4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A hivatalos egyeztetések megkezdésével egyidőben jött ki friss elemzésével a bank, melyben az elemzők kizártnak tartják, hogy gyors megállapodás szülessen, sőt szerintük valószínűbb, hogy egyáltalán nem lesz hitelszerződés. Ugyanis szerintük csak akkor lesz érdekében a kormánynak megállapodni, ha anélkül csődbe mennénk.

Mik lehetnek a tárgyalási étlapon?

"A tárgyalások előtt az egyes szereplők, az IMF, az EU és a magyar kormány motivációját és tárgyalási stratégiáját érdemes megvizsgálni, azonban komoly nehézséget okoz, hogy nem csak nyílt lapokkal játszanak" - olvasható a Raiffeisen Bank hétfő este kiadott harmadik negyedéves elemzésében. Az elemzők szerint igaz ugyan, hogy a magyar gazdaságpolitika az utóbbi években számos olyan intézkedést meghozott, melyek összhangban vannak azokkal az igényekkel, melyeket a nemzetközi szervezetek Magyarországgal szemben korábban megfogalmaztak. Ezek közé tartozik a válságadók kivezetése, illetve a bankadó megfelezése; a jövedéki adó megemelése; az alacsony képzettségűek, a fiatalok és idősebbek, valamint a gyerekes anyák foglalkoztatásának könnyítése. "Mindazonáltal az éremnek két oldala van, és még ha vannak is üdvözölt változtatások a hazai gazdaságpolitikában, meglátásunk szerint nem teljesen elégedettek Washingtonban és Brüsszelben a magyar kormány tevékenységével" - olvasható a dokumentumban.

Az IMF és az EU lehetséges kívánságlistáját megvizsgálva a Raiffeisen elemzői szerint alig találni olyan pontot, melyet a magyar kormány kapásból elutasítana, ezek közé talán az energiaszektor részleges privatizálása és az ingatlanadó bevezetése tartozhatnak. Ennek ellenére szerintük számos probléma áll a megegyezés útjába, például a nemzetközi szervezetek vélhetően nem lesznek elégedettek maradéktalanul a Költségvetési Tanács megerősítésére tett intézkedésekkel. Emellett a kormány behozott olyan új adókat, mint például a pénzügyi tranzakciós illeték vagy a telefonadó, melyekkel lényegében tartóssá teszi a korábbi különadókat - hangsúlyozzák a Raiffeisen szakemberei. A fentiek mellett szerintük problémás lehet, hogy hiányzik a látszata annak, hogy a magyar gazdaságpolitika hosszútávon megnyugtató válaszokat adna a költségvetési kihívásokra, bizonytalanság van a tartósan alacsony hiánypálya biztosítását illetően.

Költség/haszon elemzés a kormány asztalán

"Egyértelmű üzenet, hogy a kormány nem kér olyan programból, amelyet Washingtonból vagy Brüsszelből diktálnak, a saját gazdaságpolitikai programját akarja továbbvinni, amire szüksége van, az kizárólag a készenléti hitelkeretet. Márpedig egyelőre erre a típusú együttműködésre nem mutatkozik hajlandóság a nemzetközi szervezetek részéről" - vázolják fel a helyzetet az elemzők.

A bank szakemberei szerint az már látszik, hogy a kormányt is zavarja, hogy csak drágán tud pénzt szerezni a piacokról, és ráadásul a kiszámíthatatlan európai helyzet miatt fel kell készülni a piaci források ideiglenes elakadására, további drágulására is. Jobban szeretne a kormány egy olyan helyzetet, amikor olcsóbban és biztosabban juthat pénzhez, és ha problémák adódnának a piacokon, akkor sem kerülne bajba. Továbbá azt is szeretné a kormány, ha a gazdaságpolitikáját nem kellene változtatni, de ha mégis, akkor éppen csak egy kicsit, amit még politikailag könnyebben el tud adni a választóknak.

Az elemzők szerint ha mégis eljön a pénzügyi Armageddon, komolyan veszélybe sodródik a magyar állam fizetőképessége a piaci források elapadása miatt, akkor már akár a kormány is hajlandó lenne arra, hogy a hitelmegállapodás érdekében belemenjen gazdaságpolitikai kompromisszumokba. "A kormányzati politikusok fejében egy politikai költség/haszon elemzés zajlik. Ameddig nagyobb a politikai költsége (gazdaságpolitika áldozatok, a szuverenitás feladása) a hitel-megállapodásnak, mint a haszna (stabilizálódó pénzügyi piacok, olcsóbb adósságmegújítás), addig nincs szükség rá. Ha ez megváltozik, és a megállapodásnak nagyobb lesz a politikai haszna (mert nélküle a csőd szélére sodródnánk), mint a költsége, akkor pedig meg kell egyezni" - vélik a Raiffeisen elemzői.

A bank szakemberei szerint az elmúlt nyolc hónap egyik tanulsága, hogy a forintban történő adósságmegújításra folyamatosan lehetőség van, igaz, meglehetősen drágán. Az IMF-tárgyalások hiányában meg sem próbáltunk kilépni a piacra devizakötvénnyel, most az egyeztetések megindulásával viszont ismét előtérbe kerülhet ez a téma. Szerintük van arra esély, hogy a tárgyalások alatt a piacról devizahitelt szerezzünk.

"A tárgyalások elhúzódnak. A gyors megállapodás tehát kizárt, sőt valójában a politikai költség/haszon elemzés alapján valószínűbb az, hogy egyáltalán nem kerül sor rá" - összegzik elemzésükben a Raiffeisen Bank szakértői.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!