9 milliárd forintos nettó eredményt ért el a harmadik negyedévben a Richter, ez kevesebb mint a fele a tavalyi év hasonló időszakában realizált 20,6 milliárdnak. Ugyan egy éve jelentősen javította az eredményt a meghiúsult Polpharma-akvizíció miatt kapott 7,5 milliárdos bánatpénz, a mostani profit még az ezzel korrigált 12,1 milliárdtól is jó 25 százalékkal elmaradt. Ráadásul a kedd hajnalban közölt számok alulmúlták az elemzők várakozásait is, a piaci konszenzus ugyanis 10,4 milliárdos nettó eredmény volt.
Még rosszabbul fest a kép, ha azt is számításba vesszük, hogy mindezt a forintban számolt árbevétel 6,6 százalékos növekedése mellett érte el a gyógyszercég. A harmadik negyedévben ugyanis a tavalyi 72,4 milliárd forint után 77,1 milliárdos forgalmat bonyolított a társaság. Ebből az látszik, hogy főleg a kiadások további emelkedése okozta a jelentős profitcsökkenést, ez a tendencia már az elmúlt negyedévekre is jellemző volt. Számszerűsítve az látszik, hogy például az igazgatási és egyéb működési költségek egy év alatt 28,3 százalékkal, nagyjából egymilliárd forinttal emelkedtek, míg az értékesítési és marketingköltségek 22,8 milliárdos összege 19,3 százalékkal, 3,7 milliárd forinttal növekedtek. Ezek mellett jelentős volt a kutatás-fejlesztési költségek 11,8 százalékos növekedése is, illetve az értékesítés költségei is 18,2 százalékkal, mintegy 4,7 milliárd forinttal növekedtek. Ezek a tételek pedig jócskán ellensúlyozták a bevétel emelkedését.
A nettó eredmény romlásának egyenes velejárójaként az egy részvényre jutó eredmény is nagyot esett, a tavalyi harmadik negyedéves 1108 forint után most 484 forintot tett ki.
Valamivel kedvezőbb a kép akkor, ha az idei év eddig eltelt kilenc hónapját vizsgáljuk, ez alatt ugyanis "csak" 9,2 százalékkal csökkent a Richter profitja tavalyhoz képest, így 36,7 milliárd forintot tett ki. Mindezt a bevétel 11,4 százalékos emelkedése mellett produkálta a cég, vagyis első ránézésre is sejthető, hogy ebben az esetben is a magas költségek a felelősek a profitcsökkenésért. A részletes számok ezt alá is támasztják, hiszen az értékesítés költségei például 14,7 százalékkal vittek el többet az első kilenc hónapban, mint tavaly, míg az értékesítési és marketingköltségek 19,6 százalékkal, az igazgatási és egyéb működési költségek pedig 10 százalékkal híztak. Mindezek mellett kutatás-fejlesztésre 18,8 százalékkal költött többet a társaság, mint egy évvel korábban.
"A bázisidőszakhoz képest az értékesítési és marketing költségek jelentősen növekedtek, ami elsősorban a vizsgált időszakban tovább bővülő nyugat-európai nőgyógyászati értékesítési hálózat költségeivel,továbbá az Esmya piaci bevezetésével kapcsolatos marketing és promóciós költségek emelkedésével magyarázható" - olvasható a gyorsjelentésben.
A magyar piacon kilenc hónap alatt 24,2 milliárd forintos árbevételt realizált a cég, ez 13,7 százalékkal volt alacsonyabb a tavalyinál. Ennek oka a beszámoló szerint az volt, hogy az újonnan bevezetett készítmények forgalma nem tudta ellensúlyozni a tavaly bevezetett piacszabályozási intézkedések hatásait.
A külföldi piacokon összesen 751,5 millió eurónyi forgalmat bonyolított szeptember végéig a Richter, ez 7 százalékkal volt magasabb a tavalyi év hasonló időszakánál. A FÁK-tagállamokban 16,1 százalékos (dollárban kifejezve 5,5 százalékos) volt a növekedés, ezen belül Oroszországban rubelben számítva 7,7 százalékos, euróban mérve pedig 9,1 százalékos volt a bővülés. Ukrajnában dollárban mérve 24,7 százalékkal emelkedett a gyógyszercég forgalma, míg az egyéb FÁK-köztársaságokban 19,8 százalékos volt a javulás. Az Európai Unióban 5,2 százalékkal nőttek a cég eladásai, ami elsősorban az EU9-régiónak és Lengyelországnak volt köszönhető. Az Egyesült Államokban dollárban számolva 34,8 százalékos volt a társaság bevételcsökkenése.
Beke Károly
mfor.hu