Dr. Vereczkey Zoltánt, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara alelnökét az Európai Kisvállalkozói Törvényről, valamint a magyar kis- és középvállalkozások jövőjéről kérdezte a HÍREXTRA.
Vannak, akik az Európai Kisvállalkozási Törvényt (EKT) papírtigrisnek tartják, amely gyenge ahhoz, hogy tényleges változást tudjon hozni a kis- és középvállalkozások (kkv) életében. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) szerint is az?(A „Small Business Act”, SBA, az Európai Kisvállalkozási Törvény angol neve)
Sajnálatos módon a közép-, kis- és mikro vállalkozások érdekérvényesítő képessége nem csak Magyarországon, de az Európai Unió szintjén is jóval kisebb mértékű, mint amilyen mértékben az indokolt lenne. Jól tudjuk, hogy a multinacionális nagytőke ezen a területen a liberális eszmék hirdetésével rendkívüli előnyökre tett szert. A kkv-kal foglalkozó nemzeti és Európai Uniós intézkedések elsősorban PR jellegűek. Ezalatt azt értem, hogy nagyon sokat beszélünk róla, de rendkívül csekély ezen program hatásfoka.
A liberális, illetve neoliberális "eszmék" a korlátozások szinte teljes letörését, a piac önszabályozását hirdetik, az úniós országok önvédelmi lehetőségeit minimálisra csökkentik, protekcionizmus tekintve mindent, ami a hazait előnyben részesítené...
Ezért kellett például a hipermarketekkel önkorlátozási formában megállapodni.
A kkv-k helyzetét Magyarországon csakis a magyar kormány és egy általa végrehajtott komoly gazdaságpolitikai fordulat tudná csak javítani.
Az ellenzék - nevezetesen a Fidesz és a KDNP korábban is az adók és járulékok mérséklésétől várja a fordulatot... Ehhez nyilván ki kell fehéríteni a szürke és a fekete gazdaságot, el kell zárni az adóelkerülési lehetőségeket.
Vegyük figyelembe, hogy a közös teherviselés KÉTSZÁZÉVES törekvés, amely eredetileg a nemesség kiváltságainak megszüntetését értette ezen.
A nemesség ugyanis elveszítette a haza védelmében betöltött szerepét addigra.
De a fekete gazdaság szereplői, az "éjszaka császárai" és hasonló megfogalmazásokkal ábrázolt rétegek legfeljebb védelmi pénzt szednek.. vagy más a bűncselekmények határát súroló tevékenységet - jobb esetben számla nélküli szolgáltatást vagy csempészetet - lepleznek.
A szövenyes érdekek eddig zátonyra futtattak minden komoly "kifehérítési" törekvést. Nem kívánunk kirívó esetekkel foglalkozni, amelyek bírósági szakaszba kerültek, mivel feltehetően a jéghegy csúcsát láthatjuk!
Nemcsak arról van szó, hogy a magyar mikro-, kis- és középvállalkozások túladóztatottak, hanem elsősorban arról, hogy a neoliberális gazdaságpolitika súlyos hibáiból sem vagyunk hajlandóak okulni és az adók és járulékok emelése helyett egy patrióta gazdaságpolitikát meghirdetni. Tudomásul kell venni, hogy a nemzetállamok liberális gazdaságpolitikát várnak el a másiktól, azonban saját hazájukban a honos vállalkozások jogszabályi keretek között még megengedett protekcionizmusát hajtják végre.
MAGYARUL - a globális világban az erős országok érdekérvényesítő képessége megakadályozza az egyenlő mércével történő mérést!
Tehát a belső állapotok rendbehozása és a külső érdekérvényesítés együtt viheti sikerre a SZABAD VÁLLALKOZÁST... legalábbis a nagyhal-kishal probléma kiiktatását?
Nem, ilyen naivak ne legyünk, de legalább esélyt kellene adni a hazaiaknak, a kicsiknek is...
A gazdasági verseny a recesszió időszakában még élesebben zajlik, mint konjunktúra idején. A magas költséggel dolgozó, bizonytalan piaccal rendelkező vállalkozások könnyen elvérezhetnek. Recesszió időszakában a tőkekoncentráció felgyorsul és csak az erősek maradnak életben.
Az EKT nem rossz, de hiányos...- mondja tehát Vereczkey. Annak kiegészítése, helyes alkalmazása tenné lehetővé, hogy a kkv szektor fenmaradjon, így nem sok jóra számíthatnak?!