7 milliárd jüan, vagyis 1 milliárd dollár felett volt az első negyedévben a kínai mobiltelefon gyártó óriás, a Xiaomi vesztesége. A hír azért érintheti különösen érzékenyen a befektetőket, mert a vállalat részvénykibocsátásra készül a közeljövőben. Hozzá kell tenni, hogy a társaság 2017-es éve is csapnivalóan alakult, ha csak a nyerség, illetve a Xiaomi esetében veszteség sort nézzük. A múlt évben ugyanis hiába növekedett látványosan a társaság, 43 milliárd jüan veszteséget szenvedtek el.
A vállalat eredménye jelenleg abból a szempontból érdekes, mert úgy tűnik az év legnagyobb részvénykibocsátását hajtja végre a Xiaomi, a várakozások szerint 10 milliárd dollár friss tőkéhez juthat.
A Xiaomit gyakran nevezik az Apple kínai megfelelőjének. A cég bevétele 2017-ben 114,6 milliárd jüan (kb. 18 milliárd dollár), ami az előző évihez képest 68 százalékos növekedést jelent. A 2017-es bevétel mintegy 70 százaléka az okostelefon-üzletágból származott, de az utóbbi években dinamikusan nőtt az IoT (Internet of Things) és az internetes szolgáltatások szegmense, jelentősen enyhítve a cég egylábon való állását. A Xiaomi több új termékkategóriában is megjelent, így többek között az okos TV-k, a laptopok, a hangszórók, a smart routerek és a fitness-karkötők piacán is.
A Xiaomi a 4. legnagyobb okostelefon-gyártó a világon. Bevételének 28 százaléka Kínán kívülről származik, és ez az arány nőni fog, ahogy a cég a szomszédos országokban teret hódít. A Xiaomi az okostelefonok globális piacának növekedését évi 5,5 százalékra teszi az IPO kapcsán beadott dokumentumban, míg az IoT piacán a várható növekedési ráta 20 százalék körüli. Ha a cég magas piaci érték mellett kíván kibocsátani, akkor azt csak az 5,5 százaléknál nagyobb növekedési ütemmel tudná alátámasztani.
A társaság üzletmenetének leginkább kérdéses része a cash flow. A kumulatív cash-flow épp, hogy pozitív volt 2015 és 2017 között. De egy agresszív befektetési terv nagy fokú finanszírozást igényel, és ha a Xiaominak sikerül 10 milliárd dollárt gyűjtenie az IPO-ból, az komoly fegyvertény lenne, amely pénzügyileg megalapozná a feltörekvő piacokon való terjeszkedést. Ezzel jó eséllyel megnyílna az út, hogy a Xiaomi legyen a harmadik okostelefon-gyártó óriás, a Samsung és az Apple mellett.