4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az amerikai Kongresszus napok óta próbál megegyezni a három nagy detroiti autógyár - a General Motors, a Ford és a Chrysler - megmentéséről. A cégek 25 milliárd dolláros mentőcsomagot kértek a kormánytól, de a demokraták és a republikánusok nem tudnak közös nevezőre jutni.

A három nagy autógyártó közül a General Motors van a legnagyobb bajban, a szakemberek attól tartanak, hogy a cég kifogyhat a pénzből, mire az új Kongresszus feláll 2009 elején - írja a Bloomberg. A képviselőknek még két napjuk van arra, hogy felújítsák a tárgyalásokat az autógyártók megmentéséről, de már egyre többen vizionálnak szörnyű jövőt a vállalatoknak, ez pedig akár több millió ember munkahelyét is veszélybe sodorhatja.

A demokraták azt javasolták a Kongresszusban, hogy a szeptemberben elfogadott 700 milliárd dolláros pénzügyi mentőcsomag egy részét használják fel az autógyárak megmentésére. A republikánus képviselők és a Bush-kormányzat azonban egyelőre mereven elutasítja ezt a megoldást. A képviselőknek még két napjuk van arra, hogy megegyezzenek, utána majd csak januárban, az új Kongresszus megalakulásakor lesz lehetőség arra, hogy segítsenek az autógyárakon. A szakemberek azonban attól tartanak, hogy addigra a General Motors kifogy a pénzből.

Harry Reid demokrata képviselő azt szerette volna elérni, hogy a Kongresszus csütörtökön szavazzon a javaslatról, azonban a republikánusok képviselője ezt elutasította, mivel egyelőre nem is foglalták írásba a tervet. "Szembe kell néznünk a realitással, a realitás pedig az, hogy több különböző nézőpontból is megvizsgáltuk a kérdést" - mondta el Kim Bond republikánus szenátor. Bond hozzátette: nem fogják hagyni, hogy a korábban az üzemanyagtakarékos autók támogatására elfogadott 25 milliárdos összeget az autógyárak megmentésére használják fel.

Ha a hét végéig nem sikerül megegyezni, akkor az autógyáraknak januárig kell várniuk, akkor áll fel ugyanis az új Kongresszus, melyben már a demokratáknak nagyobb többségük lesz, így könnyebben át tudják vinni elképzeléseiket. Rick Wagoner, a General Motors elnök-vezérigazgatója korábban már kijelentette, hogy az autógyártók még az új kormány hatályba lépése előtt szeretnének állami segítséget kapni, ugyanis a hitelválság erősen sújtja eladásaikat a tengerentúlon, napról napra szenvednek el veszteségeket.

A General Motors részvényei idén már 89 százalékkal lettek olcsóbbak a New York-i tőzsdén, míg a Ford-papírok 81 százalékot veszítettek értékükből az év eleje óta. A General Motors november elején bejelentette, hogy rövidesen teljesen elfogy az a 11 milliárd dolláros készenléti tartalék, melyből havonta kifizeti a számláit.

A harmadik negyedévben 6,9 milliárd dollár volt a GM kiadása, idén pedig már 16,2 milliárd dollárt szórt el a cég. Wagoner szerdán azt nyilatkozta, hogy 2009 első felében negyedévenként 3,6 milliárd dollárra csökkenti majd kiadásait az autógyártó. "Továbbra is mindent megteszünk azért, hogy növeljük a rendelkezésre álló készpénzt" - nyilatkozta szerdán Wagoner egy interjúban, miután kiderült, hogy a törvényhozók továbbra sem tudtak megegyezni.

Az autógyárak azért várnak segítséget az államtól, mert az autóeladások 17 éves mélypontra estek vissza idén. A GM arról számolt be, hogy a harmadik negyedévben 4,2 milliárd dollár volt a vesztesége, míg 2004 vége óta már 73 milliárd dollárt bukott a cég.

A demokrata kongresszusi képviselők már azokat a megoldásokat is megvizsgálták, hogy miképp tudna Bush elnök a Kongresszus jóváhagyása nélkül beavatkozni. Elvileg a Fehér ház a képviselők beleegyezése nélkül is mondhatja azt, hogy a 700 milliárdos mentőcsomagot kiterjeszti az autógyárakra, de erre a jelek szerint kicsi az esély, a kormány több tagja ugyanis már kijelentette, hogy elutasítják ezt a megoldást.


A Kongresszus egy része azért bírálta az autógyárak vezetőit, mert magángépekkel repültek Washingtonba a kongresszusi tárgyalásra. A törvényhozók szerint a vállalatok menedzsereinek is spórolni kéne kiadásaikon, például repülhetnének menetrend szerinti járatokkal. Wagoner tavaly 14,4 millió dolláros fizetést kapott a General Motorstól, ebből 1,56 millió volt az alapfizetés, míg a Ford elnök-vezérigazgatója ennél is magasabb, 21,7 millió dolláros juttatást vett fel.

A General Motors vezetője elismerte azt, hogy ha az állam pénzt juttat az autógyáraknak, akkor a következő években sokkal jobban beleszólhat majd a cégek működésébe. Azaz elképzelhető, hogy végül hasonló megoldásra jutnak majd, mint a bankokkal kapcsolatban: az állam kisebbségi tulajdonrészt vesz, a pénzért cserébe beleszólhat a működésbe.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!