TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST, TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


		
	
	


	
	

Kilőtt a Gellert-hegyi sikló ügye, a beruházó szerint felgyorsultak az előkészületek, de azt nem tudni, mikor fejezhetik be a még el sem kezdett építkezést. Az engedélyeztetés és más eljárások miatt vélhetően csak jövőre kezdődhet a kivitelezés, így az átadás legkorábban 2022-ben reális.

A másfél évtizede halogatott projekt mögött széles egyetértésben áll a főváros és a kerületi önkormányzat, valamint a kormány, amely 1,5 milliárd forinttal megtolta a kivitelezést, igaz, a Gellért-hegyi park korszerűsítését is elvárja. A teljes beruházási összegről továbbra sincs hivatalos adat, korábban, mintegy bő két éve még 5 milliárd forintról szóltak a hírek, ahogy ezt lapunk is megírta. Ám a végösszeg bőven feljebb is mehet, hiszen mind az építőanyagok ára, mind a munkaerő díja folyamatosan drágult az elmúlt két-három évben. Az építőipari szövetségek és a legnagyobb kivitelezők 25-40 százalékos emelkedésről nyilatkoztak. A sok importanyag ára eleve felfelé kúszik a romló euró-forint árfolyam miatt - ezt már mi tesszük hozzá.

Hiába támogatja azonban teljes mellszélességgel a beruházást a kormány és az érintett önkormányzatok, még hónapokig eltarthat, míg lezárul az engedélyezési eljárás. Ráadásul aktualizálni kell a főváros és a projektcég között még 2009-ben megkötött szerződést. Ha ezek megtörténnek, csak akkor adhatja a főváros birtokba a területet a kivitelezés céljára, s ezután még a régészeti feltárások végére is várni kell.

A régészek az infrastrukturális és ingatlanberuházásoknál általában 4-6 hónapot dolgoznak, de ha fontos leletre bukkannak, akkor ez az idő még növekedhet. Emiatt lehetnek még jogviták is. A kivitelezés várhatóan 14-15 hónapot vesz igénybe – mondta a fővárosi önkormányzat az általa felügyelt Budapesti Közlekedési Központon (BKK) keresztül még 2019-ben a G7-nek.  Műszaki szakértői forrásaink szerint ez az időtáv reálisnak tűnik, így ha ősszel mégis belevághatnak, akkor 2022 tavaszán-nyarán akár utazhatunk is a siklón.

A fővárosi székhelyű Sikló-Beruházó Kft. 2008-ban kezdte meg a működését projektcégként, alapításának célja a Gellért-hegyi sikló tervezése és megépítése volt. A magyar befektetői érdekeltségbe tartozó társaság 75 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Gellérthegyi Sikló Kft.-ben, amelyben további 25 százalék feletti arányban a BKK a tulajdonos. A projekttársaság közvetlenül felel majd a beruházás megvalósításáért. Érdekes fejlemény, hogy idén május végén kisebbségi tulajdonosként megjelent a cégben Kreinbacher József pezsgőmilliárdos nagyvállalkozó, a Gellért Hill Experience Kft. egyszemélyes gazdája.

A kormány a hegyoldal parkjának rendbetételét is elvárja a projektcégtől. Nem tudni viszont, hogy hol tart a Citadella felújítása-átalakítása, új végleges funkciójának kitalálása. Szakértők szerint csak ezzel lenne teljes a Gellért-hegy egésznek megújítása, aminek csupán az egyik eleme a felvonó megépítése.

Ha valóban megépül az új szerkezet és rendezik a környéket, akkor teljesen eltűnhetnek a turistabuszok, márpedig ezekből a főszezonban naponta több mint 300 fordult meg a járvány előtti években. Bató Csaba, a Sikló-Beruházó Kft. ügyvezetője szerint az előkészületek részeként a területileg illetékes kerületi önkormányzat által megfogalmazott környezetvédelmi elvárásokat is teljes mértékben integrálni fogják a korábbi műszaki tervekbe.

A tervek szerint a sikló bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni. A felvonó az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon a föld alatt fog közlekedni, majd innen már egy, a domborzati viszonyok függvényében változó magasságú hídszerkezeten a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó, felső állomásig.

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi törlesztőrészletekre számíthatsz, ha másfél millió forintra van szükséged:

Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 253 forintos törlesztőrészlet mellett lehet a tiéd 60 hónapos futamidővel. A THM-plafon miatt ezt az összeget 2021. januártól kell fizetni, év végéig 28 410 forint a havi törlesztőrészlet. Az Erste Banknál az induló törlesztőrészlet 28 721 Ft, majd 2021. januártól 32 355 forint, míg a Cetelemnél 28 721 forint a kezdő törlesztőrészlet, később pedig 32 643 forint. Másfajta kölcsönt keresel? Ez a kalkulátor segíthet megtalálni azt a hitelt, amit keresel.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

Az mfor.hu hiteles, megbízható és egyedi információt kínál, most, a válság alatt, és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes hírekkel es elemzésekkel segítjük a mindennapi tájékozódást, a gazdasági döntéseket. Ez rengeteg időt, utánajárást, ellenőrzést igényel, ami sok pénzbe is kerül - ezért kérjük az Ön segítségét. Kérjük, TÁMOGASSA a független, tényeken alapuló minőségi újságírást, a klasszikus független angolszász újságírói hagyomány folytatását, ahol a tények és a vélemények nem keverednek.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és az Mfor kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon végéig, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait.