Sikerült a fél világot behülyíteni
Évek óta pletykáltak arról, hogy a tőzsdére léphet a világ legnagyobb közösségi oldala, azonban az első konkrét információk tavaly november végén szivárogtak ki. Akkor arról lehetett olvasni, hogy a cég a 100 milliárd dolláros piaci kapitalizációra hajt és 10 milliárd dollár értékben adna el részvényeket. Mostanra kiderült, hogy ezt is sikerült túlszárnyalni, hiszen összesen 16 milliárd dollár értékben bocsátanak ki papírokat, amivel ez lesz minden idők harmadik legnagyobb tőzsdei bevezetése (IPO). A részvények 38 dollárért találnak gazdára, amivel a piac 104 milliárd dollárra értékeli a teljes céget.
A részvényekkel magyar idő szerint délután fél hat kezdődött meg a kereskedés, bár eredetileg 5 órára volt kiírva a kereskedés megnyitása. A komoly érdeklődés miatt azt szinte biztosra lehetett venni, hogy komoly emelkedéssel kezdi meg karrierjét a cég, mivel akik nem tudtak az IPO keretében papírokhoz jutni, azok az első órákban a piacon fognak vásárolni. A kereskedés megindulása után azonnal 12 százalékot emelkedett a részvények árfolyama, mely 38-ról hirtelen 42 dollárra ugrott. Ezt követően 10 perc alatt 40 dollárra visszakorrigált az árfolyam. A kereskedés első percében egyébként 4,5 milliárd dolláros forgalmat generáltak a vevők a papírokkal.
A Marketwatch pénteken szavazást is indított arról, hogy az olvasók szerint hol fog nyitni a részvény. A legtöbben a 38-45 dollár közötti sávba várták, de majdnem ennyien 45 és 60 dollár közötti nyitóárat tartottak valószínűnek. Érdekesség, hogy nem sokkal voltak kevesebben azok, akik 38 dollár alatti kezdőárfolyamra szavaztak, vélhetően ők voltak azok, akiknek a hócipőjük tele volt az elmúlt hetek-hónapok médiafelhajtásával a Facebook körül.
Az utóbbi hetekben Magyarországon is egyre többen akartak Facebook-részvényt venni, hiszen a hazai és nemzetközi média orrba-szájba azt nyomta, mennyire várják a kibocsátást. Kezdetben több magyar brókercég is azzal kecsegtette az ügyfeleket, hogy náluk jegyezhető a papír, azonban mostanra a sajtóhírek szerint csak a Buda-Cash vállalja azt, hogy megpróbál néhány részvényt szerezni. A többi potenciális Facebook-tulajnak pedig marad a piacon való vásárlás a következő napokban.
A guruk többsége szkeptikus
A kisembereket a jelek szerint sikerült meggyőzni arról, hogy jó vétel a közösségi oldal, a nagy guruk azonban egyelőre erősen szkeptikusak a részvénnyel kapcsolatban. Warrenn Buffett, a világ egyik leggazdagabb embere például nyíltan kijelentette, hogy esze ágában sincs jegyezni a részvényekből. A hangulatot jól jelzi az is, hogy a közösségi oldal alapítói és korábbi tulajdonosai most rendre igyekeznek szabadulni részvényeiktől. A Goldman Sachs például már korábban beszállt, majd a napokban bejelentette, hogy a tőzsdére vezetéskor részvényeinek felét piacra dobja.
A szakértők többsége egyelőre azért ódzkodik, mert nem lehet látni azt, hol fog ebből az üzleti modellből komoly bevételt és profitot elérni a cég. Tavaly a Facebook 845 millió aktív felhasználót, 100 milliárd „barátságot”, 3,7 milliárd dollár bevételt és kereken 1 milliárd dollár profitot tudott felmutatni. Ezek a számok felhasználónként évente átlagosan 4,38 dollár bevételt jelentenek.
Vagyis egyelőre nem látni azt, mennyire lesz lufi a Facebook-sztori és mennyire sikerül valódi értéket felmutatni. Az mindenesetre árulkodó, hogy a cég legfontosabb partnerei egyelőre nem tudtak komoly eredményt felmutatni: a legnépszerűbb Facebook-játékokat készítő Zynga például az első negyedévben 85,4 millió dolláros, részvényenként 12 centes veszteséget ért el, ami így is jobb volt a várakozásoknál.
Tényleg túl van árazva?
A fenti aggályok miatt sokan úgy gondolják, hogy eltúlzott a részvények 38 dolláros bevezetési árfolyama, hiszen az éves profit százszorosa lesz a piaci kapitalizáció. A Forbes áprilisban közölt listája szerint 104 milliárd dolláros értékével a Facebook a világ ötvenedik legértékesebb cége lesz, olyan vállalatokat előz majd meg, mint például az Unilever, a Pepsi, a McDonald's vagy a Siemens. A Nike, az E.On és a Barclays pedig nagyjából fele annyira értékes, mint a Facebook.
Érdemes összehasonlítani a Facebookkal "egy súlycsoportban" lévő cégek bevételeit és profitját a közösségi oldaléval. A közel hasonló mértékű Citigroup például tavaly 102,6 milliárdos árbevétel mellett 11,1 milliárdos profitot ért el, míg a McDonald's 5,5 milliárdos nyereségéhez 27 milliárdos forgalom társult, de piaci kapitalizációja így is alacsonyabb, mint a 3,7 milliárd dolláros bevételű Facebooké.
Beke Károly
mfor.hu