3p

Közös erővel próbálják megelőzni az olajfúrótornyok balesete okozta környezeti katasztrófákat a legnagyobb olajipari konszernek. Közös vállalatuk olyan új biztonsági rendszert dolgoz majd ki, amellyel fel lehet fogni a tengerfenékről kiáramló olajat. Érdekesség, hogy a Mexikói-öbölbeli tragédia felelőse, a BP nincs benne a szövetségben. Mfor.hu háttér.

Közös vállalatot hoztak létre a világ legnagyobb olajipari konszernjei, az amerikai Exxon-Mobil, a Chevron és a Conoco-Philips, valamint az angol-holland Dutch Shell annak érdekében, hogy a jövőben meg lehessen előzni a Mexikói-öbölben történt olajszennyeződéshez hasonló katasztrófákat.

Gyors megoldás a bajra

A közös cég egymilliárd dollárból olyan biztonsági rendszert fejleszt ki, amely felfogja és a felszínen tartózkodó hajók tározóiba vezeti a fúrótornyok esetleges balesetei miatt a tengerbe kerülő olajat. A tervek szerint a rendszer naponta több mint 100 ezer hordó olaj begyűjtésére lesz képes és háromezer méter mélységig be lehet vetni. Összehasonlításul: a Mexikói-öbölben ennél kevesebb, napi mintegy 60 ezer hordó olaj került a vízbe 1500 méter mélyen.

A rendszer másik nagy előnye a gyorsaság - a jelenlegi elképzelések szerint ugyanis már a baleset után 24 órával alkalmazni tudják. Ez hatalmas előrelépés ahhoz képest, hogy a BP - amely nem tagja az új szövetségnek - több hónapig próbálkozott az olajszivárgás elállításával, július közepéig sikertelenül.

Lobbi a fúrásokért

A mostani összefogás további célja természetesen, hogy kiengesztelje a katasztrófa környezetpusztító hatása láttán igen ellenségessé vált közhangulatot. "A politikának és a nyilvánosságnak bíznia kell bennünk ahhoz, hogy ismét végezhessük a munkánkat” - mondta a New York Times-nak Rex Tillerson.

Az Exxon igazgatóságának elnöke ezzel minden bizonnyal arra célzott, hogy a katasztrófa miatt az Egyesült Államok időlegesen leállíttatta a mélytengeri fúrásokat a Mexikói-öbölben. Az olajipari cégek ennek mihamarabbi feloldását remélik - összefogásuk tehát a lobbitevékenység része.

Mint ismert, a Deepwater Horizon nevű olajfúró torony április 22-én süllyedt el - a tornyot a svájci Transocean nevű cég üzemeltette, a fúráshoz fűződő jogokkal azonban a BP rendelkezik. Azóta több száz millió liter nyersolaj jutott a Mexikói-öbölbe, ami az Egyesült Államok történetének legnagyobb környezeti katasztrófáját okozta. Az  olajfolt július elején elérte Texas partjait is, azaz már minden, az öbölben partszakasszal rendelkező amerikai tagállam saját bőrén érzi a katasztrófa környezetpusztító hatását.

Az olajömlést végül július közepén állították el (bár szivárgásokról azóta is érkeznek hírek - a szerk.), egy úgynevezett olajfogó sapka segítségével. A végleges megoldást a katasztrófa helyszínén végzendő, július végére-augusztus elejére tervezett tehermentesítő fúrásoktól reméli a BP. Ezek segítségével gyakorlatilag elapasztják a problémás olajforrást, amelyet a biztonság kedvéért felülről iszappal szigetelnek majd le.

70 milliárdos költség


A BP legutóbbi közlése szerint eddig mintegy 4 milliárd dollárt költött a katasztrófa elhárítására: ebben a szivárgás megállítására indított műveletek, az olajfolt terjedése elleni védekezés és a szennyezés felszámolásának költségei, valamint az érintett amerikai szövetségi államoknak nyújtott anyagi segítség és a kártérítésre fordított összegek vannak benne. 

A végső számla azonban jóval nagyobb lesz ennél: a katasztrófa elhárításának teljes költsége elérheti a 70 milliárd dollárt.

W. B.

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!