4p

Kilőtt a Gellert-hegyi sikló ügye, a beruházó szerint felgyorsultak az előkészületek, de azt nem tudni, mikor fejezhetik be a még el sem kezdett építkezést. Az engedélyeztetés és más eljárások miatt vélhetően csak jövőre kezdődhet a kivitelezés, így az átadás legkorábban 2022-ben reális.

A másfél évtizede halogatott projekt mögött széles egyetértésben áll a főváros és a kerületi önkormányzat, valamint a kormány, amely 1,5 milliárd forinttal megtolta a kivitelezést, igaz, a Gellért-hegyi park korszerűsítését is elvárja. A teljes beruházási összegről továbbra sincs hivatalos adat, korábban, mintegy bő két éve még 5 milliárd forintról szóltak a hírek, ahogy ezt lapunk is megírta. Ám a végösszeg bőven feljebb is mehet, hiszen mind az építőanyagok ára, mind a munkaerő díja folyamatosan drágult az elmúlt két-három évben. Az építőipari szövetségek és a legnagyobb kivitelezők 25-40 százalékos emelkedésről nyilatkoztak. A sok importanyag ára eleve felfelé kúszik a romló euró-forint árfolyam miatt - ezt már mi tesszük hozzá.

Hiába támogatja azonban teljes mellszélességgel a beruházást a kormány és az érintett önkormányzatok, még hónapokig eltarthat, míg lezárul az engedélyezési eljárás. Ráadásul aktualizálni kell a főváros és a projektcég között még 2009-ben megkötött szerződést. Ha ezek megtörténnek, csak akkor adhatja a főváros birtokba a területet a kivitelezés céljára, s ezután még a régészeti feltárások végére is várni kell.

A régészek az infrastrukturális és ingatlanberuházásoknál általában 4-6 hónapot dolgoznak, de ha fontos leletre bukkannak, akkor ez az idő még növekedhet. Emiatt lehetnek még jogviták is. A kivitelezés várhatóan 14-15 hónapot vesz igénybe – mondta a fővárosi önkormányzat az általa felügyelt Budapesti Közlekedési Központon (BKK) keresztül még 2019-ben a G7-nek.  Műszaki szakértői forrásaink szerint ez az időtáv reálisnak tűnik, így ha ősszel mégis belevághatnak, akkor 2022 tavaszán-nyarán akár utazhatunk is a siklón.

A fővárosi székhelyű Sikló-Beruházó Kft. 2008-ban kezdte meg a működését projektcégként, alapításának célja a Gellért-hegyi sikló tervezése és megépítése volt. A magyar befektetői érdekeltségbe tartozó társaság 75 százalékos tulajdonrésszel rendelkezik a Gellérthegyi Sikló Kft.-ben, amelyben további 25 százalék feletti arányban a BKK a tulajdonos. A projekttársaság közvetlenül felel majd a beruházás megvalósításáért. Érdekes fejlemény, hogy idén május végén kisebbségi tulajdonosként megjelent a cégben Kreinbacher József pezsgőmilliárdos nagyvállalkozó, a Gellért Hill Experience Kft. egyszemélyes gazdája.

A kormány a hegyoldal parkjának rendbetételét is elvárja a projektcégtől. Nem tudni viszont, hogy hol tart a Citadella felújítása-átalakítása, új végleges funkciójának kitalálása. Szakértők szerint csak ezzel lenne teljes a Gellért-hegy egésznek megújítása, aminek csupán az egyik eleme a felvonó megépítése.

Ha valóban megépül az új szerkezet és rendezik a környéket, akkor teljesen eltűnhetnek a turistabuszok, márpedig ezekből a főszezonban naponta több mint 300 fordult meg a járvány előtti években. Bató Csaba, a Sikló-Beruházó Kft. ügyvezetője szerint az előkészületek részeként a területileg illetékes kerületi önkormányzat által megfogalmazott környezetvédelmi elvárásokat is teljes mértékben integrálni fogják a korábbi műszaki tervekbe.

A tervek szerint a sikló bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni. A felvonó az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon a föld alatt fog közlekedni, majd innen már egy, a domborzati viszonyok függvényében változó magasságú hídszerkezeten a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó, felső állomásig.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!