9p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A világ vezető tényezői, így az USA és az EU belátták, hogy ÁLLAMI BEAVATKOZÁS NÉLKÜL a jelenlegi globális rendszer nem tartható fenn. Hogy ez most államosítást jelent-e, vagy csupán diszkrét állami beavatkozást? Az ellenőrzés szigorítását vagy megszorításokat és a monetáris eszközök alkalmazását? Erre a kérdésre vár választ a világ, erről folynak a tanácskozások a nemzetközi gazdasági és politikai színtéren.

A világ vezető tényezői, így az USA és az EU belátták, hogy ÁLLAMI BEAVATKOZÁS NÉLKÜL a jelenlegi globális rendszer nem tartható fenn. Hogy ez most államosítást jelent-e, vagy csupán diszkrét állami beavatkozást? Az ellenőrzés szigorítását vagy megszorításokat és a monetáris eszközök alkalmazását? Erre a kérdésre vár választ a világ, erről folynak a tanácskozások a nemzetközi gazdasági és politikai színtéren.

A korlátlan szabadverseny, az egypólusú világ, az "amerikai típusú demokrácia" bukott-e meg? Vagy címkézős korunkban a szinonimaként működő neokon és neoliberális politika, talán csak a republikánus személyiségek, különösen a legutóbbi elnök, az ifjabb G.W.Bush végzete teljesült be McCain vereségében és Obama győzelmében?

A demokratáktól "baloldali értékek" erősödése (szociális háló és győzelemmel megpecsételt emberi jogok védelme - polgárjogi egyenlőség betetőzése) várható illetve következett be. A liberális felfogástól a centrista irányba húzó politika a jelenlegi válságban még nem előrelátható lépéseket és válaszokat indukálhat az új adminisztráció megoldásaiban.

A republikánusok legutóbbi nyolcéves kormányzása alatt a háborúk és buborékok korszakát élte meg a világ a politika illetve a gazdaság területén... Végletesen egy irányba indultak a folyamatok, miközben kiderült, hogy az EGYPÓLUSÚ VILÁG mítosz csupán. Nemcsak a tálibok és terroristák, de Putyin Oroszországa is más irányt szabhat az eseményeknek.

Az erősnek kedvező szabadverseny a gyengülő, eladósodott Amerikának, és az eladósodott állampolgárnak is a végzetévé válhat?

Miközben a bankok és alapok, a biztosítók és brókerek az egekig pofozták a profitot, a másodlagos, nem elsőrangú fizetőképességű adósok korlátlan meghitelezése kiverte a biztosítékot. Ráadásul olyan termékek jelentek meg a piacon, amelyek háttere egyre áttekinthetetlenebb lett. A jelzáloghitelekre értékpapírokat állítottak ki, ezeket hozzákeverték más instrumentumokhoz -miközben az amerikai átlagpolgárt költekezésre buzdították... A gazdaság azonban importfüggővé és kívülről finanszírozottá vált, talán a "kommunista" Kína lépett az első számú hitelező pozíciójába!

A jelzálog fogalmát amerikai szemmel másképpen kell szemléljük. A munkaerő, a lakosság mobilitása, költözési hajlandóság számunkra elképzelhetetlen. A munkahelyek keletkezése, területi és iparági elhelyezkedése városokat "teremthet" és azok "kihalását", elnéptelenedését válthatja ki. Tehát két tényező együtt hatása a munkahelyek megszűnése és a munkanélküliek fizetésképtelensége együtt okozta a hitelek bedőlését..
A bankok profitéhsége, a derivatív és tőkeáttétles termékek sokaságának felkínálása a piac számára a "gyors meggazdagodás" vízióját jelentette. Víziót, amely a pilótajátékhoz hasonlóan kifulladásra volt ítélve!

Az alapok felvették ezeket a termékeket és így Európa is megfertőződött. A válság, a növekedés, az eladósodás, a pénzbőség tarthatatlansága LEGALÁBB MÁSFÉL ÉVE ismert volt! Utalok arra, hogy a "magányos elkövetők" legendája nemcsak a politikai indíttatású merényletek tetszetős magyarázata lehet, hanem a szőnyeg alá söprés tudatos technikája...

