Az új szabályozás értelmében az autógyáraknak 2026-ig évente 1,5 százalékkal kell növelniük új autóállományaik üzemanyag-hatékonyságát. Az Obama-kormányzat normája szerint a gyártóknak ugyanezen időszakra évi 5 százalékkal kellett volna hatékonyabbá tenniük a gépkocsik károsanyag-kibocsátását.
Elaine Chao szövetségi közlekedési miniszter a döntés bejelentésekor azt hangoztatta, hogy az új rendelkezéssel mind az autógyártók, mind az új autót vásárolni szándékozó amerikaiak jól járnak. Az autógyárak - a kormányzat számításai szerint - mintegy 100 milliárd dollárt takaríthatnak meg, elemzők pedig arra számítanak, hogy csökken majd az új gépkocsik ára.
Demokrata politikusok és környezetvédő szervezetek bírálták a döntést, arra figyelmeztetve, hogy megugrik majd az üvegházhatást kiváltó káros anyagok, azaz a kipufogógázok kibocsátása.
A lehető legrosszabbkor
Nancy Pelosi demokrata párti házelnök szerint a kormányzat döntése árt a köz egészségének, és veszélybe sodorja az amerikai gazdasági biztonságot is.
"A kormányzat üzemanyagnormákra vonatkozó tudományellenes döntése nyomán óriási mennyiségű szennyező anyag jut a levegőbe, és pont a lehető legrosszabbkor" - mondta Pelosi, utalva az új típusú koronavírus járványára is.
Összefogtak az autógyárak
A miniszter bejelentése után az első kommentárok azt jósolják, hogy egyes tagállamok bírósági úton támadják meg a döntést. Tavaly nyáron, amikor a Trump-adminisztráció megkezdte a környezetvédelmi intézkedések korlátozásainak enyhítését, Kalifornia vezetői titokban megegyeztek négy nagy autógyártó céggel (BMW, Ford, Honda, Volkswagen) arról, hogy a gyártók önként vállalják a jelenlegi kibocsátási normák fenntartását. Ehhez az egyezséghez akkor 12 másik tagállam is csatlakozott.