8000 pont alatt zárt szerdán a Dow, a S&P 500 is ötéves mélypontra esett vissza. A vártnál nagyobb mértékben csökkenő infláció sem hozta meg a befektetők kedvét a vásárláshoz, arra ugyanis fel lehetett készülni, hogy az olajár zuhanása miatt meredeken csökken majd az infláció. A kereskedés középpontjában inkább az autógyárakkal kapcsolatos félelmek voltak, ugyanis még mindig nem tisztázott, kapnak-e állami mentőcsomagot.
A Dow Jones ipari index 5,07 százalékos esés után 7997 ponton zárta a szerdai napot, míg a Standard & Poor's 500 6,12 százalékos esés után 806 pontig esett, mindkét index esetében több mint ötéves mélypontot jelent ez, hiszen utoljára 2003 márciusában voltak ilyen alacsonyan a mutatók. A technológiai szektort reprezentáló Nasdaq index 6,53 százalékot veszített szerdán, így 1386 pontig esett az értéke.
Annak volt köszönhető, hogy szerdán ismét a kereskedés utolsó részében gyorsult fel az esés, hogy a Fed nem sokkal korábban jelentette meg előrejelzését, mely negatív képet festett az amerikai gazdaságról. Újabban attól félnek a gazdasági szereplők, hogy a recesszió annyira elhúzódhat, hogy a kormány képtelen lesz megmenteni a bajba jutott autógyártókat.
A Fed szerdán este közölte legutóbbi kamatdöntő ülésének jegyzőkönyvét, melyben az idei évre és 2009-re is csökkenő gazdasági aktivitással számolnak a jegybank szakemberei. A tavaly októberi csúcsponthoz képest a hitelválság következtében már 6690 milliárd dollárt buktak az amerikai befektetők a statisztikák szerint, az utóbbi hetekre pedig a megnyugvás mellett a nagy volatilitás volt jellemző a tőzsdéken.
Egyelőre az elemzők sem látják azt, hogy mitől változik néha percenként a hangulat, miért kezdenek újra vásárolni a befektetők. A szakemberek szerint az lenne a természetes, hogy továbbra is távol maradjanak a részvénypiacoktól, hiszen a pénzügyi válság nem oldódott meg az utóbbi néhány hétben.
A befektetők félelmei egyre erősebbek azzal kapcsolatban, hogy a három nagy detroiti autógyártó - a General Motors, a Ford és a Chrysler - nem kapják meg a kért 25 milliárd dolláros állami segítséget. A hírek szerint a demokraták a korábban elfogadott 700 milliárd dolláros pénzügyi mentőcsomag egy részét használnák fel az autóipar megmentésére, a republikánusok azonban ezt nem támogatják, Henry Paulson pénzügyminiszter elutasított egy ilyen megoldást. Az autógyártók bedőlése az egész amerikai gazdaságot negatívan érintené, hiszen milliók munkája kerülne veszélybe a beszállítói láncban.
A Ford-részvények szerdán 25 százalékot veszítettek értékükből, így már csak 1,26 dollárt értek, holott tavaly még 8,79 dollár is volt az árfolyamuk. A General Motors 9,7 százalékkal lett olcsóbb szerda estére, már csak 2,79 dollárba kerültek a papírok a tőzsdén.
Sok elemző arra számít, hogy a szerdai újabb zuhanás már az év végi rallyt készíti elő a piacon, így nem lenne meglepő, ha a hét utolsó két napján egy komolyabb emelkedés jönne.