Marketing audit – marketing tanácsadás
Miből áll egy marketing audit?
Összeszedtem azokat a nagy egységeket, amiket érdemes átnézni egy audit során.
- Stratégia
Megfelelően megvannak határozva az elérendő célok, ki van találva egy út, amin végig vezetik a látogatót, hogy a folyamat végén ügyfél vagy vásárló váljon belőle? - A honlap kiszolgálja-e a meghatározott célokat?
Tartalmilag és technikailag megfelel a honlap a szakmai elvárható szintnek? - Mérhetők-e a meghatározott célok?
Helyesen vannak meghatározva a célok, amik tudatában döntéseket lehet hozni. Ezek a célok mérhetők? - A megfelelő marketingeszközök vannak-e használva?
Van olyan, amit érdemes lenne még használni, vagy esetleg olyan, amit el kéne hagyni? - Az egyes használatban lévő marketingeszközök vizsgálata
Végig kell menni az összes használatban lévő marketingeszközön és azokat tételesen megvizsgálni. Az esetleges hiányosságokat pótolni. - Javaslattétel
Ha megtörtént a vizsgálat, javaslattétel azoknak a dolgoknak a változtatására, amik növelni tudják a vásárlás számot vagy ügyfélszerzést.
Példaként bővebben leírom az 5. pontban említett, az „egyes marketingeszköznél” milyen alap dolgokat lehet vizsgálni, ami befolyással van a kampány hatékonyságára.
Egy facebook hirdetés auditjánál a következő főbb dolgokat mindenképpen érdemes megvizsgálni:
- Célcsoport megfelelő meghatározása és beállítása.
Olyanokat érdemes nézni, hogy nincs-e nagy átfedés a célcsoportoknál az egyes kampányelemek célzásánál. - Kizárások helyes megtervezése.
- Megfelelő konverziós pontokra van optimalizálva a kampány?
- A célnak megfelelő-e a kampányszerkezet.
- A megfelelő kampány típusok vannak használva?
- Megfelelőek-e a technikai beállítások (pixel, konverziós API…stb).
- A megfelelő tényezők vannak-e tesztelve, illetve a helyes mérőszámok vannak-e meghatározva, ami megmutatja a kampány eredményességét.
- A hirdetések kreatívjai a szakmai szabályrendszernek megfelelnek?
- Helyes-e a kampányban az egyes elemekre allokált összeg meghatározása?
Az audit eredménye, kinek éri meg?
Ha a cégen belül a marketingesnek van olyan gyakorlati tudása, hogy a javasolt dolgokat meg tudja valósítani, akkor mindenképp érdemes egy audittal friss látásmódot vinni a cég marketinges folyamataiba. Egy friss szem gyakran talál olyan hiányosságokat, a folyamatokban, amit belülről nem vesz észre senki, aki az adott cégben dolgozik.
A cikk szerzője:
Kardos András – Online marketing szakértő. A Kardos-onlinemarketing tulajdonosa
További üzleti témájú írások az Üzleti magazin oldalán.