, 9,67 milliárd lett, holott tavaly még 16,848 milliárd volt. A belföldi értékesítés és az export egyaránt gyengén teljesített, nem volt jelentős különbség.
2009 első negyedére a Rába valamennyi célpiaca meghatározó mértékben zsugorodott: miközben az USA tehergépjármű-piacán az eladások tavaly év elejéhez képest több mint harmadával estek vissza, az európai nehézgépjármű-piac 45 százaléknyit csökkent az előző évhez képest. Hasonló tendenciákat lehetett érzékelni a személygépkocsi-alkatrészek piacán is. Egyedül a mezőgazdasági futóművek területén esett vissza kevésbé a korábbi időszakokra jellemző aktivitás. A FÁK országainak buszpiaca a trolibuszgyártás kivételével szinte leállt ebben az időszakban - olvasható a cég közleményében.
A kereslet visszaesésének hatását tovább rontották a megszaladó energiaárak, amelyek közel 29 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbi szintet. Valamelyest csökkentette ugyanakkor a költségeket az alapanyagárak 15 százalékos esése, és az értékesítési bevételekre jótékonyan hatott a 30 százalékkal magasabb dollár-és a 14 százalékkal erősödő euróárfolyam is.
A piaci feltételek alapvető megváltozására a Rába hatékony költségcsökkentési intézkedésekkel reagált: az adminisztratív és az értékesítési területen a méretre állítás és a munkahét-rövidítés eredményeképpen a közvetett költségek szintjén közel 30 százalékos csökkentést sikerült elérni az előző évhez képest. Az intézkedések hatására a Rába mindhárom üzletága pozitív, csoportszinten 537 millió forintos üzemi eredményt ért el.
A futómű üzletág az amerikai piacról 57, Európából 42, míg Kelet-Európából 75 százalékkal kevesebb árbevételre tett szert, mint tavaly ilyenkor, ennek ellenére üzemi eredménye a 2008-as 272 millió forintról 393 millió forintra nőtt. Az alkatrész üzlet főleg exportpiacain szenvedett el jelentős, euróban közel 60 százalékos visszaesést, a hazai eladások 27 százalékkal mérséklődtek. Ennek hatására üzemi eredménye 129 millió forint lett (2008: 231 mFt). A 103 millió forintos üzemi eredményt elérő jármű üzletág a honvédséggel kötött hosszú távú beszállítói megállapodás miatt kevésbé van kitéve a válság negatív hatásainak, az értékesítés 60 százalékos visszaesése ezen a területen a szállítások ütemezése miatt fellépő időszakos eltérés következménye.
A devizaárfolyamok extrém alakulásának következtében a Rába pénzügyi oldalon több mint 2,5 milliárd forintos veszteséget szenvedett el. Ennek főbb összetevői az 1,5 milliárd forintot kitevő árfolyam-veszteség, illetve az árfolyamok időszakos kilengése ellen védő fedezeti ügyleteken – a forint elemi mértékű gyengülése miatt – elszenvedett 876 millió forintos veszteség voltak. Mindezek hatására a Rába nettó eredménye -2,183 millió forint lett.
A változatlanul nehezen előre látható folyamatokkal jellemezhető piacon a Rába összességében 40 milliárd forintot meghaladó árbevételt és 3-5 milliárd forint közötti működési eredményt (EBITDA) tervez 2009 egészére. Az eredményterv alsó szintje 265 EUR/HUF és 185 USD/HUF éves átlagárfolyamok, illetve a tavalyi év második felében jellemző alapanyag árszintek mellett valósulhat meg, míg a felső szintje az idei év első negyedévére jellemző külső feltételrendszer (árfolyam és alapanyagárszint) mellett következhet be.
"A Rába a drasztikusan megváltozott külső körülmények között is stabilan megőrizte működési profitabilitását, ami lehetőséget teremt arra, hogy az iparági környezet normalizálódásával növelni tudjuk piaci részesedésünket" - értékelte az eredményeket Pintér István, a Rába elnök-vezérigazgatója. "Az egyes stratégiai területeken továbbra is aktívan készülünk a piac élénkülésére és új lendületet kapott a futómű kovácsüzemi modernizációja is. Célunk, hogy egy kedvezőbb környezetben, új stratégiai vevők megszerzése mellett - a legnehezebb időszakban is megtartott - kiemelt ügyfélkörünkkel szintén képesek legyünk bővíteni az együttműködést" - tette hozzá.