A vállalat az év elején utasította vissza a Google 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát, ám a tőzsdei bevezetés miatt nyilvánosságra hozott pénzügyi mutatók nem feltétlenül támasztják alá a döntés helyességét. A társaság az idei év első negyedéve során 644 millió dolláros bevétele ellenére is 117 millió dolláros veszteséget termet, köszönhetően a marketing és a sales költségek emelkedésének.
Venni vagy nem venni?
A vétel melletti érvek szerint ez a veszteség még nem vészes, figyelembe véve a vállalat rövid működését, sőt az lenne a meglepő, ha ezen a ponton már nyereséget termeléne. Ha a vállalat kockázati tőkevonzó képességét vizsgálják, a marketingre és salesre költött összegeket nem feltétlenül kiadásként kell tekinteni, sokkal inkább befektetéséként értelmezhetőek. Az ellenérvek szerint az ilyen irányú kiadások nélkül az oldal működése elképzelhetetlen.
A cég által elköltött hatalmas összegek azonban az új partnerek és vásárlók toborzásán kívül kiszorító hatást gyakorolhatnak, melynek köszönhetően a Groupon hosszú távon is megőrizheti monopol helyzetét, függetlenül az üzleti modell lemásolásának egyszerűségétől. Figyelmeztető lehet azonban, hogy legnagyobb amerikai vetélytársuk, a LivingSocial áprilisban 400 millió dollár értékben jutott kockázati tőkéhez. Ezen befektetés kapcsán így a fő vetélytárs értékét 3 milliárd dollárra becsülték.
Az is intő jel lehet a befektetők számára, hogy a vállalat egyik legrégebbi piacán, Bostonban elvégzett felmérés szerint a társasághoz egyre kevesebb pénz folyik be előfizetőnként, amit nem feltétlenül ellensúlyoz az előfizetők számának gyors növekedése, figyelembe véve azok szerzésének magas marketing költségeit.
A Groupon kapcsán az üzleti modell kibővítését látják a szakértők egy most bejelentett együttműködésben. Eközben a társaság szintén Bostonban sikeresen megállapodott a Big Y áruházlánccal, így megnyílhat az út a szupermarketekkel való együttműködés felé is, azok hűségprogramjain keresztül. Az üzletben rejlő lehetőséget jelzi, hogy az áruházláncok évente 35 milliárd dollárt költenek az Egyesült Államokban marketingre és promócióra, amiből most már a Groupon is részesedhet.
Mindenesetre figyelembe véve a technológia szektor papírjai iránti felfokozott érdeklődést, és a tőzsdén újonnan megjelenő hasonló társaságok alacsony számát, biztosan elmondható, hogy a Groupon börzére lépése fontos, és a befektetők által várt esemény, ugyanakkor a számos vállalatot ért kritika miatt elképzelhető, hogy nem lesz akkora siker, mint a Linkedin hasonló lépése volt.
Kérdés, hogy a rendkívül drágán árazott, ám egyelőre veszteséges vállalat tőzsdére lépése a 2000-es évek elejének dotkom lufijához lesz hasonló, vagy a Groupon lesz az új Google, és versenyelőnyét kihasználva valóban aranytojást tojó tyúkként fog viselkedni.
Kosztolányi Bálint
mfor.hu