A tőzsdei ciklusok a korábbi évtizedekben, sőt évszázados mértekben ismertek voltak. Tehát a hatalmas csúcsok után VISSZARENDEZŐDÉST, korrekciót is láthattak a változásokban az elemzők. A legutóbbi kisebb-nagyobb "válságok" argentin, dotkom, orosz válság illetve a 9/11 mind arra utaltak, hogy ciklikus jelenséggel állhatunk szemben. Az utóbbi hónapok kommunikációja is főleg arra terjedt ki, MIBEN KÜLÖNBÖZIK A HELYZET AZ 1929-33. ÉVI VILÁGVÁLSÁGTÓL!
Vagyis arról beszéltek, hogy ilyen mély szakadék, recesszió, stagnáló termelés és béna piacok CSAK TÚLTERMELÉSI és nem TÚLFOGYASZTÁSI környezetben jöhetnek létre.

Amikor a subprime papírok elértéktelenedtek és a bankok közötti bizalom megingott, az USA bankjai milliárdos bukásokkal kerültek szembe, egyeseket megmentett az állami beavatkozás, mások elsüllyedtek, jó esetben felvásárlásra kerültek... Brit, svájci - majd német bankok után egymás után rendültek meg belga és más uniós országokbeli hitelintézetek, és a szél viharos erővel közeledett! Például Ausztria kénytelen volt egyik bankjában részesedést szerezni, elsőbbségi részvények formájában.

Az amerikai kongresszus első olvasatban elutasította a mentőövet, majd gyorsan - némi változtatással - átment a szenátuson és lázas sietséggel a kongresszuson is... De néhány nap, akár néhány óra is elég volt... Előfordult, hogy bankok és érzékeny, világszerte elismert cégek nemcsak a könyveikben, de elsősorban a tőzsdén akár 80-90 százalékos veszteségeket szenvedtek el. És közben a fundamentális mutatók, a negatív növekedés kilátásai, a recesszió - infláció vagy stagfláció képében - a küszöbön álltak, illetve aludtak, hogy stílszerűen a hajléktalanokra utaljunk. Akik a hiteltörlesztés elmaradása, az árverezés réme miatt lehetetlen helyzetbe kerültek.

Ebben a helyzetben került sor az IMF, az Európai Unió és Világbank konzorciális hitelkeretére, amelyet a megtépázott tekintélyű Magyarország az elsők között kért és kapott meg. Az Izlandi helyzet, a korona és az ország leértékelődése után gyorsan jött a magyar bejelentés a tárgyalásokról! Talán elhamarkodottan?!

Megkezdődött - a sáv eltörlése után az egekig erősödő forint - és a legnagyobb magyar bank elleni spekulációs támadás, amelyek talán még nem is értek véget! A forint 260-270-es sávban történő stabilizálódást a 300 bázispontos alapkamat-emelés meghozta, azonban az OTP és több más papír "célárának" drasztikus csökkenése, a szuverén adósságunk leminősítése azt jelenti, hogy még távolról sem menekültünk meg a világ távoli pontjáról indult válság következményeitől.

Miért éppen Magyarország? A politikai-gazdasági instabilitás 2006. óta látható jeleit mutatta. A régió "éltanulója" az Unióhoz csatlakozott 10 új tagállam megítélésében egyre lejjebb csúszott!

Szomszédaink nemcsak az euró bevezetése tekintetében húztak, húznak el mellettünk. Az adórendszer, járulékrendszer, a külső befektetők pozitív diszkriminációja először a hazai munkaadókat és munkavállalókat sújtotta, majd kihathat a recessziós várakozások miatt finnyássá és óvatossá váló multik beruházásai és tőkekihelyezése is drasztikusan lecsökkenhet. A beszállítói lehetőségek zsugorodása, az aktív és fenntartható eredménnyel járó beruházások helyett választott, statikus eredménnyel járó prioritások nem sok jót ígérnek.

ÉS ITT VISSZAJUTUNK AZ ALAPOKHOZ, BANKOKHOZ, INGATLANOKHOZ és hitelekhez.

A magyar állam és lakosság devizában adósodtak el a legnagyobb mértékben...
Az alapok a leglikvidebb és korábban akkumulációra ajánlott FELTÖREKVŐ piaci likvid részvényeiktől szabadultak talán legelőször, hogy kisebb veszteségeket legyenek kénytelenek beismerni. A negatív növekedési várakozások és az optimista ingatlanbefektetések közötti negatív visszacsatolás a LEGBIZTONSÁGOSABBNAK hirdetett INGATLANALAPOKAT súlyosan érintette.. A hazai tőzsdét ugyan nem függesztették fel, ahogyan azt az orosz tőzsdékkel tették..azonban az ingatlanalapok felfüggesztésében követtük az európai pl. német gyakorlatot... a tőkekivonás vészes következményeinek kivédésére.

