3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nagy viták előzik meg a Groupon tőzsdére vezetését. Míg sokan aranybányát látnak a cégben, és annak gyors növekedését hozzák fel érvként, mások a vállalat működését egyenesen piramisjátékhoz hasonlítják. Mindenesetre a Linkedin sikerét követően a legnagyobb kuponokat kínáló vállalat is sikeres lehet a tőzsdére lépést követően.

A vállalat az év elején utasította vissza a Google 6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatát, ám a tőzsdei bevezetés miatt nyilvánosságra hozott pénzügyi mutatók nem feltétlenül támasztják alá a döntés helyességét. A társaság az idei év első negyedéve során 644 millió dolláros bevétele ellenére is 117 millió dolláros veszteséget termet, köszönhetően a marketing és a sales költségek emelkedésének.

Venni vagy nem venni?

A vétel melletti érvek szerint ez a veszteség még nem vészes, figyelembe véve a vállalat rövid működését, sőt az lenne a meglepő, ha ezen a ponton már nyereséget termeléne. Ha a vállalat kockázati tőkevonzó képességét vizsgálják, a marketingre és salesre költött összegeket nem feltétlenül kiadásként kell tekinteni, sokkal inkább befektetéséként értelmezhetőek. Az ellenérvek szerint az ilyen irányú kiadások nélkül az oldal működése elképzelhetetlen.

A cég által elköltött hatalmas összegek azonban az új partnerek és vásárlók toborzásán kívül kiszorító hatást gyakorolhatnak, melynek köszönhetően a Groupon hosszú távon is megőrizheti monopol helyzetét, függetlenül az üzleti modell lemásolásának egyszerűségétől. Figyelmeztető lehet azonban, hogy legnagyobb amerikai vetélytársuk, a LivingSocial áprilisban 400 millió dollár értékben jutott kockázati tőkéhez. Ezen befektetés kapcsán így a fő vetélytárs értékét 3 milliárd dollárra becsülték.

Az is intő jel lehet a befektetők számára, hogy a vállalat egyik legrégebbi piacán, Bostonban elvégzett felmérés szerint a társasághoz egyre kevesebb pénz folyik be előfizetőnként, amit nem feltétlenül ellensúlyoz az előfizetők számának gyors növekedése, figyelembe véve azok szerzésének magas marketing költségeit.

A Groupon kapcsán az üzleti modell kibővítését látják a szakértők egy most bejelentett együttműködésben. Eközben a társaság szintén Bostonban sikeresen megállapodott a Big Y áruházlánccal, így megnyílhat az út a szupermarketekkel való együttműködés felé is, azok hűségprogramjain keresztül. Az üzletben rejlő lehetőséget jelzi, hogy az áruházláncok évente 35 milliárd dollárt költenek az Egyesült Államokban marketingre és promócióra, amiből most már a Groupon is részesedhet.

Mindenesetre figyelembe véve a technológia szektor papírjai iránti felfokozott érdeklődést, és a tőzsdén újonnan megjelenő hasonló társaságok alacsony számát, biztosan elmondható, hogy a Groupon börzére lépése fontos, és a befektetők által várt esemény, ugyanakkor a számos vállalatot ért kritika miatt elképzelhető, hogy nem lesz akkora siker, mint a Linkedin hasonló lépése volt.

Kérdés, hogy a rendkívül drágán árazott, ám egyelőre veszteséges vállalat tőzsdére lépése a 2000-es évek elejének dotkom lufijához lesz hasonló, vagy a Groupon lesz az új Google, és versenyelőnyét kihasználva valóban aranytojást tojó tyúkként fog viselkedni.

Kosztolányi Bálint

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!