4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy amerikai, ingatlanvásárlással foglalkozó kutatás szerint bár a párok általában együtt határoznak a nagyobb anyagi beruházásokról, a nők sokkal hamarabb döntésre jutnak leendő otthonuk megvásárlását illetően, mint a férfiak.

Ez a ház legyen otthon

A Coldwell Banker ingatlanközvetítő megbízásából készült felmérés eredményei szerint jelentős nézetkülönbség mutathatók ki a nők és a férfiak között, ha lakásvásárlásról van szó. Az 1000 fő részvételével készült kutatás megállapításai szerint a párok többsége – saját bevallása szerint – együtt dönt ugyan, de bizonyos kérdésekben szignifikáns különbség mutatható ki a két nem tagjai között.

A felmérés eredményei szerint a nők 70 százalékának elég egyszer megnézni az adott lakást vagy házat ahhoz, hogy eldöntse, szeretne-e ott élni vagy sem. Ezzel szemben a férfiak körében az első látogatás során döntők aránya kevesebb, "csak" 62 százalék. Értelemszerűen, a férfiak körében többen vannak azok, akik kettő vagy több alkalommal nézik meg a potenciális otthont, mielőtt döntést hoznak. A férfiak 32, a nők 23 százaléka mondta, hogy többszöri látogatásra van szüksége ahhoz, hogy a vásárlásról határozzon.

A környék legyen biztonságos

Más megfontolások vezérlik a két nem tagjait, amikor leendő otthonuk ideális helyszínét keresik. A nők 55 százaléka számára ugyanis fontosabb az, hogy közel lakjon a családjához, mint a munkahelyéhez. Ez a fajta ragaszkodás a családi környezethez a férfiaknak azonban csak 37 százalékára jellemző.

Eltérő mértékben ugyan, de mindkét nem számára fontos viszont, hogy leendő otthonuk környéke legyen biztonságos. A nők 64 százaléka állna el vásárlási szándékától, ha leendő lakókörnyezete biztonságával kapcsolatban aggályok merülnének fel, míg a férfiaknak 51 százaléka állította ugyanezt.

Háló-, dolgozó-, családi szoba

A kutatás során rákérdeztek arra is, a férfiak és nők mihez kezdenének egy plusz szobával az otthonukban. Mindkét nem körében a három leggyakoribb válasz között szerepelt, hogy hálószobává, dolgozószobává vagy családi szobává alakítanák a helyiséget.

A megkérdezettek 25 százaléka a hálószobát, 15 százaléka a dolgozószobát, 11 százaléka pedig a közös, családi szobát részesítené előnyben. A válaszadóknak alig 8 százaléka mondta csak, hogy valamilyen kikapcsolódásra, szórakozásra alkalmas helyiséggé varázsolná a szobát, de érdekes módon az ezt opciót választók körében négyszer annyi volt a férfi, mint a nő.

Racionális mérlegelés vagy ösztönös döntés?

- A mai kognitív szociálpszichológia kutatások azt tanúsítják, hogy valójában nem vagyunk tudatában, hogy milyen kritériumok alapján hozunk meg egy döntést, különösen akkor, ha bonyolult, sok változós dologról van szó. Tehát a kutatás eredménye, ami a résztvevők tudatos önbeszámolóin alapul, csupán a saját nemi szerepükből fakadó döntési stratégiákról árulkodnak, nem jelentik azt, hogy a férfiak hosszabb fontolgatás után hozott döntése objektíve jobb vagy alaposabb volna – elemzi a kutatást Síklaki István, az ELTE Társadalomtudományi Karának dékánhelyettese.

Jó példa erre az a holland kutatás például, amely azt vizsgálta, hogy az autóvásárlásnál a tudatosság milyen szerepet játszik a döntés objektív minőségében. Használt autókról adtak paramétereket, és ezek mérlegelése után kellett a legmegfelelőbbet kiválasztani. Az egyik változatban 6 paraméter szerepelt, a másikban 18. Az egyik változatban hagyták a résztvevőket nyugodtan végig gondolni a választásukat, a másik változatban a paraméterek megismerése után egy elterelő feladattal – számolással - megakadályozták a nyugodt, megfontolt mérlegelést. Mivel a paraméterek objektívek voltak, volt objektíven értéklehető rangsor a használt autók között. Az egyszerűbb, kevesebb paraméteres döntés esetén a zavartalan mérlegelés vezetett jobb eredményre, az összetettebb, sok paraméteres döntés esetén viszont sokkal jobb teljesítményt nyújtottak azok, akik a tudat alatti, "ösztönös" mérlegelésükre voltak kénytelenek hagyatkozni, mint azok, akiknek módjuk volt tudatosan dönteni.


- Ebből az a tanulság, hogy a nagyon összetett problémák esetén a segítség nélküli tudatos információfeldolgozás, a lassú, egymás utáni stratégiájával, kevésbé hatékony, mint a tudattalan párhuzamos feldolgozó egységeink által előállított "eredő" – kommentálja a kutatást Síklaki.

Hasonló eredményekre jutottak ingatlanvásárlási döntések esetében is. - Egy lehetséges magyarázat az idézett kutatási eredményre, hogy míg a nők jobban felvállalják, hogy az "ösztöneikre" hallgatva hoznak meg egy ilyen bonyolult döntést, addig a férfiak azzal ámítják magukat, hogy őket a racionális mérlegelés vezérli. Pedig valószínűleg nem – hangsúlyozza Síklaki István.

Forrás: ELTE Társadalomtudományi Kar hírlevél

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!