10 nap, mely megrengetheti a világot, vagy legalább a hazai befektetők bizalmát?

A kérdés távolról sem költői! Ha az ingatlanalapokból elvándorol a tőke - jó esetben kötvényekbe = állampapírokba - akkor mi állíthatná meg a részvényalapok összeomlását? Távolról sem olyan a befektetési kultúránk, de a külföldi befektetők és spekulánsok türelme sem, HOGY FIGYELEMBE VEGYÉK:
RÉSZVÉNYBE ÉS INGATLANBA TÖBBÉVES, akár tízéves vagy hosszabb TÁVLATOKBAN ÉRDEMES BEFEKTETNI és nem javasolt a mélyponton kiszállni!

Ilyenkor sutba vágják a tankönyveket, elbocsátják az elemzőket és alapkezelőket... A "főbűnöst" GREENSPAN személyében "megtalálták" és kinek-kinek megvan a "kedvenc brókere", pénzügyi tanácsadója, akit szidhat, akár becsmérelhet és most a józan ítélőképessége is elhagyja kis időre!

MIT TEHET ILYENKOR AZ ÁLLAM ÉS MIT TEHET A KISZOLGÁLTATOTT ÁLLAMPOLGÁR?
Mit tehet az amerikai állam, felvásárolja a bankok rossz papírjait, a Freddie Mac és a Fannie Mae egyébként is állami befolyás alatt álltak, állam által alapított és támogatott intézmények. Az osztrák állam elsőbbségi részvények fejében nyújtott segítséget. A magyar állam segítséget ajánlott 3 nagybanknak, az IMF-keretből. A világ minden táján, így az EU-ban is nagyobb állami ellenőrzést hirdettek meg a bankok, alapok tevékenysége felett. A PSZÁF - más országok ellenőrzési szerveihez hasonlóan felfüggesztette a legveszélyeztettebbnek látszó INGATLAN ALAPOK működését 10 napra.

Az Amerikai Egyesült Államok népe a változásra szavazott, a válság is, a befejezhetetlen háborúk is a várhatóan szociálisan érzékenyebb demokrata jelöltet emelik az elnöki székbe. MAGYARORSZÁG KORMÁNYA ÉS ELITJE a megoldásokat keresi, az állami befolyás növelése irányába mozdulhatnak az események a SZABADVERSENYES PRIVATIZÁLT GAZDASÁG válságának elhárítására...
Ugyanakkor sokan úgy látják éppen az állam túlterjeszkedése, a felduzzadt apparátus költségei, és kevéssé hatékony újraelosztás helyett az adók járulékok csökkentése, az adók átcsoportosítása (ÁFA irányába) és a társadalmi közmegegyezés vezethetnének eredményre...

A kilencvenes években a szociális hálót, a szociálisan érzékeny piacgazdaságot, netán a svéd modellt vártuk. Ehelyett kaptuk a drága államot, a megszorításokat, csomagokat és alig-alig volt néhány évünk fellélegezni, pedig a világméretű prosperitás idején megindult a gazdaság a növekedés és csökkenő adóterhek irányában.

Másfél-két év is eltelhet a választásokig... tehát ENNEK A PARLAMENTNEK KELL vélhetőleg MEGTALÁLNIA A VÁLASZOKAT!


Mit tehet az állampolgár? Elvárhatja, hogy azok, akik nem adóznak, akik a szürke vagy fekete gazdaságból élnek és nem is rosszul, rá legyenek szorítva az állampolgári kötelességük teljesítésére. A bérből-fizetésből élő adózók, elvárhatják az arányos teherviselést, a nyugdíjasok a korábbi teljesítményük elismerését, illetve a kisgyermekes családok, a gyermekeik révén a jövőt építők elvárhatják ennek az erkölcsi és anyagi elismerését!

AZ ÉLET NEM ÁLLHAT MEG A VÁLASZTÁSI CIKLUSOKNÁL, AZOKON ÁTÍVELŐ, TÁGABB HORIZONTÚ GAZDASÁG- ÉS NÉPESEDÉS POLITIKÁT JOGGAL ELVÁRHATUNK! A közösségi érdek elsőbbségét, a parciális egyéni érdekek fölé helyezését...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!