A másfél évtizede halogatott projekt mögött széles egyetértésben áll a főváros és a kerületi önkormányzat, valamint a kormány, amely 1,5 milliárd forinttal megtolta a kivitelezést, igaz, a Gellért-hegyi park korszerűsítését is elvárja. A teljes beruházási összegről továbbra sincs hivatalos adat, korábban, mintegy bő két éve még 5 milliárd forintról szóltak a hírek, ahogy ezt lapunk is megírta. Ám a végösszeg bőven feljebb is mehet, hiszen mind az építőanyagok ára, mind a munkaerő díja folyamatosan drágult az elmúlt két-három évben. Az építőipari szövetségek és a legnagyobb kivitelezők 25-40 százalékos emelkedésről nyilatkoztak. A sok importanyag ára eleve felfelé kúszik a romló euró-forint árfolyam miatt - ezt már mi tesszük hozzá.
Hiába támogatja azonban teljes mellszélességgel a beruházást a kormány és az érintett önkormányzatok, még hónapokig eltarthat, míg lezárul az engedélyezési eljárás. Ráadásul aktualizálni kell a főváros és a projektcég között még 2009-ben megkötött szerződést. Ha ezek megtörténnek, csak akkor adhatja a főváros birtokba a területet a kivitelezés céljára, s ezután még a régészeti feltárások végére is várni kell.
A régészek az infrastrukturális és ingatlanberuházásoknál általában 4-6 hónapot dolgoznak, de ha fontos leletre bukkannak, akkor ez az idő még növekedhet. Emiatt lehetnek még jogviták is. A kivitelezés várhatóan 14-15 hónapot vesz igénybe – mondta a fővárosi önkormányzat az általa felügyelt Budapesti Közlekedési Központon (BKK) keresztül még 2019-ben a G7-nek. Műszaki szakértői forrásaink szerint ez az időtáv reálisnak tűnik, így ha ősszel mégis belevághatnak, akkor 2022 tavaszán-nyarán akár utazhatunk is a siklón.
A fővárosi székhelyű Sikló-Beruházó Kft. 2008-ban kezdte meg a működését projektcégként, alapításának célja a Gellért-hegyi sikló tervezése és megépítése volt. A magyar befektetői érdekeltségbe tartozó társaság 75 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Gellérthegyi Sikló Kft.-ben, amelyben további 25 százalék feletti arányban a BKK a tulajdonos. A projekttársaság közvetlenül felel majd a beruházás megvalósításáért. Érdekes fejlemény, hogy idén május végén kisebbségi tulajdonosként megjelent a cégben Kreinbacher József pezsgőmilliárdos nagyvállalkozó, a Gellért Hill Experience Kft. egyszemélyes gazdája.
A kormány a hegyoldal parkjának rendbetételét is elvárja a projektcégtől. Nem tudni viszont, hogy hol tart a Citadella felújítása-átalakítása, új végleges funkciójának kitalálása. Szakértők szerint csak ezzel lenne teljes a Gellért-hegy egésznek megújítása, aminek csupán az egyik eleme a felvonó megépítése.
Ha valóban megépül az új szerkezet és rendezik a környéket, akkor teljesen eltűnhetnek a turistabuszok, márpedig ezekből a főszezonban naponta több mint 300 fordult meg a járvány előtti években. Bató Csaba, a Sikló-Beruházó Kft. ügyvezetője szerint az előkészületek részeként a területileg illetékes kerületi önkormányzat által megfogalmazott környezetvédelmi elvárásokat is teljes mértékben integrálni fogják a korábbi műszaki tervekbe.
A tervek szerint a sikló bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni. A felvonó az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon a föld alatt fog közlekedni, majd innen már egy, a domborzati viszonyok függvényében változó magasságú hídszerkezeten a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó, felső állomásig.